۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۱
نمایشگاه گیاهان دارویی؛ رویدادی ملی که در ابعاد روستایی برگزار شد
بازار از ششمین دوره نمایشگاه گیاهان دارویی گزارش می دهد

نمایشگاه گیاهان دارویی؛ رویدادی ملی که در ابعاد روستایی برگزار شد

ششمین دوره نمایشگاه ملی گیاهان دارویی درحالی روز گذشته به پایان رسید که عدم تبلیغات مناسب و ناتوانی در جذب بازدیدکنندگان تخصصی از جمله انتقادات اصلی شرکت کننده ها به برگزار کننده های این رویداد است.

بازار؛ گروه کشاورزی: ششمین دوره نمایشگاه ملی گیاهان دارویی ایران در نمایشگاه مصلی تهران به پایان رسید در حالی که به نظر می رسد برگزار کننده این نمایشگاه نتوانسته اند آنچه مد نظر شرکت کننده ها بوده است را برآورده سازد.

شرکتهای خارجی حاضر در نمایشگاه نسبت به سالهای قبل کمتر شده است

علی قمری، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان فعال در حوزه عصاره گیری مشتقات گیاهی در خصوص کیفیت برگزاری نمایشگاه به خبرنگار بازار می گوید: نمایشگاه به نسبت سالهای قبل بهتر است از این نظر که شرکت های بیشتری در این نمایشگاه حضور دارند. با این وجود به نظر می رسد تعداد شرکت کننده های خارجی نسبت به سالهای قبل کمتر است و غالبا شرکت کننده هایی از چین حضور دارند.

ساعت برگزاری نمایشگاه کارایی این رویداد را برای شرکت کننده ها کاهش داده است

از سوی دیگر محمد کاظم سوهانیان، تولید کننده مکمل های دارویی و شرکت کننده در این نمایشگاه به بازار می گوید: ما انتظار داشتیم پزشکان و داروخانه ها در این نمایشگاه حضور داشته باشند اما بسیار کم حضور دارند. علت این کمرنگی حضور این قشر از مخاطبان اصلی ما، این است که نمایشگاه از ۹ صبح تا ۵ عصر برگزار می شود که این افراد در این زمان مشغول کارند و فرصت نمیکنند برای بازدید به این نمایشگاه مراجعه کنند. بنابراین شاید اگر نمایشگاه بعد از ظهر برگزار می شد کارآمدتر می بود.

تبلیغات صدا و سیما برای نمایشگاهی در سطح ملی موثر نیست

احمد محمدی، دیگر غرفه دار در ششمین نمایشگاه گیاهان دارویی که به صورت تخصصی در بحث توزیع هل و زعفران فعالیت می کند اما این نمایشگاه را خوب می داند و به بازار می گوید: ما مدتهاست منتظر نمایشگاه بودیم و فرصت مناسبی است که بتوانیم ارتباطات موثری بین شرکت ها و مشتریان خود برقرار کنیم. در عین حال شرکتهایی که به صورت عمده خری فعالیت دارند در حوزه گیاهان دارویی قطعا در چنین نمایشگاه به شرکت های تولید و عرضه کننده دسترسی مستقیم و بهتری دارند.

نمایشگاه گیاهان دارویی؛ رویدادی ملی که در ابعاد روستایی برگزار شد

محمدی اما نسبت به شرایط اطلاع رسانی این نمایشگاه انتقاد دارد و می گوید: اطلاع رسانی چندان خوب نبوده به طوری که می بینیم فقط در صدا و سیما تبلیغات شده و لذای بسیاری بی خبر هستند. در صورتی که برای نمایشگاهی که در سطح به اصطلاح ملی برگزار می شود و از آن طرف مراجعین خارجی هم دارد تبلیغات محدود در حد صدا و سیما بسیار کم و غیر موثر است.

نمایشگاه گیاهان دارویی؛ محیطی مناسب برای تبادل دانش بین شرکت ها

جلال نائینی، تولید کننده مکمل های گیاهی صنعت طیور نیز در این خصوص به بازار می گوید: همانطور که می دانید این نمایشگاه در واقع رویداد تخصصی داروهای گیاهی است و لذا از این منظر خوب است که می تواند محلی برای تبادل دانش باشد.

این شرکت کننده در ششمین نمایشگاه گیاهان دارویی می گوید: مساله اینجا است که همزان چند شرکت روی یک موضوع مشخص تحقیق می کنند در حالی که از تحقیقات یکدیگر مطلع نیستند بنابراین در این شرکت می توانند باید روند تحقیقات و نتایج حاصل شده شرکت های دیگر مطلع شوند و از یکدیگر کمک بگیرند.

تبلیغات غیرموثر و رکود حاکم بر بازار گیاهان دارویی استقبال از نمایشگاه را کم کرده است

محسن نصیری دیگر فعال بخش گیاهان دارویی که در این نمایشگاه غرفه دارد به بازار می گوید: نمایشگاه بسیار خلوت و بی روح است. استقبال به نسبت سالهای گذشته بسیار کم است و برخلاف آنچه گفته می شود شرکت کننده و بازدیدکننده خارجی هم به این نمایشگاه دعوت شده است هنوز ما این افراد را ندیده ایم.

این شرکت کننده در ششمین نمایشگاه گیاهان دارویی همچنین با انتقاد از نحوه تبلیغات در مورد این نمایشگاه می افزاید: کسانی که در حوزه گیاهان دارویی فغالیت دارد از این نمایشگاه مطلع هستند اما تا حدودی به دلیل شرایط بازار و وضعیت رکود بازار استقبال کمی از این رویداد شده است.

حضور در نمایشگاه زمینه ورود به بازارهای صادراتی را فراهم می کند

مجتبی عاقلی دیگر شرکت کننده در این رویداد ملی نمایشگاه خوب توصیف می کند و به بازار می گوید: نمایشگاه از این منظر خوب است که شرکت های مختلف و متنوع در این محل حاضر هستند که غالبا مشتری و مخاطب ما هستند. بنابراین این شرکت ها در همین نمایشگاه یکسری نمونه ها را ما گرفتند و برای برخی کشورها ارسال کردند.

نمایشگاه گیاهان دارویی؛ رویدادی ملی که در ابعاد روستایی برگزار شد

این شرکت کننده افزود: در واقع اگرچه ما هنوز موفق به صادرات نشده ایم در این نمایشگاه توانستیم به برخی مراجعین که مستقیما در حوزه صادرت فعال هستند کالا بدهیم و به صورت خاص محصول گل محمدی ما از طریق یکی ازهمین افراد در بازار استرالیا جذب شده است. بنابراین نمایشگاه محلی جامع از تولید کننده ها، آزمایشگاه ها و شرکت های فعال در حوزه فراوری است که روند همکاری ها را تسریع می سازد.

نمایشگاه گیاهان دارویی مکانی خلوت اما مناسب برای برقراری ارتباط با شرکت های پخش است

عبدارحیم برومندی تولیدکننده نوشیدنی ارگانیک با مکانیزم تخمیر همراه با گیاه دارویی نیز در این خصوص به بازار می گوید: نمایشگاه عالی است پس از سه سال برگزار می شود و برخلاف سال قبل که مجازی بود و هچ کارایی و بازخوردی برای ما نداشت امسال در سطح خوبی برگزار می شود.

این شرکت کننده می گوید: انتقاد وارد به این نمایشگاه وضعیت تبلیغات است و اگرچه تبلیغات در تلویزیون بود اما نمایشگاه بسیار خلوت بود. با این وجود محل خوبی ارتباط گرفتن با شرکتهای پخش بوده است.

نمایشگاهی به اصطلاح ملی که در حد روستایی برگزار می شود

شکری دیگر شرکت کننده در ششمین نمایشگاه گیاهان دارویی این نمایشگاه افتضاح توصیف می کند و به بازار می گوید: برگزار کننده ها گویی آیین برگزاری نمایشگاه را نمی دانند و می توان گفت به هیچ وجه برای برگزاری آن هزینه نکرده اند و هیچ تبیلغات درستی هم برای آن انجام نداده اند.

این شرکت کننده می گوید: جالب اینجا است که اسم این رویداد را نمایشگاه ملی گذاشته اند در حالی که نمایشگاه ملی به معنا کل کشور است اما این نمایشگاه به کوچکی یک روستا برگزار می شود و از آن طرف بازدیدکننده چندانی برای بازدید نیامده وغالبا افرادی معدود به صورت تصادفی و برای وقت گذرانی در این جا حضور یافته اند.

امسال کمترین بازدیدکننده ها در طی ۶ دوره اخیر در این نمایشگاه حضور یافتند

رضا سه کنجی دیگر فعال حوزه خرید و فروش گیاهان دارویی که در این نمایشگاه غرفه دارد نیز نسبت به موثر نبودن تبلیغات برای این نمایشگاه گلایه مند است و به بازار می گوید: ما از اولین دوره نمایشگاه حضور داشته ایم و امسال کمترین بازدیدکننده را نسبت به دیگر سالهای شاهد هستیم که عمدتا به دلیل عدم تبلیغات کارآمد برای این نمایشگاه است.

گفتنی است نمایشگاه ملی گیاهان دارویی از سال ۱۳۹۱ برگزار می شود و سال گذشته نیز به صورت مجازی برگزار شد که چندان موفق نبود. امسال نیز ششمین دوره از این نمایشگاه از ۱۰ تا ۱۳ آبان ماه در محل نمایشگاه مصلی از ساعت ۹ تا ۱۷ با حضور شرکت های داخلی و خارجی برگزار شد.

کد خبر: ۱۸۵٬۳۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha