۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۰
صنایع البرز نیازمند تامین ماشین آلات صنعتی؛ ترکیه می تواند تامین کننده باشد
رئیس اتاق بازرگانی البرز:

صنایع البرز نیازمند تامین ماشین آلات صنعتی؛ ترکیه می تواند تامین کننده باشد

رئیس اتاق بازرگانی البرز گفت: با توجه به حضور صنایع قدرتمند در البرز تامین نیاز این واحدهای تولیدی به مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی اهمیت زیادی دارد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز، پرهام رضایی در دیدار هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز با رئیس اتاق مشترک ترکیه- ایران در شهر استانبول اظهار کرد: در البرز نزدیک به ۴ هزار واحد تولیدی و صنعتی در حوزه های مختلف از جمله صنایع غذایی، دارویی، شوینده های بهداشتی، قطعات خودرو و دیگر زمینه فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه البرز قطب صنعت ماکارونی کشور است، گفت: نزدیک به ۸۵ درصد از ماکارونی ایران در البرز تولید می شود.

رئیس اتاق بازرگانی البرز افزود: اتاق مشترک بازرگانی ترکیه و ایران با ظرفیت های کشورمان از جمله البرز آشنا است و به یقین می تواند نقش مهمی در بالا بردن تراز تجاری ایران با ترکیه ایفا کند.

وی اعلام آمادگی کرد که جلسات آنلاین B۲B میان اعضای اتاق مشترک ترکیه و ایران و اتاق بازرگانی البرز به منظور تصمیم گیری در خصوص پیشبرد مراودات اقتصادی پیش روی تجار دو کشور برگزار شود.

رضایی ادامه داد: با توجه به حضور صنایع قدرتمند در البرز تامین نیاز این واحدهای تولیدی به مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی اهمیت زیادی دارد، به همین دلیل یکی از اهداف ما از سفر به ترکیه برقراری پل های ارتباطی با این کشور در خصوص تامین مایحتاج کارخانه های ایرانی از جمله ماشین آلات صنعتی و انتقال تکنولوژی است.

وی ادامه داد: یک هدف دیگر ما از دیدارهای کنونی این است که بنگاه های کوچک و متوسط دو کشور ترکیه و ایران را با هم آشنا کرده و کارهای مشترک انجام دهند.

رئیس اتاق بازرگانی البرز عنوان کرد: در بحث تسهیل مراودات مالی نیز به شرکت های SME کمک خواهیم کرد.

همکاری تجار ایران و ترکیه در حوزه صنایع غذایی، دارویی، مواد شوینده، تولیدات کشاورزی

در بخش دیگری از این نشست، عثمان آکسوی رئیس اتاق مشترک ترکیه- ایران هم بیان کرد: در سالیان اخیر تحت تاثیر ویروس کرونا و تحریم ها ارتباطات اقتصادی ما با کشور ایران کاهش پیدا کرد، امید است که تحریم ها به زودی رفع شود و بتوانیم روابط تجاری مان را گسترش دهیم.

وی در مورد ارائه خدمات انجمن صادرکنندگان ترکیه به تجار این کشور که بازار هدفشان ایران است و همچنین برقراری ارتباطات دو سویه به منظور عقد تفاهم نامه های همکاری توضیح داد: در ترکیه تجار و بازرگانان این کشور را به برقراری ارتباط با تاجران ایران تشویق می کنیم و در ایران هم از طریق اتاق بازرگانی مشترک میان دو کشور این اقدامات را پیش می بریم.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ترکیه- ایران اشاره کرد: در قسمت بازاریابی هنوز امکانات کافی نداریم که بتوانیم در اختیار تجار ایرانی قرار دهیم، اما می توانیم در قالب خدمات مشاوره ای اطلاعات کامل و جامعی را در اختیار تجار ایرانی قرار دهیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر خارج از مبحث تحریم ها در چهار بخش صنایع غذایی، دارویی، مواد شوینده، تولیدات کشاورزی و بحث ایمنی کار می توانیم با ایران کار مراودات تجاری داشته باشیم.

آکسوی عنوان کرد: در راستای تسهیل روابط تجاری میان ایران و ترکیه باید راه حل اساسی اندیشیده شود، به عنوان مثال با وجود پیشرفت خوب تولید ماکارونی در ترکیه، فعالان این صنعت در ایران می توانند تولیدات و یا ماشین آلات خود را به ترکیه صادر کنند، اما باید مسائل بانکی در خصوص این مراودات اقتصادی حل و فصل شود.

به گفته آکسوی چند تولیدکننده صنعت نساجی در این کشور ماشین آلات بزرگ خطوط تولیدی خود را وارد می کنند و در صورتی که در زمینه مراودات مالی با ایران مشکلی نباشد، می توان بر روی تامین دستگاه های صنعتی مورد نیاز این کشور از طریق ایران اقدام کرد.

تمرکز بر آشنایی تجار ایرانی با نحوه فعالیت های تجاری و سرمایه گذاری در ترکیه

در ادامه این دیدار جواد معبودی فر سرکنسول گری جمهوری اسلامی ایران با ابراز خرسندی از حضور هیات تجاری از اتاق بازرگانی البرز در ترکیه گفت: البرز نقش ویژه ای در اقتصاد ایران دارد.

وی با این توضیح که دو هدف مهم از سوی هیات تجاری البرز از سفر به ترکیه دنبال شده است، افزود: یک هدف دنبال شده بازدید فعالان اقتصادی البرزی از نمایشگاه اکسپو موسیاد بود که به منظور آشنایی با ساز و کار برگزاری نمایشگاه ها در این کشور برگزار شد.

سرکنسول‌گری جمهوری اسلامی ایران دیگر هدف مهم از حضور هیات تجاری البرز به ترکیه را آشنایی تجار و بازرگانان ایرانی با افرادی برشمرد که سابقه فعالیت های تجاری و سرمایه گذاری در ترکیه را دارند.

وی در ادامه عنوان کرد: به دنبال اقدام عملیاتی مهم در خصوص توسعه مراودات تجاری میان دو کشور هستیم.

معبودی فر در ادامه اضافه کرد: به دنبال معرفی ظرفیت های البرز از سوی هیات تجاری اعزامی از این کشور برای بهره برداری از پتانسیل های این استان در راستای همکاری اقتصادی با ترکیه استفاده خواهیم کرد.

آمادگی فعالان صنعت نساجی ایران به منظور اقدامات مشترک با تولیدکنندگان ترکیه

در ادامه این دیدار یدالله مالمیر دبیر دبیرخانه مشترک تشکل های نساجی و پوشاک کشور و نائب رییس اتاق بازرگانی البرز نیز گفت: خوشبختانه صنعت نساجی ایران نیز مانند ترکیه رشد خوبی داشته است، آمادگی این را داریم که با شرکت های ترکیه ای فعال در این زمینه اقدامات مشترکی را پیش ببریم.

وی تاکید کرد: در تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت نساجی ایران از جمله نخ، پنبه و الیاف پلی استر به مراودات با کشور ترکیه و افزایش سطح تراز همکاری ایران با این کشور نیاز داریم.

مالمیر به نمایندگی از فعالان صنعت نساجی، پوشاک و چرم ایران اعلام آمادگی کرد که در آینده ای نزدیک سفری به ترکیه همراه با حضور مقاماتی از وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گیرد تا در راستای آن قراردادهای همکاری میان دو کشور برای تامین مواد اولیه و پیشبرد دیگر مروادت تجاری میان فعالان صنعت نساجی امضاء شود

وی افزود: امروزه ساخت ماشین آلات نساجی در ایران به خوبی آغاز شده است و در این مورد می توانیم با فعالان این صنعت در ترکیه همکاری داشته باشیم.

کد خبر: ۱۸۵٬۸۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha