۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۲:۴۴
ضرورت توجه به فرآوری محصولات معدنی| خام‌فروشی مواد معدنی چوب حراج به ثروت ملی است
نماینده مردم نیشابور در مجلس مطرح کرد

ضرورت توجه به فرآوری محصولات معدنی| خام‌فروشی مواد معدنی چوب حراج به ثروت ملی است

ارکانی، نماینده مردم نیشابور در مجلس گفت: با خام‌فروشی سهم کشور از منابع غنی فلزی و غیرفلزی به فروش سنگ خام محدود می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، احسان ارکانی درباره ضرورت توجه به ظرفیت معادن، گفت: رهبر معظم انقلاب همواره بر اهمیت بالای معادن و پرهیز از خام‌فروشی تاکید کردند.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با خام‌فروشی سهم کشور از منابع غنی فلزی و غیرفلزی به فروش سنگ خام محدود می‌شود، افزود: هرچند در سال‌های اخیر اتفاقات خوبی در برخی معادن رخ داده و تلاش شده با تکمیل زنجیره ارزش یعنی بهره‌برداری، استخراج، فرآوری و تولید محصول نهایی در داخل کشور یا حتی در مناطقی که معادن در آن استقرار دارند، از این منابع استفاده شود اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم و باید به سمتی برویم که خام‌فروشی در محصولات معدنی به صفر برسد و تمام سنگ‌های خام به محصول نهایی تبدیل شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: تکمیل زنجیره ارزش معادن در مناطقی که معدن در آن مستقر هستند، یکی از ضرورت‌ها است، در هر منطقه‌ای که زنجیره ارزش محصول معدنی تکمیل شده، توسعه و رونق اقتصادی وجود دارد اما در مناطقی که زنجیره ارزش تکمیل نشده، مردم منطقه بهره‌ای از رونق اقتصادی معدن نمی‌برند.

وی همچنین فعال‌سازی معادن و جلوگیری از بلوکه کردن این ثروت ملی را یکی از اقدامات مناسب انجام گرفته ارزیابی کرد و ادامه داد: با وجود اینکه پروانه اکتشاف و بهره‌برداری بسیاری از معادن به نام شخص یا مجموعه‌ای صادر شده بود اما این معادن سال‌ها بدون فعالیت باقی ماندند و اقدامی نیز برای تعیین تکلیف انجام آن‌ها انجام نگرفته بود که طی دو سال اخیر بسیاری از این معادن غیرفعال مجدد به صورت شفاف به افرادی که بالاترین پیشنهاد را برای بهره‌برداری از آن‌ها ارائه کردند، واگذار شد.

کد خبر: ۱۸۵٬۱۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha