۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۸
پراید ۴ میلیون تومان ارزان شد/ توقف خرید و فروش‌ها و نگرانی دلال‌ها از برخورد قضایی
زیان سنگین برای خریداران هیجان زده

پراید ۴ میلیون تومان ارزان شد/ توقف خرید و فروش‌ها و نگرانی دلال‌ها از برخورد قضایی

به دنبال ورود رییس جمهور و سازمان بازرسی کل کشور به گرانی، قیمت‌ها در بازار خودرو ۲ تا ۴ میلیون تومان ارزان تر شده و دلال‌ها از ترس برخورد قضایی دست از خرید و فروش خودرو کشیده اند.

خبرگزاری بازاربازار خودرو عقب نشینی کرد. بعد از ورود رییس جمهور و سازمان بازرسی کشور به مساله خودرو، قیمت‌ها در بازار نزولی شد. آنگونه که فعالان بازار می‌گویند بازار در نخستین روز هفته حسابی سرد و راکد بوده و قیمت‌ها بین ۲ تا ۵ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است. به عنوان مثال پرایدی که در چهارشنبه مرز ۹۰ میلیون تومان را رد کرده بود، حالا تقریبا ۸۶ میلیون تومان قیمت دارد.

نادری یکی از فروشندگان خودرو به بازار می‌گوید: نگرانی از ورود سازمان بازرسی و برخورد قضایی خرید و فروش خودرو را متوقف کرده است. کسانی که انبارهای پر از خودرو دارند، حسابی ترسیده اند.

 اما سعید موتمنی رییس اتحادیه فروشندگان خودرو این قیمت‌ها را قبول نداشته و به بازار می‌گوید: وقتی خرید و فروش انجام نمی‌شود، قیمت گذاری خودرو بر چه مبنایی در حال انجام است.

او با بیان اینکه قیمت پراید هیچ گاه به ۸۰ میلیون تومان هم نرسید چه برسد به ۹۰ میلیون تومان، ادامه داد: سود برخی از دلال‌ها در بالا بردن قیمت‌ها و ایجاد تنش در بازار است.

به گفته او، مثل همیشه کسانی که به صورت هیجانی رفتار کردند، زیان سنگینی را متحمل شده و پشیمان شده اند.

حذف دوباره قیمت‌ها از فضای مجازی

قیمت خودرو دوباره از برخی از سایت خرید و فروش آنلاین حذف شد و عنوان توافقی جای قیمت رسمی ‌را گرفت. البته این اولین بار نیست که مسئولان برای کنترل قیمت‌ها در بازار به سراغ چنین راه حلی می‌روند. راه حلی که نشان داده شاید در کوتاه مدت مانع رشد قیمت‌ها شود، اما به گفته آرش رازلنی کارشناس صنعت خودرو تا زمانی که مشکل نقدینگی در کشور حل نشود و قیمت گذاری خودرو دستوری انجام شده و فضای رقابتی در این صنعت وجود نداشته باشد، هیچ دردی از این مشکل دوا نمی‌کند.

با این وجود رییس اتحادیه فروشندگان خودرو فضای مجازی را مقصر اصلی نابسامانی بازار خودرو می‌داند، گفت: کسانی که با استناد قیمت‌های مندرج در این سایت‌ها وضعیت بازار را تحلیل می‌کند، هیچ وقت سراغ اینکه اصلا آیا خودرویی به این قیمت فروخته شده نمی‌روند. حتی در برخی موارد اصلا خودرویی وجود ندارد فقط یک آگهی دروغین روی سایت‌ها درج می‌شود تا بازار ملتهب نشان داده شود و دلال‌ها بتواند خودروهای خود را کمی‌گران تر معامله کنند.

خودروسازان به دنبال رفع اتهام از خود 

اما خودروسازان که از دیگر متهمان گرانی‌های این روزهای بازار خودرو هم سعی داشتند تا با انتشار آماری پیکان اتهام نابسامانی بازار را به سمت دلال‌ها و واسطه‌های نشانه بگیرند. قائم مقام مدیرعامل سایپا در امور فروش گفت: در سه ماه گذشته بیش از ۹۰ هزار خودرو تحویل مشتریان سایپا شده و بیش از ۱۵۰ هزار نفر از هموطنان نیز در طرح‌های فروش اینترنتی سایپا موفق به ثبت‌نام و پیش خرید خودرو شده‌اند.

کد خبر: ۱۸٬۵۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha