۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱
شاخص سازی بورس بدون حضور سهامداران حقیقی | دستگیری بورس برای رشد دلار
بررسی پول حقیقی در بازار سرمایه

شاخص سازی بورس بدون حضور سهامداران حقیقی | دستگیری بورس برای رشد دلار

رشد شاخص کل بورس تهران در حالی اتفاق افتاد که ما در روزهای اخیر شاهد خروج بی سابقه پول حقیقی از این بازار هستیم که بخشی از آن وارد بازارهای موازی و ایجاد نوسان در این بازارها شده است.

بازار، گروه بورس: بعد از مطرح شدن تغییر ریاست سازمان بورس و برخی از واکنش‌ها در خصوص بازار سرمایه از سوی مجلس و دولت، چند روزی است که بازار روند مثبتی به خود گرفته است این در حالی است که این رشد به یکباره با آمارهای موجود در خود بازار سرمایه چندان هم خوانی ندارد.

علی زاده عضو کمیسیون اقتصاد مجلس و همچنین عضو شورای عالی بورس در صفحه توئیتر خود در مورد وضعیت بازار سرمایه نوشت «من به عنوان عضو ناظر شورای عالی بورس اعلام می‌کنم، مسئله‌ای که در این شورا مورد بحث قرار نمی‌گیرد، دغدغه های مردم و وضعیت نامناسب بازار سرمایه است!»

وضعیت ریزش بازار سرمایه از یک سو و رشد شتابان دلار و سکه از سوی دیگر سبب خروج پول از بازار سرمایه و حرکت آن به سمت بازارهای موازی شده که قیمت دلار در بازار آزاد را تا مرز ۳۴ هزار تومان نزدیک کرده است.

بررسی معاملات بازار سرمایه نشان می‌دهد که رشد شاخص بورس به صورت مصنوعی اتفاق افتاده و بیشتر مبتنی بر رشد سهم‌های بزرگ و شاخص ساز است.

وضعیت پول حقیقی در بازار

شاخص کل بورس امروز در آخرین روز معاملات هفته دوم آبان یعنی یازدهم این ماه با رشد حدود ۳ هزار واحدی به ۱ میلیون ۲۸۳ هزار واحد رسید که نسبت به روز گذشته ۰.۲۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

ارزش کل معاملات امروز برابر با ۲۸ هزار ۴۴۲ میلیارد ریال بوده که رقم قابل قبولی در این مدت است البته ناگفته نماند روند بازار در بیشتر سهم‌ها امروز مثبت بوده است که نشان از حمایت سهم‌ها می‌دهد.

امروز هم مثل روزهای گذشته شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم که این عدد برای سهام و حق تقدم در ۱۱ آبان ماه برابر با ۲۷۱ میلیارد تومان بوده است. همچنین در آخرین روز معاملات هفته جاری نزدیک ۱۷۹ میلیارد تومان پول حقیقی از سهم‌های بزرگ خارج شده است.

بیشترین خروج پول حقیقی مربوط به گروه خودرو و ساخت قطعات با میزان ۴۰ میلیارد تومان بوده و بعد از آن هم می‌توان به همین میزان پول از گروه‌ بانک‌ها اشاره داشت.

هفته خونین بازار سرمایه

بررسی روند خروج پول حقیقی از بازار نشان می‌دهد که در ۷ آبان ماه سال جاری بیشترین میزان خروج پول حقیقی از بازار با رقم ۱ هزار و ۴۴۳ میلیارد تومان رخ داده که یکی از بی سابقه ‌ترین خروج پول از طی ۱۲ ماهه اخیر بوده است این در حالی است که شاخص کل در همین روز روند مثبت خود را آغاز کرد و همزمان با این خروج پول رشد دلار هم در بازار رخ داد.

اگر بازگشت پول به بازار سرمایه رخ ندهد و همچنان شاهد خروج پول و روانه شدن آن به بازار دلار و سکه باشیم، حتما شاهد افزایش پی در پی قیمت دلار و سکه در آینده خواهیم بود.

با توجه به اماری که از خروج پول از بازار سرمایه شاهد هستیم، اگر به سرعت اعتماد به این بازار بر نگردد و همچنان بازار بورس درگیر تصمیمات طولانی مدت باشد انتظار نوسان سنگین در بازارهای موازی و همچنان تورم خواهیم بود.

گفته می‌شود حجم معاملات دلار رکورد شکسته و از مرز ۱۸.۴ میلیون دلار عبور کرده است. بر اساس گزارشات میدانی در حال حاضر قیمت دلار در دامنه ۳۳ هزار ۶۰۰ تا ۳۳ هزار ۷۰۰ معامله می‌شود.

کد خبر: ۱۸۵٬۲۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • فریاد سهامداران معترض کف خیابان IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
      0 0
      سردبیر و خبرنگار و مسئولان محترم 5 مورد زیر را پیگیری کنید.مشکل میلیونها سهامدار بورس و سهام عدالت را رفع کنید. الف - 4 شرکت شبندر شپنا شتران شبریز سود سهامداران خود را تا شهریور ماه واریز کردن.سود صندوق پالایش هم واریز شده.حالا چرا صندوق پالایش متعلق به وزارت نفت سود سهامداران خود را پرداخت نمیکند و میخواهد با 6 ماه تاخیر در آخر سال در اسفند ماه سود سهامداران را واریز کند؟ چرا سود سهامداران صندوق پالایش 6 ماه در حسابهای صندوق دولتی پالایش بخوابد؟با سودهایی که متعلق به ملت است چه کاری دارند انجام می دهند؟چرا سازمان بازرسی کل کشور و کمیسیون اقتصادی و اصل 90 مجلس و وزارت اقتصاد و وزارت نفت(سهامدار اصلی صندوق پالایش) و دیوان محاسبات جلوی سو استفاده مدیران صندوق پالایش از سودهای سهامداران این شرکت را نمیگیرند؟تازه صندوق پالایش یکم 2 سال است سهامدارانش را متضرر هم کرده و هنوز به قیمت ناو خود نرسیده.اساسنامه هم عملیاتی نکرده اند.چرا دولت پاسخگوی سهامداران بورس نیست؟قوه قضاییه و مجلس چرا نظارت نمیکند؟
    • فریاد سهامداران معترض کف خیابان IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
      0 0
      ب - رئیس سازمان بورس و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس چندین بار اعلام کردن سود سنواتی سهامداران در سالهای قبل از اردیبهشت 1401 به حساب سهامداران واریز میشود.الان 8 ماه از سال 1401 گذشته و از 700 شرکت بورسی و فرابورسی 550 شرکت بورسی و فرابورسی سود سنواتی سهامداران را واریز نکرده اند.یعنی 80 درصد شرکتها هنوز سود سنواتی سالهای قبل سهامدارانشان را در حساب های خصوصی خود نگه داشته اند و پاسخگوی سهامداران و وراث سهامداران نیستند.شرکتهای ونفت ثبهساز و ثامید سه تا از اون شرکتها هستند که سودهای سنواتی سهامداران را واریز نکرده اند.صدها شرکت ریز و درشت را شامل میشود. سازمان بازرسی کل کشور و کمیسیون اصل 90 مجلس و وزارت اقتصاد و کمیسیون اقتصادی مجلس هم نظارتی ندارند.استیضاح و سوال و تحقیق تفحص هم انجام نمی دهند؟! بعد میگویند اعتراض نکنید.بخدا این پولهایی که در سالهای گذشته در حساب شرکتها مانده صاحب داره.پول زحمت کشیده مردم و سود میلیونها سهامدار پیر و جوان و زن و مرد است.چرا به حق حقوق میلیونها سهامدار رسیدگی نمیکنید؟
    • فریاد سهامداران معترض کف خیابان IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
      0 0
      ج - جلوی معاملات رباتی و الگوریتم در بورس تهران که توسط عده ای خاص و نورچشمی انجام میشود و باعث ضرر به سرمایه بقیه سهامداران معمولی در بورس شده را بگیرید.این معاملات خلاف معاملات عادلانه است.این جرم و تخلف آشکار است. د - سود سهامداران عدالت و سهامداران بورس حداکثر ظرف یکهفته تا یکماه بعد از مجمع سالیانه شرکتها باید واریز شود.اینکه شرکتها 8 ماه تا یکسال این سودها را در اختیار دارند و پاسخگوی سهامداران نیستن جرم و تخلف است.مجلس و دستگاه قضایی و دولت باید با این فساد شرکتها و سو استفاده از سودهای سهامداران بورس و سهامداران عدالت برخورد کنند. س - سهام عدالت افراد متوفی قرار بود بهمن 1400 و بعد اردیبهشت 1401 و بهد شهریور 1401 به وراث منتقل شود.چرا وزارت اقتصاد 3 بار وعده دروغ به مردم می دهد بعدش هم پاسخگو نیستند. چرا خبرگزاری شما و حتی خبر سراسری و 20:30 صدا و سیما این 5 مورد را از مسئولان پیگیری قاطع نمیکنید؟بخشی از معترضان در کف خیابان همین سهامداران متضرر و ناراضی هستند.بعد میگویید به بی عدالتی اعتراض نکنید.جلوی ظلم و فساد را بگیرید هیچ کس اعتراض نمیکند.