۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۱
تحول در کشاورزی به خاطر اهمیتی است که دولت در سم و کود و بذر داد
رئیس جمهور:

تحول در کشاورزی به خاطر اهمیتی است که دولت در سم و کود و بذر داد

حجت الاسلام روحانی، رئیس جمهور گفت: علت این یک تحولی در کشاورزی ایجاد شد به خاطر اهمیتی است که دولت در سم و کود و بذر داد. سیاست گذاری دولت موثر است ولی خود دولت نمی تواند یک کشاورز خوب باشد باید کشاورزی را به خود مردم بدهیم در صنعت هم همینطور است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر روز شنبه در دیدار فعالان اجتماعی، خیرین و مدیران سازمان های مردم نهاد خیریه در سالن شهید بهشتی اظهارداشت: بسیار خوشحالم که در روز میلاد با سعادت سبط اکبر رسول خدا، کریم اهل بیت، حضرت امام حسن مجتبی(ع) در جمع عزیزانی هستیم که بخشی یا همه وقت و توان خود را برای خیر و نیکوکاری وقف کردند.

وی گفت: امام مجتبی (ع) امام صلح بود امام صبر بود و امام احسان و نیکوکاری بود. در تاریخ نکات بسیار زیادی وجود دارد و شما هم در کتب تاریخی یا پای سخنرانی‌ها آن نکات را شنیده‌اید البته همه ائمه هدی و پیامبر اسلام(ص) همه این چنین بودند اما در هر امام به مناسبت ویژگی مقطع تاریخی یکی از صفات بلند انسانی ظهور و بروز بیشتری پیدا کرده است.

 رییس جمهوری اضافه کرد: ائمه در شهامت و شجاعت ایثار و فداکاری همه مثل هم بودند. اما در یک مقطع تاریخی برای امام حسین(ع) شرایطی پیش آمد که مظهر ایثار و فداکاری و ثارالله شد. همه ائمه هدی دارای مظلومیت فراوان بودند اما در زندگی امیرالمومنین ما اوج مظلومیت را مشاهده می کنیم.
 
روحانی افزود: کمتر کسی را در تاریخ می‌یابیم که توام با آن همه شجاعت، ایثار، اخلاق و فداکاری آن همه در جامعه خودش مظلوم باشد، چه آن زمان که حاکم بوده چه آن زمان که خانه نشین بوده. در هر دو دوره امیرالمومنین دارای مظلومیت فوق العاده است.

وی یادآورشد: ما که افتخار می کنیم پیرو پیامبر اسلام و ائمه هدی و شیعه آنها هستیم در سایه بهره‌برداری از آن اوج و شکوه اخلاقی ائمه هدی علیهم السلام هستیم که بتوانیم یک زندگی خوب و مورد رضای حق را بسازیم.

رییس جمهوری گفت: اساساً خداوند خلقت عالم را اینطور آفریده که همه یکسان نیستند و از لحاظ فکری، استعداد و توانمندی قدرت بدنی، زیبایی، فصاحت و خوش بیان بودن هر کدام ویژگی‌هایی دارند اما این طور نیست که ما انسانی را بیابیم که دارای ویژگی بلندی نباشد. ما بایستی فرصت را ایجاد کنیم که استعدادهای انسان ظهور و بروز پیدا کند. اساسا فلسفهً کل خلقت این است که ما به نقطه‌ای برسیم که استعداد درونی ما بروز و ظهور پیدا کند.

روحانی گفت: اگر آیات قرآن مجید را مطالعه کنید یا وقتی می‌شنوید، می‌بینید بسیاری از کارها را خداوند می‌گوید که ما این کار را قرار دادیم تا شما نیکوکار باشید و یا اهل فکر باشید. این کارها را قرار دادیم تا اهل تقوا باشید اما آیاتی هست که بر اساس آن فلسفه نهایی احسان، نیکوکاری، تقوا، ایثار، جهاد و فداکاری آخرش فلاح است.
 
رییس دولت دوازدهم با اشاره به متن اذان گفت: فلاح یعنی آن جایگاهی که استعدادهای انسان شکوفا می‌شود به زراعت هم فلاحت می‌گویند. یعنی آن زارع آن بذر را در زمین می نشاند و آن را شکوفا می‌کند و از یک دانه گندم خوشه‌های متعدد و از هر خوشه ای دانه‌های فراوان به ثمر می‌نشاند.

رییس جمهوری گفت: خداوند ما را برای رسیدن به فلاح و نقطه‌ای که استعدادهای خود را بروز و ظهور بدهیم خلق کرده است که برای آن به فضا نیازمندیم که یکی از آن‌ها فضایی که انسان فرصت پیدا می‌کند به دیگری یاری برساند.

روحانی با بیان این که یاری رساندن به دیگران صورت‌های مختلف دارد، گفت: هدایت انسان از یک مسیر اشتباه به یک مسیر صحیح یاری رساندن و بزرگترین و بالاترین خیر است که عنوان هدایت است.

رییس جمهوری با اشاره به توصیه پیامبر اسلام(ص) به امیرالمومنین(ع)  گفت: هدایت کردن یک فرد از تمام دنیا بالاتر است، هدایت یک انسان گمراه بسیار مهم است بر اساس بیان قران یک انسان معادل کل بشریت است و حیات یک انسان حیات بشریت است. همه انسان‌ها همه به هم مرتبط هستند. اگر یک نفر زنده شود مانند زنده کردن بشریت است و وزن انسان معادل وزن کل بشریت ۷ تا ۸ میلیارد انسان  است وقتی دست یک فرد را بگیریم مانند دستگیری از همه است.  

وی با اشاره به اینکه خیر و نیکوکاری و شر و انحراف همه انسان‌ها در انسان ها مرتبط و در کنار هم قرار دارد و گفت: یک فرد مبتلا به ویروس کرونا می‌تواند یک جامعه یک شهر و ده‌ها نفر را مبتلا کند آنها نیز می‌توانند ده ها نفر دیگر را مبتلا کنند.

رییس جمهوری با اشاره به گزارش وزیر بهداشت بیان کرد: در یک زندان یک فرد مبتلا ۱۰۰ نفر از ۱۲۰ نفر از زندانیان را مبتلا کرده است، خطر این ویروس این است یک یا دو نفر یک جمع بزرگ یک روستا و یک شهر را می‌تواند به بیماری مبتلا کند زیرا اپیدمی آن سرعت بالایی دارد و به دیگران منتقل می‌شود.  

روحانی گفت: کرونا اخلاق ناسالم دارد گاهی می تواند، یک جمعی را به جماعت ناسالم تبدیل کند با بدان بنشیند و بد بشود و یا با خوبان بنشیند و خوب بشود این ویروس به ما نشان می‌دهد یک ویروس نهان و پنهانی که میلیاردها این ویروس جمع کنی چیزی نیست که از لحاظ وزنی و یا حجمی که بتواند قابل ذکر بشود اما می بینید همین ویروس از یک نقطه ای شروع کرد و سراسر جهان را درگیر کرده است به طوری که اکنون کشوری نداریم که به این ویروس مبتلا نشود.

رییس دولت تدبیر و امید افزود: اگر هواپیما نبود اگر سفر هوایی نبود شاید دیرتر این کار صورت می گرفت اما این باعث شده است یک نفر از یک نقطه ای پرواز کند آنها را هم مبتلا کند این نشان می‌دهد که جامعه انسانی در خیر و شر به هم متصل و در کنار هم هستند خیر ممکن است جامعه ای را فرا بگیرد  و شر هم ممکن است جامعه را فرا بگیرد.

وی اظهار داشت: حالا که خداوند جهان را این چنین آفریده است لذت‌هایی را برای ما قرار داده است، متفاوت است کسی که فکر کند از لحاظ مادی لذت می برد یک دانشمندی بتواند مساله‌ای را حل کند. در مساله کرونا اگر یک موسسه ای بتواند موفق شود برای کرونا دارو کشف کند، چه عظمتی می‌تواند از لحاظ جایگاه علمی یا از لحاظ اقتصادی پیدا کند.  یا کسی، دانشگاهی یا موسسه ای بتواند واکسن این ویروس را به دست بیاورد، چه تحولی در دنیا پیدا می کند و به کل جهان آرامش بدهد این حل یک مساله است اما حل این مساله در همه جهان تاثیر گذار است و همه اینها برای انسان لذت بخش است.

روحانی تاکید کرد: شما زمانی که یک بیمار را مداوا می کنید وقتی شما دست یک انسان ناتوان را می‌گیرید حتی در حد این که یک نفر را از عرض یک خیابان عبور بدهید و یا  کسی را  از پله بالا ببرید کمک به دیگران یک لذت معنوی دارد که با لذت مادی و ظاهری قابل مقایسه نیست.

وی تصریح کرد: این لذت معنوی است شما یک فردی را نجات دادید منجی یک انسان بودید در چنین جامعه وظیفه‌ای در برابر اقشاری که دارای آسیب‌هایی هستند، داریم ممکن است آسیب‌هایی مثل اعتیاد پیدا کرده باشد از خانواده جدا شده باشد و یا باعث شده باشد یک فرزند وارد خیابان شده باشد و کارتون خواب باشد هر عاملی از جایی شروع شده و یک شخصی را در جامعه دچار یک مشکل کرده است اینجا وظیفه ماست که بیاییم به این گروه یاری و کمک کنیم.

رییس جمهوری گفت: الان نمی دانم یک کشور و یک جامعه ای داریم که هیچ مشکلی نداشته باشد یعنی در آن جامعه فقیر نباشد گرسنه نباشد معلول که بالای سرش سرپرست باشد وجود نداشته باشد بعید می‌دانم همه جوامعی که دیدیم و شنیدیم خبر داریم همه جا هست حتی کشورهای که خیلی پول‌دار هستند وضع اقتصادی خوبی دارند می بینید که حتی کنار فرودگاه بین المللی‌شان یک عده در حلبی آباد زندگی می‌کنند این حاشیه نشینی که در روستا نیست شما روستا که بروید حاشیه نشین وجود ندارد.

روحانی گفت: شما به شهرهای بزرگ می‌رسید حاشیه نشین وجود دارد شهری که خیلی بزرگ و ثروتمند است آنجا حاشیه نشین وجود دارد عده ای به آنجا هجوم آوردند تا از امکانات آنجا استفاده کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در برابر معضلی که امروز جامعه بشر با آن روبه روست، باید چه کار کرد. از آن چه که ما در منابع دینی  یا در منابع علمی دنیای امروز می‌بینیم یا در فعالیت کشورها می بینیم. شاید پیدا نشود روزی که روی کره زمین بهشت برین و بی نقص و بی عیب باشد.

رییس جمهوری اظهارداشت: در دنیای امروز ما یک نقص و عیب وجود دارد و وظیفه ما این است که این مشکل را کم کنیم یا آن را برداریم. می شود آن را کم وقابل تحمل کرد چه کسی باید این کار را انجام دهد، یک بخشی وظیفه دولت است. بخشی هم وظیفه مردم است.

روحانی گفت: ملت‌های دیگر، همسایگان یا مراجع بین المللی ممکن است آنجا هم پیدا شود همین امروز ما در مساله ویروس کرونا همین طور که همه کمک می کنیم در داخل جامعه. ما با WHO هم  در تماس هستیم هم آنها ممکن است به ما کمک کنند هم ممکن است تحولات این ویروس را به اطلاع ما برسانند یک مرجع بین المللی است. ما با این مرجع بین المللی در تماس هستیم و آنها هم با ما در تماس هستند در مسائل مختلف همه اینها را باید مدنظر قرار دهیم.

وی اضافه کرد: حالا مردم البته پایه اصلی هستند یعنی اگر ملتی در یک موضوعی به حرکت دربیاید قدرتش از دولت به مراتب بیشتر است، از همسایگان و کشورهای دیگر هم بیشتر است، از مراجع بین المللی هم بیشتر است به هر حال یک ملت متحد به صحنه آمده و همه توانش را به کار گرفته پس در امر خیر و در امر کمک به دیگران اولین قدم این است که مردم را آگاه کنیم و همه وظیفه کمک داریم و به آنها بگوییم که کمک آنها موثر است ولو اینکه کم باشد.

رییس جمهوری ادامه داد: ممکن است فردی به ظاهر هزار تومان کمک کند اما اگر این هزار تومان ضرب شود در ۸۴ میلیون جمعیت ایران رقم متفاوت می شود. اگر همه به صحنه بیایند کمک ها ممکن است اندک باشد اما وقتی این اندک کنار هم جمع شود تحول بزرگی در جامعه می کند.

 روحانی خاطرنشان کرد: اولین کاری که سمن ها باید انجام دهند تشویق مردم و آگاهی مردم است، یعنی به مردم باید بگویند شما می توانید و باید بیایید در کنار هم قرار بگیرید. این فریاد به گوش همه برسد و همه بدانند که در جامعه ما مشکل و معضل وجود دارد.
وی یادآورشد: البته یک سری معضلات هست که به نظر من در ظاهر جامعه ما نباید نمود داشته باشد و مقابله با آن وظیفه دولت‌هاست یعنی ما مثلا سر چهارراه می‌رویم یک بچه ای هست آنجا به عنوان تکدی ایستاده حالا دو نفر سه نفر یا پنج نفر شش نفر یا حالا به صورت باند هستند رییس دارند تشکیلات دارند برای خودشان. اینها کار دولت است که با آن مبارزه کند. ممکن است این بچه نیازمند باشد از روی نیازمندی رفته توی جمعی که او هدایت می کند اینها وارد باند شده اند یا نه حالا آمده سر خیابان و این شدنی است.

رییس جمهوری افزود: تبریز چنین ادعایی دارد و من هم در تبریز ندیدم هرچه رفتم که تکدی در تبریز دیده شود هم خودشان می گویند نیست هم ما الان از مسئولین می پرسیم می گویند نیست هم خود من هم تبریز رفتم دقت کردم یعنی توی خیابان ها که می رفتم کاملا حواسم بود که ببینم این درست است یکی نظافت این شهر یکی نبودن متکدیان است این برای یک شهر خیلی افتخار است.

روحانی با  اشاره به گزارش های اجتماعی در تبریز گفت: شنیده ام که در آنجا معتاد متجاهر نیست و این خیلی مهم است.  ممکن است یک فردی در جامعه‌ای معتاد باشد، اما مهم است که متجاهر آن در خیابان نباشد و نمود نداشته باشد  البته باید شرایط را به گونه ای فراهم کنیم که فرد به سمت اعتیاد پیش نرود ولی اگر چنین اتفاقی رخ داد؛ او را نجات دهیم.  

رییس جمهور با تاکید بر اینکه تهران و کل کشور هم باید مانند تبریز قدرت جمع آوری معتادان و متکدیان متجاهر از خیابان ها را داشته باشند، گفت:  وزیر کشور می دانند من روی این موضوع از قدیم حساس هستم و به مسئولان می گفتم، نگذاریم در خیابان متکدیان حضور و نمود داشته باشد.

رییس دولت دوازدهم افزود: هر وقت هم به مسئولان می گوییم، پاسخ می دهند اینها افراد متکدی، یک باند و گروه هستند که  آنها را  در نقاط مختلف شهر می چینند؛ حال  پدیده هر ماهیتی دارد، نباید بگذاریم تحقق پیداکند.  اقدام اول این است که مردم را درست هدایت کنیم و تبلیغ و گوشزد کنیم و بگوییم همه برای کمک و یاری بیایید. و در مرحله دوم اینکه تظاهر به برخی امور در جامعه ما نباید باشد؛ باید روی این موضوع کار شود، دولت و مردم باید روی این موضوع کارکنند.  
 
روحانی برند خیرین را بسیار مهم دانست و افزود: هلال احمر، یک نهادی عمومی است؛ کمک مردم و دولت و کمک‌های داخلی و خارجی می‌گیرد و شرایط خاص خود را دارد؛ کمیته امداد امام (ره) نهادی است که شرایط خاص خود را دارد که از دولت و مردم هم کمک می گیرد.  

رییس جمهوری اضافه کرد: بسیاری از موسسات هستند که هم اکنون از معلولان و فرزندان بی سرپرست نگهداری می‌کنند که از بخش خصوصی و خیرین هستند؛ بهزیستی هم به آنها کمک می‌کند. پس در این زمینه دولت و خیرین هم باید به میدان بیایند. یک مجمع خیرینی با نام نیک و قابل اعتماد برای مردم وقتی تشکیل می شود و فعالیت می‌کند به این معنا است که اعتماد عمومی را جلب کند تا مردم همه یاری کنند حال چه کمک انسانی و یا مالی و معنوی کنند. خیلی مهم است که سمن ها و خیرین مان به یک تیتر و عنوان قابل اعتماد برای همه برسند.  

وی با تاکید بر این که برند سمن‌ها و خیرین باید معتبر بماند، افزود: وقتی یک خیریه و یا مرکز نگهداری سالمندان با یک نام تاسیس می شود باید به گونه ای باشد که همه به آن اعتماد کنند. آن مرکز جایگاهی می شود که هر فردی می‌خواهد نذری بدهد به آنجا می‌برد؛ ایجاد اعتماد بسیار مهم است.

روحانی تصریح کرد: سمن ها هم برای تأثیرگذاری در جامعه و هم برای جذب امکانات جامعه باید برند خود را معتبر کنند، برند اینگونه معتبر می‌شود که آن گروهی که برای تاسیس چنین موسساتی جمع می شوند، نگذارند افراد ناسالمی در جمع آنها قرار بگیرد. ممکن است فردی، خیر واقعی هم باشد، اما خدایی ناکرده بخواهد از این موضوع سوء استفاده کند. نباید  اجازه دهیم بگذاریم، بهر حال افراد مختلفی در جامعه داریم و باید در این موسسات افراد خیری که برای رضای خداوند فعالیت می کنند، حضور پیدا کنند.

رییس جمهوری گفت: کار تحقیقاتی و کار عملی روی این موضوع انجام شد. هم دولت روی آن اهتمام ورزید هم خود رهبری جلسات متعددی گذاشتند. خود من هم جلسات متعددی گذاشتم وزیر کشور جلسات متعددی گذاشته است ومی‌گذارد و در آن جمع نماینده سمن‌ها هم حضور دارند.  خیلی مهم است که ما ارتباط تنگاتنگی بین بالاترین شورایی که به ریاست رییس جمهوری تشکیل شده است وجود دارد و با عنایت ویژه مقام معظم رهبری که خود ایشان هم سالی هفت جلسه خدمت رهبر معظم انقلاب بودیم که همه مسوولان حضور داشتند.

روحانی افزود: بنابراین مشخص است که با یک اهتمام ویژه ای از طرف رهبری نظام از طرف دولت این کار شروع شده است. از آن طرف تعداد سمن ها و خیرین گسترش پیدا کرده است البته دولت برای ساماندهی سمن‌ها لایحه ای به مجلس فرستاده است.  

وی یادآورشد: هم معتقدیم و هم می دانیم کاری که مردم می توانند انجام بدهند به مردم واگذار کنید آنها بهتر از مسوولان انجام می‌دهند. اگر خانه سالمند را به یک خیر بدهیم اداره کند بهتر از ما اداره می کند مردم همیشه بهتر از دولت کار را اداره می کنند طبیعی است برای این که ذوق، اندیشه و داوطلب است.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: کار دولتی با کار مردمی متفاوت است تا جایی که ممکن است کار را به مردم بدهیم دولت باید کمک، نظارت و حمایت کند این‌ها کار دولت است. این که در گندم خودکفا هستیم اگر دولت می خواست این کار را بکند نمی‌توانستیم خودکفا بشیم. کشاورزان کار و تلاش می کنند.

روحانی اضافه کرد: البته سیاست های دولت بسیار موثر است. زمانی یک کیلو گندم را ۴۰۰ تومان می خریدیم زمانی می‌خریدیم ۱۰۰۰ تومان و زمانی بالای ۲۰۰۰ هزار تومان می‌خریدیم بنابراین سیاست های دولت موثر است.

وی گفت: در دولت یازدهم علت این یک تحولی در کشاورزی ایجاد شد به خاطر اهمیتی  است که دولت در سم و کود و بذر داد. بنابراین سیاست گذاری دولت موثر است ولی خود دولت نمی تواند یک کشاورز خوب باشد باید کشاورزی را به خود مردم بدهیم در صنعت هم همینطور است.

رییس دولت دوازدهم تصریح کرد: در امور خیریه بالاتر از این هاست در آن یک جمعی هستند که می خواهند به معلولان، معتادان و کارتون خواب ها رسیدگی کنند این‌ها انگیزه های معنوی و یک جهاد و ایثار می‌خواهد.

رییس جمهوری تاکید کرد: برخی جاها خیلی مرسوم نیست باید در میان خیرین مرسوم کنیم اخیرا وزیر بهداشت به من می گفت یکی از جاهایی که خیرین بیایند سرمایه گذاری کنند خوابگاه دانشجویان است مساله ای در کرونا داشتیم که دانشگاه را کی می خواهیم باز کنیم چطور می شود دیدیم مشکل اصلی خوابگاه است.

روحانی افزود: ساخت خوابگاه خیلی مهم است. خیرین در دانشگاه ها سرمایه‌گذاری می‌کنیم ولی برای خوابگاهش خیلی به فکر نیستیم که این هم مهم است.
رییس جمهوری بیان داشت: یکی از کارهایی که خیرین باید انجام بدهند، خوابگاه برای همراهان بیمار در بیمارستان است. حالا یک بنده خدایی بیمار شده و به تهران آمده، مادر و خواهرش هم به عنوان همراه با وی آمده‌اند، و دلشان هم نمی‌اید که این بیمار را در بیمارستان رها کنند و بروند، حالا شب می‌خواهند اینجا بخوابند، باید چکار کنند؟

وی عنوان کرد: در خارج از کشور بیمارستان‌هایی است که در درون خودشان هتل هم دارند. یک بخش هتل و یک بخشی بیمارستان است. حالا ما اگر در داخل بیمارستان نداریم، بیرون از بیمارستان یک مکانی را برای این همراهان درست کنیم. خیلی از امور خیری است که ما الان کمتر وارد شدیم و باید در همه نیازمندی‌های اجتماعی که برای مردم مهم است وارد شویم و بتوانیم این اقدام را انجام بدهیم.

روحانی یادآور شد: اینکه یک شخصی که خودش یک مدتی کارتن خواب بوده، بیاید و ما به وی کمک کنیم که مدیریت آن بخش را به عهده بگیرد. البته نمونه‌هایی در بهزیستی داریم، کسی که همانجا بزرگ شده، خود وی مدیر آن قسمت شده است.
رییس جمهوری اضافه کرد: اینها بهتر لمس می‌کنند و بهتر درک می‌کنند و بهتر می‌توانند اداره کنند. اگر می‌خواهیم معتادان را اداره کنیم، در میان معتادانی که عده‌ زیادی پاک شده‌اند، و برای یک مدتی هم مشخص است که بازگشت برای آنها نیست، اینها بیایند و مسئول بشوند.  زیرا اینها بهتر درک می‌کنند شرایط آن معتاد چگونه است تا شخص غریبه‌ای که اصلا نبوده و نمی‌داند که اعتیاد چیست و می‌خواهد بیاید اینها را سرپرستی کند. این نکته مهمی است که ما باید دنبال کنیم.

وی با اشاره به بحث کرونا اظهار داشت: خیرین همه جا هستند و هر کجا که مشکلی پیش می‌آید خیرین هم می‌آیند. سیل، زلزله یا هر مشکل دیگری که پیش میاید، خیرین می‌آیند و ما هم در همه این حوادث دیدیم که خیرین می‌آیند و واقعا با همه وجود از نظر مالی، مدیریتی، اجرایی، عملیاتی کمک می‌کنند.  

رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: کرونا از آن مسائلی مهمی بود که ما با آن مواجه شدیم و تنها ما نبودیم بلکه همه دنیا با آن مواجه شدم. کرونا مشکل بزرگی است و اداره آن آسان نیست. به اعتقاد من هر چه مشکلات پیش بیاید، آزمایش و امتحان هم برای همه ما هست که چگونه با آن مشکل مواجه می‌شویم و چگونه آن مشکل را اداره می‌کنیم. به تعبیر قرآن، این آزمایش‌ها برای این است که بفهمیم چه کسی بهتر عمل می‌کند.

روحانی بیان داشت: الان در داستان کرونا یک مسابقه و رقابت و یک مقایسه ای امروز در دنیا وجود دارد. که این کشور و آن کشور هر کدام برای مقابله با کرونا چه کار کردند. یکی از رهبران یکی از کشورها که چند روز پیش ما با من صحبت می‌کرد، می‌گفت ما دچار حیرت هستیم که شما با این تحریم شدید چگونه توانستید این چند ماه با این فشار کرونا کشور را اداره کنید؟

رییس‌جمهوری افزود: رهبر دیگری که جز همسایگان ما است، تعبیری کرد و گفت هر وقت من به یاد کرونا و به یاد شما می‌افتم، به یاد ایرانی می‌افتم که در این فشار شدید تحریم است چگونه می‌خواهد کشور را اداره کند؟

وی با بیان اینکه هنوز تا پایان کرونا مانده است، اظهارداشت: شاید همراه ما طولانی باشد تا امروز در کرونا که ما از یک پیک بزرگ عبور کردیم. امیدواریم دیگر پیک نباشد البته متخصصین ما می‌گویند باز هم باید در انتظار پیک دیگری باشیم ولی حالا از این پیک عبور کردیم.
روحانی افزود: البته هنوز خیلی مشکلات داریم اما وقتی ایران را با دنیا مقایسه می‌کنیم، سرفراز هستیم. ملت ایران ملت سرافرازی است؛ در بهبود یافتگان، کیت های تشخیص و تشخیص افراد مبتلا، مسئله کمک‌هایی که برای بیمارستان‌ها لازم بود و هر چیزی که ما نیاز داشتیم برای مردم و بیمارستان‌ها و کادر پزشکی ما در این زمینه موفق بودند.

رییس دولت دوازدهم یادآورشد: آماری هم که هفته پیش در ستاد کرونا به ما اعلام کردند که ۸۳ درصد مردم به دستورالعمل‌های وزارت بهداشت عمل می‌کنند حالا شهرهایی تا ۹۲ درصد و در جاهایی کمتر است. ولی سرجمع به طور متوسط ۸۳ درصد مردم به توصیه‌ها عمل می کنند و این مهمترین نکته است.

 وی افزود: اعتماد مردم به دولت و پزشکان متخصص اولین قدم است. قدم دوم حضور مردم در صحنه است همه در صحنه حاضر شدید. خیرین حاضر شدند و انشاءالله تا آخر باید بمانند.

روحانی اضافه کرد: این کار کار بزرگی است و پایان آن هم برای ما روشن نیست و نمی‌دانیم پایان کرونا چند هفته و چند ماه دیگر است. در بعضی از کشورها بحث برای بعد از ۲۰۲۰ است یعنی برای آخر سال ۲۰۲۰ ما گرفتار هستیم. حتی بحث سال ۲۱ است که چطور می‌شود.

رییس جمهوری ادامه داد: برای ما روشن نیست که چه زمانی بشر به درمان و واکسن می رسد بنابراین مدتی ما گرفتار هستیم و در این گرفتاری باید همدیگر را کمک کنیم.

وی گفت:  از خیرین به طور عام تشکر می کنم که در همه زمینه ها به ویژه در زمینه کرونا فعال هستند که روزهای سختی برای جامعه ما بوده است. روزهای پیک روزهای سخت تری برای ما بود از این به بعد هم باید مراقبت کنیم و خداوند ما را کمک می کند.

 روحانی خاطرنشان کرد: قرآن می‌گوید آنچه دوست دارید در راه خدا بدهید. شما به نیکوکاری نمی‌رسید تا آنچه را که برای خود دوست دارید آن را در راه خدا انفاق کنید حالا وقت، تخصص، یا پول شما و یا امکانات هست هر چه که هست امیدوارم خداوند توفیق دهد ما جزو نیکوکاران واقعی و پیروان واقعی امام مجتبی باشیم.

کد خبر: ۱۸٬۵۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • وحید IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      0 0
      من کلا این خبر رو مطالعه نکردم فقط تیتر خبر رو خوندم. فقط بگم خدمتون جناب آقای روحانی نه شما و نه هیچکدوم از رئیس جمهور های قبلی هیچی کمکی ب کشاورز و کشاورزی نکردند. کشاورز و کشاورزی یکی از مظلوم ترین قشرهای این مملکته درحالی که سهم عمده ای از اشتغال رو به دوش میکشه