۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
صدور ۱۱۴۰ شماره ثبت کیفیت برای برند کودهای کشاورزی از ابتدای سال تا شهریور

صدور ۱۱۴۰ شماره ثبت کیفیت برای برند کودهای کشاورزی از ابتدای سال تا شهریور

۱۱۴۰ برند کودی از ابتدای امسال تا پایان شهریور پس از بررسی و آنالیز نمونه‌های ارسالی از سوی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور موفق به اخذ شماره ثبت شده‌اند.

به گزارش بازار، هادی اسدی رحمانی رییس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور در افزود: از ۱۱۴۰ برند کود که توانستند پس از تایید کیفیت لازم، شماره ثبت از این موسسه تحقیقاتی دریافت کنند، ۳۳۵ برند کود وارداتی، ۶۳۴ برند کود تولید داخل و ۱۷۱ برند کود توزیعی هستند.

اسدی رحمانی اظهار داشت: آمارها نشان می‌دهد تعداد برند کودهای وارداتی کمتر و تعداد برند کودهای داخلی که پس از کنترل کیفی توانسته‌اند، شماره ثبت دریافت کنند، تقریبا دو برابر شده است.

وی با اشاره به آمار شماره ثبت صادر شده برای برندهای کودهای با کیفیت از سال ۱۳۹۴ تا پایان شهریور امسال خاطرنشان کرد: طی این مدت تعداد ۱۹ هزار و ۳۰۹ تقاضا برای ثبت کودهای کشاورزی داشتیم که از این تعداد ۱۶ هزار و ۲۷۰ برند پس از کنترل کیفیت نمونه‌ها و تایید توسط موسسه تحقیقات خاک و آب کشور، شماره ثبت دریافت کردند و مابقی برندها تایید نشدند.

اسدی رحمانی ادامه داد: از ۱۶ هزار و ۲۷۰ برند کود که شماره ثبت دریافت کردند، ۷ هزار و ۶۵۶ مورد وارداتی، ۶۸۵۵ مورد تولید داخل و ۱۷۵۹ مورد توزیعی بوده‌اند.

وی با بیان این که آمارها نشان می‌دهد تولید کود توسط بخش خصوصی رونق بیشتری پیدا کرده است، گفت: این امر ممکن است ناشی مسایل ارزی یا تحریم‌ها باشد.

رییس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور درباره مدت اعتبار شماره ثبت برندهای کود نیز تصریح کرد: مدت اعتبار شماره ثبت برندهای کود که از سوی این موسسه تحقیقاتی صادر می‌شود، دو سال است و پس از آن برای تمدید شماره ثبت باید نمونه کود دوباره به موسسه تحقیقات خاک و آب کشور ارسال تا پس از آنالیز مجدد، درصورت برخورداری از کیفیت لازم تمدید شود.

وی گفت: اگر مدارک شرکت‌های متقاضی کامل باشد، حداکثر ظرف دو ماه، شماره ثبت صادر می‌شود.

اسدی رحمانی درباره سابقه صدور شماره ثبت برای برندهای کودی نیز یادآور شد: تا پیش از سال ۱۳۹۳ یک سیستم منسجم کنترل کیفیت کودهای تولید داخل و وارداتی در کشور نداشتیم، اما در سال یاد شده با ابلاغ وزیر وقت، موسسه تحقیقات خاک و آب کشور برای اجرای برنامه ثبت و کنترل مواد کودی وظیفه مند و از سال ۱۳۹۴ کار به طور جدی آغاز شد.

وی اضافه کرد: در سال ۱۳۹۸ با تصویب و ابلاغ قانون حفاظت از خاک وزارت جهاد کشاورزی و این موسسه به طور قانونی نسبت به کنترل کیفیت و ثبت مواد کودی موظف شدند تا کودهای مناسب و با کیفیت در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

کد خبر: ۱۸۵٬۸۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha