۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۹
بهبود ضریب تبدیل خوراک و تقویت سیستم ایمنی دام و طیور با استفاده از مکمل های گیاهی
تولیدکننده مکمل گیاهی خوراک دام در گفتگو با بازار

بهبود ضریب تبدیل خوراک و تقویت سیستم ایمنی دام و طیور با استفاده از مکمل های گیاهی

نائینی تولیدکننده مکمل خوراک دام و طیور مبتنی بر گیاهان دارویی، می گوید: این مکمل ها نه تنها باعث افزایش راندمان تولید می شود بلکه با تقویت سیستم ایمنی بدن حیوان موجب تولید شیر و گوشت سالمتری می شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: بر کسی پوشیده نیست که مدت ها است صنعت دام و طیور کشور با چالش های عدیده ای مواجه است و با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که برای واردات نهاده های دامی اختصاص داده می شود مشکلات این صنعت دوچندان شده است. با این وجود یکی از اصلی ترین چالشهای این حوزه به بحث خوراک دام و طیور برمیگردد که با توجه گرانی این کالاها، شرکت های مختلف در پی دستیابی به روشهایی هستند تا ضریب تبدیل را بهبود بدهند. در این مسیر برخی شرکتهای تلاش دارند با استفاده از مکمل های گیاهی در کنار مکمل های صنعتی دیگر، این امر را برای دامداران و مرغداران تسهیل کنند.

جلال نائینی از جمله افرادی است که در زمینه تولید ماده موثره گیاهان دارویی برای استفاده به عنوان مکمل در خوراک مصرفی صنعت دام و طیور فعال است و می گوید: به صورت تخصصی روی ماده موثره گیاهان دارویی کار می کنیم و استخراج ماده هایی را اجرایی می کنیم که باعث افزایش راندمان تولید، تقویت سیستم ایمنی و از همه مهمتر سیستم گوارش دام و طیور می شود.

آنچه در ادامه می خوانید گفتگوی بازار با این تولیدکننده مکمل های خوراک دام و طیور مبتنی بر گیاهان دارویی است.

*به طور خاص تولیدات شما چه کمکی به رفع بخشی از مشکلات صنعت دام و طیور کشور می کند؟

ما در تولید این مکمل های مبتنی بر گیاهان دارویی غالبا سه هدف «افزایش راندمان تولید، تقویت سیستم ایمنی و همچنین تقویت سیستم گوارش دام» را دنبال می کنیم و خوشبختانه در حوزه گیاهان دارویی پتانسیل تمام این مواردی که روی آن کار می کنیم مهیا است. به این ترتیب برای دام سنگین روی محصول «شیرافزا» کار کرده ایم؛ به این معنا که روی ماده موثرهایی که هورمونی است کار کرده ایم که باعث افزایش تولید شیر و از همه مهمتر موجب تقویت سیستم ایمنی می گردد که باعث می شود دارو کمتر مصرف کنند و به تبع محصول سالم تری تولید کنند.

مکمل های مبتنی بر گیاهان دارویی علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن و سیستم گوارش دام، ضریب تبدیل خوراک دام و طیور را نیز به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد

این در حالی است که همانطور که می دانید استفاده از آنتی بیوتیک از سال ۲۰۰۶ در دنیا ممنوع شد و به تبع در ایران هم اجرا شد. اما گیاهان دارویی مصرفی در این تولیدات این خاصیت را دارد که محصولاتی که سر سفره می آید کمتر مواد شیمیایی داشته باشد و هدف ما نیز در صنعت طیور کمتر استفاده کردن از مواد شیمیایی است در عین حال سه هدف مذکور را هم در این صنعت پیاده کرده ایم.

*با این تفاسیر تولیدات شما تا چند درصد افزایش شیر و گوشت را در صنعت دامپروری و طیور رقم می زند؟

در ابتدا باید بدانید که افزایش تولید به عوامل زیادی مثل ژنتیک، مدیریت و تغذیه بستگی دارد. تغذیه با محصولات حاوی گیاهان دارویی در دام و طیور باعث هضم بهتر مواد غذایی می شود به این طریق که پُرزهای روده ای افزایش پیدا می کند و یا این مواد موثره تبدیل به غذایی برای باکتری های خوب روده دام می شود. این دو عامل باعث افزایش گوشت دام و طیور می شود یعنی با صرف غذایی کمتر میزان گوشت مد نظر پرورش دهنده تولید می شود. با این وجود میزان دقیقی برای افزایش تولید نمی توان مطرح کرد چرا که درصد افزایش تولید در هر گله فرق دارد.

*با توجه به اینکه فعالان صنعت دام و طیور با کمبود نقدینگی و همچنین افزایش قیمت خوراک مواجه هستند آیا در پذیرش چنین مکمل هایی هستند آن هم در شرایطی که هزینه ای بر هزینه های دیگر آنها اضافه می شود؟

درست است که با استفاده از این مکمل های گیاهی هزینه ای به پرورش دهنده ها تحمیل می شود اما در عوض ضریب تبدیل را در طیور بهبود می دهد و لذا چند روز زودتر از موعد طیور راهی بازار می شود بنابراین کلیه هزینه های جبران می شود. مثلا دوره های پرورش طیور را بسته به کیفیت تغذیه ۴۲ روز می دانند اما تا ۵۰ روز هم افزایش می یابد، با این وجود با استفاده از این مکمل ها این دوره کمتر می شود. از سوی دیگر گاز آمونیاک بستر را نیز کم می کند. در واقع یکی از معضلات صنعت طیور گاز آمونیاک است که در محوطه سالن ها است و این به واسطه گیاهان دارویی کمتر می شود و از آن طرف استفاده از داروهای آنتی بیوتیک و دیگر داروها را نیز کاهش می دهد. بنابراین اگرچه دامدار و مرغدار در ابتدا در روبرو شدن با چنین محصولاتی کمی مقاومت نشان می دهند و ترجیح می دهند هزینه بیشتری به دیگر هزینه های جاری خود اضافه نکنند اما وقتی مصرف می کنند و فواید اش را می بینند ترغیب به استفاده از این مکمل های خوراکی می گردند.

*این مکمل های گیاهی دقیقا چقدر ضریب تبدیل را بهبود می دهد؟

همانطور که می دانید در کشور ما غالبا ضریب تبدیل ۱.۹ است و بهترین ضریب تبدیل را در مازندران و گلستان داریم که ۱.۷ و ۱.۶ است. بنابراین ضریب تبدیل ها متفاوت است اما در برخی مناطق از این طریق ضریب را تا ۱.۵۶ هم رسانده ایم؛ یعنی یک کیلو و نیم دان داده و یک کیلو گوشت گرفته ایم.

*جایگاه ما در بحث تولید مکمل های غذاهای طیور در خاورمیانه چگونه است؟

همانطور که می دانید مکمل های خوراک دام و طیور متنوع و مختلف است؛ به طوری که یکسری مکمل ها معدنی است که از معادن استفاده می شود که در ایران نیز فراوان است. همچنین یکسری مکمل ها شیمیایی است که بسیار فراوان نیز استفاده می شود و تا پیش از این غالبا از اسپانیا وارد می شد و حال به واسطه افزایش نرخ دلار کمتر از گذشته وارد کشور می شود.

از سوی دیگر یکسری مکمل ها هم گیاهی است که بسیار کم است. در واقع اگرچه در حوزه داروهای گیاهی تقریبا ۲۲۰۰ گونه گیاه دارویی در کشور داریم که در تمامی استانها پراکنده است اما تعداد شرکت هایی که روی مکمل های مبتنی بر گیاهان دارویی کار می کنند به تعداد انگشتان دست نیز نیست. با این وجود ما مواد اولیه مکمل ها را برای برخی شرکت های تولید کننده داخلی نیز تولید می کنیم.

کد خبر: ۱۸۵٬۹۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha