۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۹
سرمایه داری دیگر محبوبیت نخواهد داشت
گفت و گو با استاد دانشگاه سانفرانسیسکو

سرمایه داری دیگر محبوبیت نخواهد داشت

«رابرت اسمیت» معتقد است که سیستم سرمایه داری و نئولیبرال به علت ناتوانی در مهار ویروس کرونا و کنترل اوضاع محبوبیت سابق خود را نخواهند داشت.

فاطمه محمدی پور؛ بازار - در شرایطی که اقتصاد جهان درگیر عدم‌قطعیت‌های رادیکال درباره زمان بازگشایی مشاغل، عادی شدن شرایط، آغاز دوباره سفرها، کافی بودن یا نبودن کمک‌های بانک‌ها و دولت‌ها برای غلبه بر تبعات اقتصادی کرونا و مسایلی از این دست است، کارشناسان بر این باور هستند که تنها یک موضوع روشن در این روزها وجود دارد وآن هم چیزی نیست، مگر این واقعیت قطعی که پاندمی کرونا منجر به تغییرات دائمی در سپهرهای سیاسی و اقتصادی دنیا خواهد شد.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «رابرت اسمیت» استاد روابط بین الملل دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو تنظیم نموده که در ادامه می‌آید.

نظم اقتصادی جهان بعد از کرونا را چگونه ارزیابی می کنید؟

ویروس کرونا بر تمامی ابعاد زندگی انسانها تاثیر گذار بوده و می توان گفت تاثیر اقتصادی آن بیشتر و مشهود تر بوده است. من فکر می کنم در جهان بعد از کرونا دخالت دولتها در امور اقتصادی بیشتر شده و سیستم سرمایه داری و نئولیبرال به علت ناتوانی در مهار این ویروس و کنترل اوضاع محبوبیت سابق خود را نخواهند داشت.

آدام پوسن معتقد است که تحت تاثیر کرونا «بدتر شدن شرایط اقتصادی» را باید انتظار داشت. نظر شما در این ارتباط چیست؟

با گذشت چند ماه از شیوع این بیماری همه گیر، رکود اقتصادی، کاهش رشد اقتصادی، کاهش نیروی تولید، تعطیلی کارخانجات و افزایش بیکاری و ... کاملا مشهود بوده است. این موارد نشان می دهد شرایط اقتصادی بدتر شده و واقعا کشورها در تنگناهای اقتصادی قرار گرفته یا قرار خواهند گرفت.

به نظر شما بزرگترین آسیب اقتصادی کرونا چیست؟

همانطور که در پاسخ به سوال قبل مطرح کردم ویروس کرونا اقتصاد جهان و کشورها را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. بزرگترین آسیب کرونا به بخش تولید، نفت و نیروی کار وارد شده است. زیرا در نتیجه بیماری همه گیر کووید ۱۹ اکثر کارخانجات تعطیل شده، قیمت نفت بسیار کاهش یافته و ما حتی در ۱۷ آوریل شاهد منفی شدن این ماده خام با ارزش بودیم. از طرفی در پی تعطیلی کارخانجات و کلیه اصناف، افراد زیادی شغل خود را از دست داده اند که این مهم تاثیر بسیار زیادی بر اقتصاد کشورها دارد.

کد خبر: ۱۸٬۵۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha