۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
محرومیت زدایی در ایران؛ نگاهی کوتاه

محرومیت زدایی در ایران؛ نگاهی کوتاه

در ایران در خلال 50 سال اخیر دو مفهوم آمایش سرزمین و محرومیت زدایی به کررات از سوی مسئولین کشور تکرار شده است. با این حال نگاهی به آمارهای موجود در این زمینه نشان می­دهد همچنان مناطق محروم زیادی در کشور وجود دارد و از سوی دیگر تمرکز امکانات در چند مرکز استان به ویژه تهران نشان می­دهد که آمایش سرزمین نیز در کشور موفق نبوده است.

مهدی ابراهیم زاده؛ خبرگزاری بازار_ در ایران در خلال 50 سال اخیر دو مفهوم آمایش سرزمین و محرومیت زدایی به کررات از سوی مسئولین کشور تکرار شده است. با این حال نگاهی به آمارهای موجود در این زمینه نشان می­دهد همچنان مناطق محروم زیادی در کشور وجود دارد و از سوی دیگر تمرکز امکانات در چند مرکز استان به ویژه تهران نشان می­دهد که آمایش سرزمین نیز در کشور موفق نبوده است.

به عنوان مثالی آماری در زمینه عدم موفقیت در زمینه محرومیت­ زدایی و آمایش سرزمین می­توان به پراکندگی فقر مطلق در کشور بر اساس مطالعات مرکز پژوهش­های مجلس اشاره کرد. این مرکز در بررسی خود یک سبد خوراکی که تأمین‌کننده ۲۱۰۰کیلوکالری است را به عنوان مرجع انتخاب کرده است و هزینه دستیابی به این سبد را براساس داده‌های موجود و البته متناسب برای اقلیم هر منطقه استخراج کرده و سپس با افزودن دیگر هزینه‌های خانوار به آن رقم فقر مطلق را تخمین‌زده است.


درصد افراد دارای فقر مطلق در استانهای مختلف کشور در سال 1395

مرکز پژوهش­های مجلس،1397، 33

همانطور که در نمودار فوق نمایان است فقر مطلق مختص به استان خاصی نیست هر چند شدت آن در استانها با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال حتی در استان تهران بیش از ده درصد افراد در فقر مطلق به سر می­برند.

بررسی دقیق دو شاخص فقر مطلق و فقر چندبعدی نشان می­دهد عملکرد کشور در زمینه ارائه زیرساخت­ها از جمله آب و برق، مدرسه و امکانات اولیه خوب بوده است اما همچنان میزان فقر مطلق در کشور بسیار بالاست. در واقع در شرایطی که زیرساخت­ها در مناطق محروم بهبود یافته مشکل درآمدی افراد همچنان باقی است

شاخص‌های محرومیت

اگر بر اساس شاخص­های فقر چند بعدی به بررسی وضعیت کشور بپردازیم نشان می­دهد که شرایط بسیار بهتر شده است.

جدول 1. ابعاد، شاخص‌ها، وزن‌ها و محرومیت در MPI جهانی و اصلاح آن متناسب با اطلاعات موجود در ایران

بعد

(وزن بعد)

شاخص

(وزن شاخص)

حد محرومیت(zj) خانوار وقتی محروم محسوب می­شود که:

شاخص یا حد محرومیت سازگار

با داده­های ایران

آموزش

(3/1)

سال­های تحصیل

(6/1)

هر کدام از اعضای خانوار که 10 سال و بیشتر سن دارند، 5 کلاس تحصیل نداشته باشند.

سرپرست خانوار، باسواد نباشند.

تحصیل کودکان

(6/1)

در خانوار حداقل یک کودک در سن تحصلی (6 تا 16 سال) وجود داشته باشد که تحصیل نمی­کند.

در خانوار حداقل یک کودک در سن تحصلی (6 تا 16 سال) وجود داشته باشد که تحصیل نمی­کند.

سلامت

(3/1)

مرگ و میر کودکان

(6/1)

وجود فوت کودک در خانواده در دوره پنج ساله قبل از آمارگیری

-

برخورداری از تغذیه مناسب(6/1)

هر فرد بالغ زیر 70 سال و با هر کودکی در آن خانواده بر اساس وزن و سن دچار سوء تغذیه است.

مصرف سرانه کالری افراد خانوار روزانه کمتر از 2300 کالری باشد

تسهیلات

زندگی

(3/1)

دسترسی به برق

(18/1)

در منزل به برق دسترسی نداشته باشد

در منزل به برق دسترسی نداشته باشد

سیستم تخلیه فاضلاب(18/1)

 سیستم تخلیه فاضلاب نداشته و یا مشترک با خانوار دیگر است

وجود حمام در خانه. خانواری فقیر در نظر گرفته می­شود که در خانه حمام نداشته باشد.

سوخت خوراک پزی(18/1)

سوخت خوراک­پزی خانوار چوب، ذغال یا کود حیوانی باشد

سوخت خوراک­پزی خانوار چوب، ذغال یا کود حیوانی باشد

دسترسی به آب سالم (18/1)

خانوار به آب لوله کشی دسترسی نداشته باشد.

خانوار به آب لوله کشی دسترسی نداشته باشد.

وضعیت محل زندگی(18/1)

کفپوش خانه خاک، شن، ماسه یا کود باشد

مساحت سرانه محل سکونت خانوار کمتر از 10 متر مربع باشد.

تملک کالاهای با دوام(18/1)

خانوار حداکثر یکی از کالاهای رادیو، تلویزیون، تلفن، دوچرخه، مترسیکلت، یخچال را در تملک داشته باشد و ماشین یا تراکتور نیز نداشته باشد.

خانوار حداکثر یکی از کالاهای یخچال، تلویزیون، تلفن، ماشین لباسشویی و وسیله نقلیه(اتومبیل یا موتور سیکلت)را در تملک داشته باشد.

منبع: مرکز پژوهش­های مجلس، 1396

شاخص فقر چندبعدی را می‌توان از ترکیب دو مجموعه اطلاعات به‌دست‌آورد که یکی وسعت فقر و دیگری شدت فقر نام دارد. وسعت فقر، نسبت افراد فقیر به کل جمعیت است. در واقع درصد خانوارهای فقیرچندبعدی را نشان می‌دهد. شدت فقر نیز نسبت متوسط محرومیتی است که افراد فقیر تجربه می‌کنند. در واقع میزان محرومیت افراد فقیر را نشان می‌دهد. هرچه مقدار این شاخص بیشتر باشد خانوارهای فقیر فاصله بیشتری تا آستانه فقر دارند و محروم‌ترند.

وضعیت فقر در ایران

بر اساس بررسی ­های انجام شده وضعیت فقر چند بعدی در خلال سال­های مختلف در کشور به صورت زیر است:

شکل 1. میزان محرومیت در هر یک از ابعاد در مناطق مناطق روستایی طی سال‏های 1393-1368

منبع: فطرس و قدسی، 1396، 61-60

شکل 2. میزان محرومیت در هر یک از ابعاد در شهری طی سال‏های 1393-1368

منبع: فطرس و قدسی، 1396، 61-60

بر اساس بررسی مرکز پژوهش­های مجلس(1396)، روند فقر چند بعدی در کشور به صورت زیر است:

شکل 3. شدت فقر چند بعدی در در کشور1393-1370

منبع: مرکز پژوهش­های مجلس، 1396، 8-5

شکل 4. وسعت فقر چندبعدی در کشور 1393-1370

منبع: مرکز پژوهش­ های مجلس، 1396، 8-5

بررسی شاخص­های فقر چندجانبه در کشور نشان می­دهد که در نتیجه اقدامات صورت گرفته در طی 5 برنامه عمرانی در کشور از میزان افراد دچار فقر چندبعدی کاسته شده است. نگاهی دقیق­تر به شاخص­ها نشان می­دهد علت کاهش فقر فراهم آمدن زیرساخت و تسهیلات برای اکثر نقاط کشور است. به عنوان مثال دسترسی به آب و برق، حمام، ایجاد مدارس در روستاها همگی از عواملی هستند که باعث کاهش افراد فقیر در کشور شده ­اند. با این حال شدت فقر به میزانی کمتر از وسعت فقر کاهش یافته است. در توضیح بیشتر این امر باید گفت شدت فقر در سال 1393 در مناطق روستایی برابر با 45 درصد بوده است. به این معنا که این افراد در 45 درصد معیارها محروم بوده­اند. این امر نشان می­دهد عملا کاهش فقر در کشور در زمینه تامین زیرساخت و تامین حداقل­های زندگی بوده است و همچنان با دستیابی به وضعیت مطلوب فاصله بسیار زیادی وجود دارد.

در مجموع بررسی دقیق دو شاخص فقر مطلق و فقر چندبعدی نشان می­دهد عملکرد کشور در زمینه ارائه زیرساخت­ها از جمله آب و برق، مدرسه و امکانات اولیه خوب بوده است اما همچنان میزان فقر مطلق در کشور بسیار بالاست. در واقع در شرایطی که زیرساخت­ها در مناطق محروم بهبود یافته مشکل درآمدی افراد همچنان باقی است.

در نهایت باید به این نکته توجه نمود که وضعیت درآمدسرانه در کل کشور مناسب نیست.

شکل 5. در آمد سرانۀ کشورهای منتخب در طی سال‌های 2016-1960

منبع: داده‌های بانک جهانی

تجربه جهانی

تجربه جهانی نشان می­دهد تنها راه برای خروج از این وضعیت حرکت در جهت افزایش تولید در کشور و در سطح مناطق است. نگاهی به تجربه چین به عنوان یک کشور موفق در این زمینه گویای این مساله است:

در خلال سال‌های 1978 الی 2008 اقتصاد چین با نرخ متوسط تقریباً 9 درصد در سال رشد کرده است. دستاوردی که برای هر اقتصادی در طول تاریخ بی‌سابقه است و بدون شک برای پرجمعیت‌ترین کشور جهان تأمل‌برانگیزتر است. درآمد سرانه در کشور چین در سال 2008 بیش از 5 برابر میزان آن در سال 1978 بوده است. میزانی که بر اساس استانداردهای کنونی سه برابر بیشتر از میزان رشد مطلوب برای کشورهای با درآمد بسیار کم است.

چین همچنین یکی از شایان توجه‌ترین کاهش‌ها در میزان کاهش فقر را نیز تجربه کرده است. یکی از تخمین‌های مستقل بانک جهانی که توسط چن و والین انجام شده است، نشان می‌دهد که تعداد فقرا از 53 درصد در سال 1981 به 8 درصد در سال 2001 کاهش یافته است. این امر بدین معناست که در خلال دو دهۀ اخیر به میزان 400 میلیون نفر از تعداد کسانی که در فقر شدید زندگی می‌کردند، کاسته شده است (تودارو، 2011: 189).

جمع‌بندی

به عنوان یک جمع بندی، مرکز پژوهش ­های مجلس نیز در گزارش خود تاکید می­کند:

نکته دیگری که باید مورد توجه جدی قرار گیرد تأکید اشتغالزایی و تولیدمحوری به جای تأکید بر پرداخت‌های انتقالی است. تجربه کشورها نشان داد که کمک های دولت بجز برای افرادی که از لحاظ جسمی یا ذهنی معلولیت دارند یا مسن هستند یا زنان سرپرست خانوار، بهتر است در قبال انجام کار، مشارکت در طرحهای توانمندسازی یا در جهت توسعه کسب وکار افراد فقیر صورت گیرد. دولتهای موفق از تمرکز صرف بر سیاستهای بازتوزیعی مبتنی بر پرداختهای انتقالی دوری جسته­اند. این موضوعی است که درخصوص طرح هدفمندی یارانه­ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد(مرکز پژوهش­های مجلس، 1396، 24). گستردگی فقر، وضعیت نامناسب درآمد سرانه و تجارب سایر کشورها نشان می­دهد که بهترین راه برای غلبه بر مشکل فقر و محرومیت عبور از محرومیت ­زدایی در قالب فراهم کردن زیرساخت و در عوض تاکید بر تولید است.

کد خبر: ۱۸٬۵۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha