۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸
چند هزار دستگاه تریلی در گمرکات کشور انباشته شده است
در گفتگو با بازار عنوان شد؛

چند هزار دستگاه تریلی در گمرکات کشور انباشته شده است

تبریز- خداپرست، مدیرعامل گروه صنعتی ادوپن پلاستیک پرشین با اشاره به مشکلات واحدهای تولیدی در امر حمل و نقل کالا گفت: چند هزار دستگاه تریلی در گمرکات کشور انباشته شده و با کمبود تریلی مواجه هستیم.

کاوه خداپرست، در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: حمل و نقل یکی از پایه های توسعه صنعت استان است. پیرو مصوبات دولت، در طول دو سال اخیر کامیون و کشنده های زیادی وارد استان شده است. براساس پیگیری های انجام شده، مشکلات متعددی در ستاد سوخت وجود دارد و اخیرا به دلیل وجود مشکلاتی در تهران این امر به وزارت صمت محول شده است. مصوبات ستاد سوخت در سطح کشور بوده ولی از طریق شورای گفتگو و نمایندگان مجلس می توان این موضوع را پیگیر کرد.

وی ادامه داد: در طول دو سال اخیر، تمام بخش حمل نقل درگیر این موضوع است. از سوی دولت ارز زیادی بابت ورود تریلی ها تخصیص داده شده و از طرفی چندین هزار دستگاه تریلی به مدت دو سال (در تمامی) گمرکات انباشته شده است.

خداپرست افزود: بزرگترین معضل کارخانجات و بخش خصوصی نداشتن حمل و نقل مناسب است به‌طوری‌که کرایه های حمل اجناس از بنادر ۲۰ الی ۳۰ افزایش یافته و دلیل این امر، نداشتن ناوگان حمل و نقل مناسب می باشد. واحدهای تولیدی بهاء تمام شده را اعمال می کنند و در نهایت این افزایش توسط مصرف کننده نهائی پرداخت می شود.

خداپرست گفت: می خواهیم از طریق دبیرخانه شورای گفتگو مشکلات را علت یابی کرده و با آقای استاندار و نمایندگان مجلس طرح کنیم تا در صورت امکان، شتابی به این موضوع داده شود. طبق بررسی هایی که انجام دادیم، مشکلات به دلیل مصوبات اشتباه دولت است. دولت بجای اینکه با مصوبات خود در مورد پلاک گذاری تسهیل ایجاد کند، اعلام می کند ماشین های کهنه باید اسقاط شوند درحالیکه این ماشین ها در حال حاضر در حال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: قضیه ورود به تهیه ماشین های اسقاط، باعث افزایش شدید قیمت ها و عدم دسترسی شده است و حجم عظیمی از راننده ها و سرمایه گذاران خودرو سردرگریبان هستند. ناوگان حمل و نقل شدیدا فرسوده شده است و این موضوع معضل بزرگی برای توسعه اقتصاد می باشد. ما می خواهیم در شورای گفتگو برای تسهیل در امر پلاک گذاری ناوگان حمل و نقل انباشته شده در گمرک و دسترسی واحدهای تولیدی به آنها کمک کنیم.

خداپرست، گفت: دولت طی مصوبه ای خواسته معضل حمل و نقل را حل کند اما پیرو این مصوبه چندین ارگان به دنبال منافع خود بوده اند. ستاد سوخت تهران به چند نفر اعلام کرده است تعدادی خودرو خریداری کنند (گفته اند این ماشین ها افزایش قیمت زیادی خواهند داشت) این امر موجب ایجاد رانت شده است. سایپا علاوه بر اخذ ۲۰۰ میلیون از هر ماشین، بازدید کارشناس سایپا از گمرک ۳ ماه به طول می انجامد تا منافعی برای کارشناس و مدیر داشته باشد. بنابراین خریدار برای اخذ هرچه سریعتر گواهی، مجبور به پرداخت مبالغی برای کارشناسان هستند.

وی ادامه داد: با در نظر گرفتن این موضوع که گواهی خدمات بدون گارانتی می باشد و کیفیت آن نیز مشخص نیست، اعلام کردند باید ماشینی وارد شود که در ایران نمایندگی داشته باشد، ماشین ها ولوو هستند و نمایندگی ولوو مدت زیادی است که فسخ شده است. به علت تحریم قادر به تولید ولوو نمی باشند و مجوز واردات را صادر کرده اند درحالیکه تکنولوژی ها متفاوت می باشد و قادر به ارائه خدمات نخواهند بود. به جای این کارها بهتر بود مسیر ورود ماشین های نو را آسانتر می کردند تا ماشین های کهنه به مرور زمان از رده خارج شوند.


کد خبر: ۱۸۵٬۶۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha