۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۵
طرح نهضت ملی مسکن متوقف در ایستگاه اول| داستان خساست نهادها در واگذاری زمین
بازار از کردستان گزارش می‌دهد؛

طرح نهضت ملی مسکن متوقف در ایستگاه اول| داستان خساست نهادها در واگذاری زمین

سنندج- طرح نهضت ملی مسکن در کردستان علیرغم ثبت نام بالای شمار متقاضیان، همچنان در ایستگاه تامین زمین به ویژه در شهرستان های مهم با چالش ها و مشکلات جدی مواجه شده است.

بازار؛ گروه استان ها: طرح نهضت ملی مسکن در کشور یکی از اولین اقدامات دولت سیزدهم در راستای جبران مسئله کمبود مسکن در دستور کار قرار گرفت و علیرغم تبلیغات گسترده دولت در این خصوص، اجرایی کردن این طرح با چالش های جدی به ویژه در بخشی از استانها با جمله کردستان مواجه شده است.

در میان استقبال بی سابقه مردم کردستان برای ثبت نام در این طرح ملی، متاسفانه مسئله کمبود زمین به ویژه در شهرهای بزرگ استان همانند داستان مسکن مهر در زمان دولت احمدی نژاد، این طرح مهم را نیز زمین گیر کرده و به همین دلیل اجرایی کرد آن با چالش های جدی مواجه است.

در جریان احداث مسکن مهر در دهه ۸۰ نیز استان کردستان با چالش کمبود زمین به ویژه در شهرهای همچون سنندج مواجه شد و این کمبود باعث شد که هزینه احداث هر واحد مسکن مهر در استان بیش از میانگین سایر استانهای کشور باشد و امروز نز علیرغم گذشت یک و نیم دهه از اجرایی کردن این طرح، هنوز بخشی از مسکن مهر در شهرهای بزرگ استان افتتاح نشده است.

داستان کمبود زمین در شهرهای بزرگ استان کردستان نیز این بار یقیه طرح نهضت ملی مسکن را گرفته و علیرغم برگزاری جلسات و نشست های مختلف هنوز این معضل به صورت کامل رفع نشده و متقاضیان چشم انتظار تصمیم مسئولان استان هستند.

کردستان متعهد به احداث ۶۵ هزار واحد در قالب نهضت ملی مسکن

بر اساس اعلام سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کردستان سهمیه استان برای اجرایی کردن این طرح در مجموع ۶۵ هزار واحد در مناطق شهری بوده است که در همان مرحله نخست ثبت نام افراد متقاضی ۱۵۲ هزار متقاضی در سامانه ثبت نام نهایی خود را انجام داده بودند.

جهانگیر الیاسی در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: سهمیه استان کردستان در احداث نهضت ملی ۶۵ هزار واحد در مناطق شهری است.

وی با اشاره به اینکه در استان متعهدیم سالانه ۱۶ هزار واحد در کردستان احداث شود، افزود: تاکنون ۳۴ هزار و ۱۹۴ متقاضی در استان تایید نهایی شده‌اند.

طرح نهضت ملی مسکن متوقف در ایستگاه تامین زمین| ۱۵۲ هزار کردستانی در سامانه ثبت نام کردند

الیاسی عنوان کرد: استعلام از شهرداری، بانک مسکن، دستگاه های خدمات‌رسان و ثبت اسناد گرفته می‌شود تا پالایش و ساماندهی متقاضیان با دقت انجام شود.

وی به اراضی آماده بارگذاری در استان پرداخت و خاطرنشان کرد: ۱۱ هزار و ۲۱۲ واحد آماده احداث را در استان داریم که می‌توانیم احداث آن را آغاز کنیم و در بعضی از شهرهای استان کار ساخت این واحدها آغاز شده است.

وی ضمن اشاره به مهمترین مشکل در راستای تسریع برای احداث مسکن ملی در استان کردستان، بیان کرد: احداث مسکن در کردستان نیازمند تامین زمین است، در این راستا حمایت‌هایی از سوی دستگاه های دولتی نیاز است تا این مشکل برطرف شود.

ادارات دولتی زمین های مازاد خود را به طرح نهضت ملی مسکن واگذار کنند

در حالی که مسئله تامین زمین در استان کردستان برای تسریع در احداث مسکن به عنوان یکی از دغدغه های اصلی مطرح است، که استاندار کردستان در آخرین جلسه شورای مسکن استان از مدیران ادارات و سازمان های دولتی خواست که در خصوص معرفی زمین های مازاد و در اختیار ادارات برای اجرایی کردن این طرح اقدام کنند.

وی با بیان اینکه خانه‌دار کردن اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه از اصلی‌ترین رویکردهای دولت سیزدهم است، گفت: ادارات و سازمان‌ها اگر زمین مازادی در اختیار دارند باید آن را به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص دهند و بهتر است در این رابطه هیچ گونه خساستی به خرج ندهند.

وی افزود: بهره‌مندی اقشار ضعیف جامعه از زمین‌های مرغوب در طرح نهضت ملی مسکن که از هیچ گونه روابطی در ساختار اداری برخوردار نیستند حق آنان و به ذات عدالت و توزیع برابر فرصت‌ها و امکانات نزدیکتر است.

جبران عقب ماندگی ها در روند احداث طرح نهضت ملی مسکن در کردستان ضروری است

زارعی کوشا با تاکید بر سرعت بخشی در جبران برخی عقب‌ماندگی‌ها در اجرای طرح نهضت ملی مسکن گفت: کارکنان و شاغلان ادارات، نهادها و سازمان‌هایی که واجد شرایط هستند و اراضی مازاد خود را در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار می‌دهند می‌توانند در اولویت بهره‌مندی از این زمین‌ها برای ساخت مسکن قرار بگیرند.

استاندار کردستان در ادامه ارزیابی و تایید متقاضیان نهضت ملی مسکن را موضوعی حایز اهمیت و حساس ارزیابی کرد و گفت: روستاها کانون‌های تولید در استان محسوب می‌شوند و نباید روند تایید و ارزیابی متقاضیان به شکلی صورت بگیرد که منجر به خروج و مهاجرت روستانشینان به شهرها شود.

زارعی کوشا با بیان اینکه انتظار می‌رود پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن در استان سرعت بگیرد، افزود: حتی با پیشی گرفتن تعداد متقاضیان از سهمیه وضع شده، دولت در این راه متوقف نخواهد شد و همه همت خود را برای موفقیت کامل طرح نهضت ملی مسکن در استان به کار خواهد گرفت.

علیرغم تاکید استاندار کردستان در خصوص معرفی زمین های مازاد برای احداث مسکن در استان، ولی آنگونه که خبرنگار بازار کسب اطلاع کرده است تاکنون زمینی در این خصوص اختصاص پیدا نکرده است.

طرح نهضت ملی مسکن متوقف در ایستگاه تامین زمین| ۱۵۲ هزار کردستانی در سامانه ثبت نام کردند

استاندار کردستان در جلسه شورای مسکن شهرستان قروه نیز که اخیرا برگزار شده است، بار دیگر بر اختصاص زمین های مازاد ادارات به این طرح تاکید کرد و گفت: به زودی زمین‌هایی که سال‌هاست ادارات حصار کشیده‌اند به طرح نهضت ملی مسکن تخصیص خواهد یافت و حتی المقدور از واگذاری زمین‌های مرغوب به متقاضیان کوتاه نخواهیم آمد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان نیز ضمن تایید روند کند اجرای طرح مسکن در این استان به دلیل نبود زمین، اظهار کرد: عمده‌ترین مشکلی که در تأمین زمین برای ساخت مسکن در استان با آن روبه‌رو هستیم مسائل مالکیتی و عدم همکاری و مقاومت دستگاه‌های مختلف است.

کیومرث حبیبی با اشاره به اینکه حل این معضلات در زمان کوتاه ممکن نیست و نیاز به زمان دارد، بیان کرد: عدم پرداخت به موقع آورده‌ها از طرف خود مردم نیز در کند شدن سرعت ساخت مسکن ملی مؤثر است.

تعیین تکلیف زمین مورد نیاز برای اجرایی کردن طرح نهضت ملی مسکن در استان کردستان و لزوم همکاری بین بخشی از سوی ادارات و سازمان های دولتی متولی امر یکی از نیازهای لازم و ضروری است و به همین دلیل باید مدیران و مسئولان ادارات و سازمان های مربوطه به ویژه اداره کل راه و شهرسازی به عنوان متولی اصلی در این بخش تلاش و پیگیری جدی تری داشته باشد.

کد خبر: ۱۸۵٬۹۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha