۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵
مشکلات سمنانی‌ها در دریافت تسهیلات فرزندآوری | ۱۸۰۰ نفر در نوبت هستند
بازار گزارش می‌دهد؛

مشکلات سمنانی‌ها در دریافت تسهیلات فرزندآوری | ۱۸۰۰ نفر در نوبت هستند

سمنان- یکی از گلایه‌های مردم استان سمنان عدم پرداخت تسهیلات فرزندآوری از سوی بانک‌ها است اما شورای هماهنگی بانک‌ها اعلام کرده که این موضوع به تعدد متقاضیان مرتبط است نه کمبود منابع بانکی.

بازار، گروه استان‌ها: دولت قصد دارد تا با پرداخت تسهیلات فرزندآوری، به نوعی حمایت از طرح افزایش جمعیت داشته باشد اما مردم اعتقاد دارند که بانک ها آنطور که باید و شاید نتوانسته‌اند تسهیلات مورد نیاز را پرداخت کنند موضوعی که البته برخی مسئولان استان هم ان را تلویحاً تائید کرده اند اما اعتقاد دارند که بانک‌ها احتمالا از همه سهمیه خود استفاده کرده ‌ند.

تسهیلات فرزندآوری از ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان در استان سمنان پرداخت می‌شود و این کمک هزینه ای قابل توجه برای یک خانواده محسوب می شود اما مراجعه به بانک ها نشان می دهد که عمدتاً سهمیه این تسهیلات تمام شده و مردم در صف های طولانی منتظر مانده اند. مسئولان استان سمنان اعتقاد دارند که هر بانک سهمیه ای خاص برای این نوع تسهیلات دارد و مردم می توانند با تعویض بانک های عامل خود، تسهیلات را دریافت و یا دست کم صف نوبت دریافت وام‌ها را کوتاه تر کنند.

مشکلات مردم در دریافت وام فرزندآوری

یکی از بانک هایی که بیشترین صف انتظار برای تسهیلات فرزندآوری در استان سمنان را دارد، بانک ملی است. یکی از مراجعان به این بانک در گفتگو با بازار، ضمن بیان اینکه دو ماه است برای تسهیلات فرزندآوری اقدام کرده‌ام اما هر دو ماه با کسری منابع بانک روبرو هستیم، گفت: تسهیلات فرزندآوری در این دو ماه پرداخت نشده است.

تسهیلات فرزندآوری از ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان در استان سمنان پرداخت می شود

ملکیان با بیان اینکه بانک‌ها فقط شعار تسهیلات فرزندآوری را داده اند اما خبری از وام نیست، افزود: کسی که فرزند به دنیا می آورد نخستین موضوع برایش، ضرب‌العجل تامین منابع مالی خرید مایحتاج فرزند است وگرنه وقتی فرزند سه، چهار ماهه شد دیگر وام نیاز نیست.

وی با بیان اینکه خانواده‌ها وقتی به بانک ها مراجعه می کنند، حتما نیاز مالی دارند وگرنه چه الزامی است که در صف‌های طولانی بانک منتظر بمانند، تاکید کرد: تسهیلات فرزندآوری آنطور که ما متوجه شدیم به برخی داده شده و به برخی دیگر به دلیل فقدان منابع پرداخت نشده است.

مشکلات سمنانی‌ها در دریافت تسهیلات فرزندآوری | ۱۸۰۰ نفر در نوبت هستند

بانک‌ها می‌گویند منابع نداریم!

دیگر شهروند که در انتظار وام بانکی فرزندآوری است به خبرنگار بازار، می گوید: یازدهم شهریورماه نخستین بار برای تسهیلات فرزندآوری اقدام کردم اما تاکنون نتوانسته ایم وام را دریافت کنیم چرا که بانک ها می گویند گروه زیادی از مردم در صف هستند و باید منابع برای این کار بیاید اما سه ماه است که خبری از بانک ها نمی شود.

بانک ها فقط شعار تسهیلات فرزندآوری را داده اند اما خبری از وام نیست

محمد علیمحمدی با بیان اینکه بانک های عامل می گویند که منابع ندارند و وقتی منابع آمد پرونده تشکیل می دهند، گفت: مدتی می شود که مدام درباره تسهیلات سوال می کنیم اما هنوز خبری از وام ها نیست مشخص است که که یا منابعی وجود ندارد و یا بانک ها در تامین آن نتوان مانده اند این در حالی است که دیگر انواع وام ها بدون مشکل عمدتاً پرداخت می شود و فقط تسهیلات فرزندآوری دچار مشکل است.

بانک‌ها منابع مخصوصی دارند

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان سمنان اما در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن اشاره به شرایط تسهیلات فرزندآوری با بیان اینکه هر بانک بر اساس سپرده های قرض‌الحسنه و منابع اعتباری، سهمیه ای در اعتبارات تسهیلات بانکی می گیرد، تاکید کرد: بانک ملی ماهانه ۶۲ میلیارد ریال، بانک سپه ۴۵۰ میلیارد ریال، کشاورزی ۵۰ میلیارد ریال و به همین ترتیب بانک‌های عامل سهمیه هایی را در زمینه این نوع تسهیلات به صورت ماهانه دریافت می کنند.

سید محمدرضا شادمهر با بیان اینکه مجموع منابعی که برای وام فرزندآوری به بانک‌های عامل استان سمنان طی ماه داده می‌شود حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است، افزود: این تسهیلات با توجه به درخواست و نیاز متقاضیان به صورت تناوب پرداخت می شود.

وی افزود: در برخی نقاط استان سمنان ممکن است متقاضی تسهیلات فرزندآوری از منابعی که برای بانک‌ها اختصاص یافته، بیشتر بوده باشد و در نتیجه امکان دارد که گروهی از مردم برای دریافت وام به مشکل برخورده باشند و این‌گونه نیست که تسهیلات فرزندآوری متوقف شده باشد.

مشکلات سمنانی‌ها در دریافت تسهیلات فرزندآوری | ۱۸۰۰ نفر در نوبت هستند

۱۸۰۰نفر در نوبت هستند

دبیر شورای هماهنگی بانک های استان سمنان با بیان اینکه شهروندان می‌توانند بانک‌های خودشان را تغییر دهند، افزود: از ابتدای سال جاری تا کنون حدود ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات فرزندآوری به چهار هزار و ۶۶ نفر پرداخت شده است همچنین یک هزار و ۸۰۰ نفر نیز در نوبت دریافت تسهیلات فرزندآوری هستند که باید به بانک ها مراجعه کنند.

مجموع منابعی که برای وام فرزندآوری به بانک های عامل استان سمنان طی ماه داده می شود حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است

شادمهر با بیان اینکه بانک‌ها نمی‌توانند همه منابع خودشان را در وام قرض‌الحسنه تخصیص دهند از سوی دیگر بانک‌ها از منابع سپرده های بلند مدت و کوتاه مدت خودشان هم مجاز به پرداخت وام قرض الحسنه نیستند.

وی با بیان اینکه در وام فرزندآوری سپرده قرض‌الحسنه بانکی نیاز و ضروری نیست، تاکید کرد: سه برابر کسانی که در صف هستند، توانسته‌اند در استان سمنان تسهیلات بانکی فرزندآوری دریافت کنند و این نشان می‌دهد که بانک ها برابر بضاعتی که دارند، توانسته اند تا حد زیادی تسهیلات فرزندآوری را دریافت کنند.

منابع محدود بانکی

تسهیلات فرزندآوری بین ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است، به عبارت دیگر برای فرزند اول ۲۰، برای فرزند دوم ۴۰، برای فرزند سوم ۶۰، برای فرزند چهارم ۸۰ و برای فرزند پنجم ۱۰۰ میلیون تومان وام به متقاضیان داده می شود. همچنین بعد از فرزند پنجم به ازای هر فرزند ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان داده خواهد شد. تسهیلاتی که در زمره سیاست‌های حمایتی دولت از طرح ارتقای جمعیت در استان سمنان محسوب می شود.

از ابتدای سال جاری تا کنون حدود ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات فرزندآوری به چهار هزار و ۶۶ نفر پرداخت شده است

تحقیقات خبرنگار بازار، نشان می‌دهد که بانک‌های عامل استان سمنان در زمینه پرداخت تسهیلات فرزندآوری نه تنها کم کاری نکرده بلکه مقدار قابل توجهی از این وام‌ها را در اختیار مردم قرار داده‌اند اما شاید دولت فکرش را نمی‌کرده که این سطح از استقبال مردم از تسهیلات ارزان قیمت فرزندآوری وجود داشته باشد و این امر وقفه‌ای در پرداخت تسهیلات ایجاد کرده است. در هر صورت گروه زیادی از مردم استان سمنان همچنان نتوانسته‌اند از تسهیلات فرزندآوری استفاده کنند و باید دید که آیا بانک‌ها برنامه‌ای برای ارتقای منابع تسهیلات فرزندآوری خود دارند یا خیر؟

کد خبر: ۱۸۵٬۹۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha