۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
جزئیات تفاهم نامه همکاری‌های کشاورزی ایران و قزاقستان

جزئیات تفاهم نامه همکاری‌های کشاورزی ایران و قزاقستان

بر اساس تفاهم نامه همکاری ایران و قزاقستان که به امضای وزیر جهاد کشاورزی ایران و معاون نخست وزیر قزاقستان رسید، هیأت‌های تخصصی دامپزشکی و حفظ نباتات دو کشور، تجربیات خود را مبادله می‌کنند.

به گزارش بازار، در تفاهم نامه‌ای که در جریان سفر ۲ روزه سریک ژومانگارین، معاون نخست وزیر قزاقستان و وزیر بازرگانی این کشور به ایران امضا شد، دو کشور توافق کردند تجربیات و دانش متخصصان و کارشناسان بخش‌های مختلف کشاورزی دو کشور به منظور هم افزایی و ارتقاء با یکدیگر مبادله شود.

بر اساس این تفاهم نامه که به امضای سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی ایران رسید، تبادل هیأت‌های تخصصی دامپزشکی و حفظ نباتات با هدف ایجاد زمینه‌های توسعه تجارت محصولات کشاورزی انجام خواهد شد.

همچنین دو کشور تفاهم کردند که در مدت یک ماه، کمیته همکاری‌های کشاورزی با هدف پایش روند توسعه همکاری‌های فنی و مناسبات بازرگانی کشاورزی دو کشور تشکیل شود.

برای تسریع در اجرای طرح‌ها نیز، توافق شد که مراجع ذی‌صلاح دو کشور برای عملیاتی‌سازی تفاهمات انجام شده در زمینه ترانزیت و سواپ گندم، در مدت ۲ هفته معرفی شوند.

در زمینه صادرات و واردات کالاهای کشاورزی فی ما بین دو کشور نیز، با توجه تاکید دو طرف بر افزایش همکاری‌ها در زمینه امنیت غذایی، توافقاتی انجام شد که تامین محصولات لبنی، میوه‌جات (سیب، مرکبات)، میوه‌های خشک و سبزیجات از طرف ایرانی و گندم، جو، دانه‌های روغنی از طرف قزاقستانی از جمله آنهاست.

در این تفاهم‌نامه همچنین بر تأسیس شرکت مشترک بازرگانی محصولات کشاورزی و اجرای طرح‌های مشترک کشاورزی تفاهم شد.

در زمینه برگزاری نمایشگاه‌های مرتبط توسط شرکت‌های قزاقستانی در تهران در فروردین ۱۴۰۲ مصادف با بازدید نخست‌وزیر قزاقستان از تهران نیز توافق شد.

سریک ژومانگارین، معاون نخست‌وزیر و وزیر تجارت قزاقستان در دیدار با وزیر جهاد کشاورزی، از میزبانی دوستانه و صمیمانه از هیأت جمهوری قزاقستان طی حضور در ایران قدردانی کرد.

کد خبر: ۱۸۵٬۲۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۲
      0 0
      سلام جون مادرتون دادکشاورزمرکبات بکنیدصادرات بکنید کشاورزجون بگیره دستون دردنکنه