۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۶
قیرهای وارداتی بی کیفیت و ایجاد مشکل در راه‌ها| جوان‌سازی و بازیافت آسفالت ضروری است
مدیر عامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک مطرح کرد

قیرهای وارداتی بی کیفیت و ایجاد مشکل در راه‌ها| جوان‌سازی و بازیافت آسفالت ضروری است

کیانپور، مدیر عامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با اشاره به اینکه تولید قیر در کشور به شش میلیون تن رسیده گفت: قیرهای وارداتی بی کیفیت در این بخش باعث ایجاد کاهش کیفیت نگهداری راه‌ها شده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: مجید کیانپور در چهاردهمین همایش ملی قیر، آسفالت و ماشین آلات با تاکید بر اینکه میزان تولید قیر در کشور به شش میلیون تن رسیده که البته قیرهای وارداتی بی کیفیت در این بخش باعث ایجاد کاهش کیفیت نگهداری راه‌ها شده است گفت: راه و شریان‌ها جزو سرمایه‌های کشور محسوب می‌شوند و در کشور ما نیز حدود ۲۹۴هزار کیلومتر شریان‌های اصلی و معابر بین شهری وجود دارد. بنابراین باید تاکید کنم که افزایش مدت عمر مفید پروژه‌ها جزو دغدغه های وزارت راه و شهرسازی است.

وی با اشاره به حساسیت وزارت راه و شهرسازی بر کیفیت قیر ادامه داد: یکی از ارکان توسعه زیرساخت های کشور، نگهداری از زیرساخت ها است چرا که راه ها و شریان معابر جزو سرمایه ملی محسوب می شود. پس روش های سنتی در بخش راه ها و نگهداری راه ها دیگر جوابگو نیست و نیاز به استفاده از تکنولوژی روز و روش های نوین است که در این حوزه شرکت های دانش بنیان توانسته اند به بومی سازی در این بخش برسند.

میزان اعتبار مورد نیاز برای نگهداری راه ها ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است اما در خوشبینانه ترین حالت حجم بسیار کمی از این اعتبارات تنها برای نگهداری، مقاوم سازی و اصلاح نقاط حادثه خیز اختصاص می یابد که حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ادامه داد: با توجه به اهمیت این بخش باید مهندسی و مقاوم سازی معابر را افزایش دهیم و میزان اعتبار مورد نیاز برای نگهداری راه ها ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است اما در خوشبینانه ترین حالت حجم بسیار کمی از این اعتبارات تنها برای نگهداری، مقاوم سازی و اصلاح نقاط حادثه خیز اختصاص می یابد که حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است.

کیانپور با اشاره به اینکه شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با توجه به سابقه ۷۰ ساله در این حوزه و با استفاده از اسکنر ها توانسته به کمک حوزه نگهداری از راه ها برسند خاطر نشان کرد: باید با برنامه‌ریزی مناسب مدت عمر مفید پروژه‌ها را افزایش دهیم و در کنار آن هزینه‌های نگهداری و مرمت را به حداقل برسانیم و مهندسی ارزش را روی راه‌ها و نحوه نگهداری آن‌ها پیاده کنیم.

وی افزود: خوشبختانه در بحث استفاده از تکنولوژی روز چه در بحث استفاده از اسکنرهای لیزری که در سطح جاده‌ها استفاده می شود و دستگاه RFP و دیگر دستگاه‌ها که به کمک تکنولوژی روز و آزمایش‌های غیر مخرب می‌آید، مجهز هستیم و به وسیله تحلیل‌هایی که مهندسان مشاور در آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک دارند،‌ نحوه نگهداری راه‌ها نیز مشخص می‌شود می‌توانیم در راستای نگهداری جاده‌ها با توجه به نوع خرابی و نوع مشکلات شریان‌ها بین شش تا ۱۰ برابر صرفه‌جویی داشته باشیم.

هر میزان نگهداری جاده‌ها با استفاده از تکنولوژی روز انجام شود، قطعا استفاده بهتری از منابع خواهیم داشت پس باید در بحث روکش‌های تقویتی و حفاظتی نیز به سمت روش‌های روز دنیا برویم و بالا بردن عمر مفید روکش‌های آسفالتی را مدنظر قرار دهیم

کیانپور با بیان اینکه استفاده از روش های روز دنیا برای بالا بردن عمر مفید راه ها و روکش های حفاظتی می تواند موثر باشد و مانع از ترک خوردگی معابر و جاده ها می شود تاکید کرد: هر میزان نگهداری جاده‌ها با استفاده از تکنولوژی روز انجام شود، قطعا استفاده بهتری از منابع خواهیم داشت پس باید در بحث روکش‌های تقویتی و حفاظتی نیز به سمت روش‌های روز دنیا برویم و بالا بردن عمر مفید روکش‌های آسفالتی را مدنظر قرار دهیم.

او گفت: استفاده از نیروی‌های مهارت دیده و متخصص را در حوزه نگهداری از راه ها استفاده کنیم و در این بخش وزارت راه وشهرسازی بیش از ۱۰سال است که از روسازی بتنی استفاده کرده و در حال حاضر ظرفیت اسمی تولید سیمان در کشور حدود ۹۰ میلیون تن است که این بخش خود می تواند در کاهش استفاده از قیر که هم اکنون با افزایش قیمت هن مواجه شده کمک کند.

در کشور بین پنج و نیم تا شش میلیون تن قیر تولید می شود که در این میان شاهد قیرهای وارداتی در کشور هستیم که کیفیت پایین این محصولات باعث کاهش کیفیت نگهداری راه ها و معابر شده است

کیانپور گفت: در کشور بین پنج و نیم تا شش میلیون تن قیر تولید می شود که در این میان شاهد قیرهای وارداتی در کشور هستیم که کیفیت پایین این محصولات باعث کاهش کیفیت نگهداری راه ها و معابر شده است. در این میان قیرهای وارداتی نیز وجود دارد که وارد پروژه‌ها می‌شود و برای پایین آوردن قیمت نهایی کیفیت آن ممکن است دستخوش تغییر شود، از این رو وزارت راه و شهرسازی به دنبال آن است روی آزمایش‌های تایید قیر حساسیت بیشتری وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۰ سال است در وزارت راه و شهرسازی بحث نوسازی بتنی به مرحله اجرا رسیده است، گفت: این امر کافی نیست. ظرفیت تولید سیمان در کشور حدود ۹۰ میلیون تن است و الان حدود ۶۰ الی ۶۵ میلیون تن تولید می‌شود، لذا باید با توجه به قیمت فرآورده‌های قیری از روسازی بتنی استفاده کنیم و روکش نهایی یک روکش آسفالتی باشد.

کد خبر: ۱۸۴٬۹۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha