۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
فصل سرد کاسبی در بازار پوشاک| مردم به البسه دست‌دوم روی آوردند
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

فصل سرد کاسبی در بازار پوشاک| مردم به البسه دست‌دوم روی آوردند

مشهد- آزادسازی قیمت مواد غذایی حالا تأثیر خود را بر روی بازار پوشاک هم نشان می‌دهد و به دلیل ضعیف شدن اقتصاد خانواده‌ها لذا در این فصل سرد از سال اما هنوز بازار پوشاک زمستانی گرم نشده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: گرانی اقلام اساسی و موردنیاز خانواده‌ها مانند مواد غذایی کار را به آنجا رسانده که بسیاری از شهروندان بنا بر گفته خودشان دیگر زورشان به خرید لباس‌های نو زمستانی با این قیمت‌ها نمی‌رسد.

برای بررسی وضعیت بازار پوشاک سری به بازارهای اصلی شهر مشهد می‌زنیم.در بازار جنت به‌عنوان یکی از بازارهای قدیمی خبر چندانی از مشتری نیست و با اینکه ویترین‌ها از حالت تابستانی به سمت پوشاک زمستانه و پائیزه تغییر دکور دادند اما مشتری در بازار مشاهده نمی شود.

از امید دهقانپور یکی از فروشندگان البسه در این بازار قیمت کاپشن‌های زمستانه را جویا می‌شویم اما معمولی‌ترین و ارزان‌ترین کاپشن در این فروشگاه ۷۰۰ هزار تومان قیمت دارد و نوع مرغوب آن را که البته تولید داخل نیز هم هست باقیمت یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌توان خریداری کرد.

شلوارهای جین هم از قیمت‌های ۵۰۰ هزار تومان تا ۹۰۰ هزار تومان تفاوت قیمت دارد و بافت‌های زمستانه نیز که به قول خودش تا دو سال پیش ۷۰ تا ۱۶۰ هزار تومان قیمت داشتند حالا از پایه ۳۰۰ هزار تومان بسته به نوع بافت شروع‌شده و به قیمت‌های ۷۵۰ تا یک‌میلیون تومان هم ختم می‌شود.

فصل سرد کاسبی در بازار پوشاک| مردم به البسه دست‌دوم روی آوردند

وی می‌گوید: بسیاری از کسبه هم‌زمان با آمدن کرونا کار خود را از دست دادند و اگرچه با رفع محدودیت‌ها و سرازیر شدن مسافرها بازار توانست از رکود خارج شود اما واقعیت این است که گرانی اجازه خرید به مردم را نمی‌دهد و فروش بسیار کم شده است.

این فروشنده با انگشت بازارچه‌های روبرو را نشان می‌دهد و می‌گوید: تا دو سال پیش تمام زیرزمین این بازارچه‌ها نیز مملو از مشتری و مغازه و فروشگاه بود اما حالا همگی خالی بوده و برای فروش گذاشته‌شده است.

بازار گرم البسه دست‌دوم

اگرچه بازار پوشاک در خیابان‌های اصلی و بازارهای مرکزی مشهد سرد است اما بازار پوشاک دست‌دوم در کوچه‌پس‌کوچه‌های پیرامون حرم رضوی و محله‌هایی مانند «گلشهر» گرم است.گرانی پوشاک نو این روزها موجب شده تا بازار پوشاک دست‌دوم رونق بیشتری داشته باشد اگرچه که برخی خریداران در این بازارهای تاناکورایی هم از گرانی قیمت‌ها گلایه دارند.

حسین یکی از فروشندگان البسه در کوچه عباسقلی خان در گفت‌وگو با بازار می‌گوید: البسه دست‌دوم هم با گرانی «روپیه» دستخوش تحولات و گرانی می‌شود.

وی به ما می‌گوید: تا سال گذشته این بسته‌های بزرگ لباس را از زاهدان به قیمت ۳ میلیون تومان خریداری می‌کردیم و تقریباً هر لباس بافتنی حدود ۳۰ الی ۴۰ هزار تومان برای ما آب می‌خورد اما این بسته‌ها در حال حاضر دو برابر شده است و لذا برای ما نیز گران تمام می‌شود.

این فروشنده البسه دست دوم بابیان اینکه با این‌حال لباس دست‌دوم مشتری زیادی دارد بیان می‌کند: این لباس‌ها خارجی هستند لذا دوام بیشتری داشته و از تنوع مدلی بهتری برخوردار هستند لذا مشتری ترجیح می‌دهد که این البسه را خریداری کند.

وی بابیان اینکه پایه کاپشن‌های خارجی دست‌دوم از ۳۰۰ هزار تومان شروع و تا ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد می‌گوید: همین کاپشن دوخت ایران را باید دو برابر قیمت از بازار تهیه کرد درحالی‌که کیفیت این جنس را هم ندارد.

فصل سرد کاسبی در بازار پوشاک| مردم به البسه دست‌دوم روی آوردند

حسین بابیان اینکه قیمت یک دست بادگیر ورزشی ایرانی به ۵۰۰ هزار تومان و نوع مرغوب آن به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بازار رسیده است می‌افزاید این در حالی است که نمونه خارجی آن را می‌توان با ۲۰۰ هزار تومان خریداری کرد و لذا این بازار همیشه رونق خودش را دارد.

ریزش واحدهای صنفی

کاهش قدرت خرید و رشد قیمت‌ها حالا شرایط بازار را حسابی عوض کرده است. به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک مشهد به دلیل رشد قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم، تقاضای خرید پوشاک دست‌دوم هم نسبت به گذشته بالاتر رفته است اما این تنها عارضه گرانی‌های اخیر نیست زیرا بسیاری از تولیدکنندگان ناچار به تولید محصولات ارزان‌قیمت باکیفیت‌های پایین شده‌اند چراکه بسیاری از مردم توان خرید اجناس باکیفیت گران‌قیمت را ندارند.

سید لسان طوسی در گفت‌وگو با بازار بابیان اینکه بازار پوشاک با ریزش مشتری و هم‌چنین واحدهای صنفی روبرو شده است اظهار می‌کند: متأسفانه به دلیل بر هم خوردن عرضه و تقاضا و کوچک‌تر شدن سبد اقتصادی خانواده‌ها شاهد ریزش مشتری هستیم.

وی می‌گوید: استیجاری بودن بیش از ۶۰ درصد از واحدهای صنفی و عدم توازن درآمد و هزینه و ورشکستگی تعدادی از همین فروشگاه‌ها همه و همه به رکود دامن زده و باعث جمع‌آوری و ابطال پروانه تعدادی از این واحدهای صنفی شده است.

طوسی در پاسخ به این سؤال که چند واحد صنفی در مشهد فعالیت داشته چه جمعیتی را به خود مشغول کرده است اظهار می‌کند: در مشهد تعداد ۱۲ هزار نفر عضو اتحادیه پوشاک هستند که از این رقم ۱۰ هزار نفر به‌صورت عضو ثابت و عضویت دو هزار نفر در دست اقدام است.

وی عنوان می‌کند: در حال ‌حاضر فروش پوشاک زمستان آغازشده و تقریباً بیشتر فروشگاه‌ها، لباس زمستانی تهیه‌کرده‌اند اما افزایش نرخ تمام‌شده پوشاک به دلیل افزایش نرخ ارز باعث کاهش توان خرید مردم شده است.

افزایش هزینه‌ها

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک مشهد یکی دیگر از عوامل کاهش رونق بازار پوشاک تغییر اولویت خرید مردم عنوان کرده و می‌گوید: خرید لباس در سبد خانوار از اولویت دوم و سوم به اولویت دهم تغییر پیداکرده است و لذا هم‌اکنون وضعیت اقتصادی خیلی مناسب نیست و با توجه به افزایش قیمت کالاها تقاضا نیز کاهش پیداکرده است.

وی بیان می‌کند: مجموعه‌ای از عوامل مانند افزایش مالیات، افزایش قیمت نخ و پنبه، افزایش اجاره‌بها و... باعث افزایش نرخ پوشاک در بازار شده است.

طوسی بیان می کند: همچنین علی‌رغم افزایش ۲۵ الی ۴۰ درصدی نرخ اجاره‌بها برخی از صاحبان واحدهای تجاری اجاره را بی‌حساب‌وکتاب افزایش داده‌اند؛ این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم بیش از ۶۰درصد از واحدهای صنفی در مشهد استیجاری است.

وی بابیان اینکه شرایط رکود موجب شده تا بسیاری از واحدهای صنفی از این کار دست کشیده و نسبت به تعطیلی واحد صنفی خود اقدام کنند بیان می‌کند: اجاره واحدهای صنفی، هزینه کارگر، هزینه‌های آب و برق و گاز و هم‌چنین مالیات و بیمه همگی به چشم فزاینده‌ای افزایش‌یافته است لذا دخل خرج بسیاری از واحدهای صنفی با یکدیگر همخوانی نداشته این موضوع موجب شده تا افزون بر ۳۰ درصد واحدهای صنفی پوشاک امسال از این شغل کناره‌گیری کنند.

کد خبر: ۱۸۵٬۱۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha