۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۴
ناموفق بودن بانک مرکزی آمریکا در مهار تورم

ناموفق بودن بانک مرکزی آمریکا در مهار تورم

در حالی که تدابیر بانک مرکزی آمریکا برای مهار تورم هنوز به طور کامل موفقیت آمیز نبوده است، احتمال رکود اقتصادی در این کشور وجود دارد.

به گزارش بازار، بانک مرکزی آمریکا افزایش میزان بهره بانکی را به میزان ۷۵ صدم درصد اعلام کرد. هدف از این تصمیم، مهار تورم و کند کردن سرعت رشد اقتصادی برای کاهش قیمت‌ها بدون رسیدن به حد رکود است. اما شاید این اقدام بانک مرکزی آمریکا، کافی نباشد، زیرا نشانه‌هایی جدید از افزایش قیمت‌ها در دوره آینده، وجود دارد.

ششمین بار از ابتدای امسال، بانک مرکزی آمریکا، میزان بهره بانکی را افزایش داد تا برای مهار بالاترین میزان تورم این کشور در چهار دهه گذشته، تلاش کند. این تصمیم همچنین برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی که ممکن است آمریکا را وارد مرحله رکود کند، اتخاذ شد.

جروم پاول رئیس بانک مرکزی آمریکا گفت: به همراه همکارانم با قدرت به کاهش میزان تورم به دو درصد به عنوان هدف اصلی، پایبند هستیم. ثبات قیمت ها، بخشی از مسئولیت بانک مرکزی و صخره مستحکمی است که اقتصاد ما متکی به آن است.

این اقدام در مقابل، باعث شده است گرفتن تسهیلات با نرخ بهره بیش از هفت درصدی، هزینه بیشتری داشته باشد. این میزان بهره بانکی در ۳۰ سال گذشته بی سابقه و دو برابر بهره وام‌های قبلی است. کارت‌های اعتباری، تسهیلات خرید خودرو و تسهیلات خرید مسکن، هزینه بیشتری دارد و بازار مستغلات در آمریکا شاهد کاهش سریع عرضه و تقاضا بود.

گریگ مکبریاد کارشناس مسایل اقتصادی گفت: باید تدابیر دشواری درباره میزان سود تسهیلات که همچنان در حال افزایش است، اتخاذ می‌شد. احتمالا شاهد افزایش میزان نرخ بهره بانکی خواهیم بود. به عبارت دیگر، ممکن است میزان بهره بانکی به صورت اندک و با فاصله افزایش دهند.

با اینکه، شرکت‌هایی که سود سرشاری در سه ماهه پایانی امسال به دست می‌آورند، حقوق کارکنان خودشان را حدود هشت درصد افزایش دادند، اما این افزایش در بیشتر موارد برای مصرف کنندگان محسوس نیست، زیرا به گفته کارشناسان، افزایش قیمت‌ها باعث تورم بیشتر می‌شود.
ناظران معتقدند زمان اعلام تصمیم بانک مرکزی آمریکا در فاصله چند روز تا زمان برگزاری انتخابات میان دوره‌ای کنگره، ممکن است بر نتایج آن تاثیر بگذارد. به ویژه که اقتصاد در صدر اولویت‌های رای دهندگان آمریکایی قرار دارد.

کد خبر: ۱۸۵٬۸۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha