۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
دلایل رشد تقاضا برای سهام گروه غذایی چیست؟| سودسازی همه شرکت های غذایی پایدار نیست
گزارش بازار از عوامل موثر بر سهام غذایی ها

دلایل رشد تقاضا برای سهام گروه غذایی چیست؟| سودسازی همه شرکت های غذایی پایدار نیست

به گفته کارشناسان، شرکت های غذایی در نتیجه داشتن ذخیره مواد اولیه در انبارها، گرانی بازار جهانی روی حاشیه سود آنها تاثیر مثبت داشت اما به طور قطع با قیمت های جدید حاشیه سود انها اصلاح می شود.

بازار؛ گروه بورس: در معاملات هفته اخیر گروه غذایی در میان سایر گروه های کوچک بیشتر مورد توجه قرار داشت و شاهد ورود پول حقیقی بیشتری بود، از طرف دیگر گزارش های ماهانه و دوره ای برخی نمادهای غذایی حکایت از رشد بالای سود سازی این شرکت ها دارد، به همین دلیل برخی کارشناسان پیش بینی کرده اند این گروه در بازگشت بازار به روندی مثبت تاثیرگذار خواهد بود.

در میان نمادهای گروه غذایی لبنیاتی و شرکت های مواد غذایی وابسته به غلات رشد خوبی را تجربه کرده اند و این موضوع تحت تاثیر دو مساله بوده، نخست اینکه بعد از جنگ روسیه و اوکراین قیمت غلات در بازار جهانی یک روندی سینوسی داشت و در یک مرحله قیمت ها بالا رفتند و بسیاری از شرکت های مواد غذایی به نسبت رد نهاده ها در بازار جهانی مصوبه افزایش قیمت گرفتند و بعد از آن غلات در بازار جهانی افتی حدود ۳۰ درصدی تجربه کرد اما در بازار ایران تعدیل قیمتی اتفاق نیفتاد و از طرف دیگر کشور روسیه در نتیجه تحریم های اروپا مجبور شد بخشی از مواد غذایی به ویژه لبنیات را از کشورهای دیگر همچون ایران واردات کند، به همین دلیل برخی از شرکت های که در استان های شمالی کشور قرار دارند و سهم بیشتری از صادرات محصول به روسیه را توانسته اند کسب کنند با رشد سود سازی روبرو شده اند.

به دلیل اینکه بسیاری از کشورها در زمستان از معامله نهاده ها کشاورزی و ... خودداری می کنند و از طرف دیگر چشم انداز رشد قیمت انرژی و حتی افزایش تنش های بین روسیه و اوکراین وجود دارد احتمالا تورم دیگری در بخش غذایی به وجود بیاید و روی حاشیه سود شرکت های غذایی تاثیرگذار خواهد بود

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه بعد از جنگ روسیه و اوکراین سازمان ملل هماهنگی برای انتقال غلات از اوکراین به کشورهای آفریقا بفرستد، گفت: همین مساله باعث شد که قیمت غلات در بازار جهانی افت داشته باشد از طرف دیگر کشورهایی مانند ایران هم محصولات خود را برداشت کرده و همین مساله باعث می شد قیمت ها در بازار جهانی تعدیل شوند برای نمونه قیمت گندم حدود ۴۰ درصد افت کرده، اما پیش بینی ها حکایت از این دارد که در اواخر زمستان بار دیگر قیمت گندم و ... روندی صعودی بگیرند زیرا جنگ روسیه و اکراین همچنان ادامه دارد، به همین دلیل قیمت تمام شده شرکت های غذایی هم می تواند با تغییر روبرو شود.

مهدی سروی با بیان اینکه پیش بینی ها حکایت از رشد قیمت مواد غذایی در زمستان است، اظهار کرد: به دلیل اینکه بسیاری از کشورها در زمستان از معامله نهاده ها کشاورزی و ... خودداری می کنند و از طرف دیگر چشم انداز رشد قیمت انرژی و حتی افزایش تنش های بین روسیه و اوکراین وجود دارد احتمالا تورم دیگری در بخش غذایی به وجود بیاید.

رشد سود سازی شرکت ها ملاک معاملات بورس

همچنین یک کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه در شرایط کنونی باید رشد سود سازی شرکت ها را ملاک معاملات قرار داد، گفت: در ۷ ماه گذشته شاهد افزایش قیمت مواد اولیه گروه غذایی بوده ایم و این شرکت ها هم به نسبت بالا رفتن هزینه هایشان مصوبه افزایش قیمت گرفتند به همین دلیل رشد قیمت محصول نمی تواند حاشیه سود شرکت ها را با قیمت های تمام شده کنونی افزایش دهد.

رشد قیمت محصول نمی تواند حاشیه سود شرکت ها را با قیمت های تمام شده کنونی افزایش دهد و تنها شرکت هایی که پیش از گرانی مواد اولیه در انبارهای خود مواد اولیه بالایی را ذخیره داشتند با رشد سود سازی مواجه شدند، اما ادامه این مساله به فاکتورهای مختلفی همچون نوسانات قیمت جهانی و چگونگی تامین نهاده ها در کشور بستگی دارد

پویان مظفری درباره دلایل افزایش سودسازی برخی شرکت های مواد غذایی در ماه های گذشته اظهار کرد: تنها شرکت هایی که پیش از گرانی مواد اولیه در انبارهای خود مواد اولیه بالایی را ذخیره داشتند با رشد سود سازی مواجه شدند بر همین مبنا در فصل های ابتدای سال گزارش های خیلی مثبتی را روانه‌ی بازار کردند و اما بعد از اینکه مصرف مواد اولیه با قیمت های جدید وارد عرصه تولید شود باعث کاهش سود شرکت ها می شود، از این رو نمی توان گفت سود سازی شرکت های غذایی در یک روند ثابت قرار دارد.

وی با بیان اینکه فاکتور دیگری که در روند سود سازی شرکت های غذایی اهمیت بالایی دارد نوسانات عرضه و تقاضاست، افزود: وقتی مواد غذایی گران می شوند به طور قطع در سبد غذایی صرف کننده ها تغییراتی به وجود می آورد از یک طرف محصولات ارزان‌تر را جایگزین می کنند و از طرف دیگر میزان مصرف خود از یک محصولی که تازه رشد قیمت تجربه کرده را تغییر می دهند و این عوامل می تواند روی حاشیه سود شرکت های غذایی تاثیر بگذارد.

او با تاکید بر اینکه در اقتصاد کشور همچنان قیمت گذاری دستوری حاکم است، اظهار کرد: دولت نسبت به نوسانات قیمت مواد غذایی حساسیت بیشتری دارد به همین دلیل شاید اجازه آزادسازی قیمت برخی مواد غذایی را ندهد، به همین دلیل شرکت ها موظف به رعایت قیمت های اعلامی از سوی ستاد تنظیم بازار و ... شوند، از این رو به نظر نمی رسد شرکت های غذایی هم حاشیه سود خیلی بالایی برای مدت طولانی داشته باشند، اما از آنجایی که مواد غذایی جزو سبد مصرفی مردم است با نوسانات تورمی بازهم تقاضا خواهند داشت.

بر اساس این گزارش تورم مواد غذایی در کشور قطعی است اما اینکه چقدر این مساله روی حاشیه سود شرکت ها تاثیر بگذار به سیاست های دستوری دولت و چگونگی تامین مواد اولیه بستگی دارد، زیرا در شرایط کنونی حدود ۷۰ درصد از مواد اولیه نهاده های کشاورزی وارداتی هستند و در صورتی که قیمت ارز همچنان صعودی باشد و از طرف دیگر قیمت نهاده ها در بازار جهانی هم بالا برود شاهد افت حاشیه سود شرکت های غذایی خواهیم بود مگر اینکه صادرات مواد غذایی به کشورهایی مانند روسیه رشد قابل توجهی داشته باشد و شرکت ها از محل آورده ارزی کاهش حاشیه سود داخلی را جبران کنند.

کد خبر: ۱۸۵٬۱۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha