۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱
آبخوانداری؛ پس انداز آب در بانک زمین
مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها مطرح کرد

آبخوانداری؛ پس انداز آب در بانک زمین

حسین پور، مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اهمیت و ضرورت آبخوانداری به منظور نفوذ بیشتر بارش ها و سیلاب ها به درون زمین گفت: مجموع اراضی نفوذپذیر و آبرفت های درشت دانه کشور، ظرفیت ذخیره بیش از ۴۰ میلیارد مترمکعب بارش و سیلاب در سال را دارند.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، ابوالقاسم حسین پور با تشریح شرایط کنونی کشور بواسطه تشدید وقوع سیلاب ها و وضعیت آبخوان ها افزود: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در راستای تحقق اهداف ماده ۲۷ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی در جهت ارتقای مهار نزولات آسمانی کشور به میزان هفت و نیم درصد متوسط بلند مدت بارندگی، طرح آبخوانداری و پخش سیلاب را در سطح ۱۱ میلیون هکتار از اراضی مستعد کشور تدوین نموده است.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها اضافه کرد: با اقدامات صورت گرفته طی دو سال اخیر در سطح حوزه های آبخیز، سطح تحت پوشش کامل طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در کشور، به میزان ۳ میلیون هکتار افزایش یافته است.

وی گفت: در سال جاری نیز از محل منابع ملی و استانی، اجرای فعالیت های آبخیزداری و آبخوانداری در بیش از یک و نیم میلیون هکتار عرصه های جدید در سطح حوزه های آبخیز سیل خیز و بحرانی کشور در دست برنامه ریزی قرار دارد که فرآیند اجرایی آن بزودی آغاز می شود.

حسین پور با تاکید بر رسالت ذاتی آبخوانداری در نفوذ بارش و سیلاب به درون زمین گفت: آبخوانداری، پس انداز آب در بانک زمین است که تقویت ذخیره آب سبز در خاک و آب آبی در آبخوان چاه ها، چشمه ها و قنوات از جمله کارکردهای مثبت آبخوانداری در جهت کاهش سیل خیزی، کاهش تبخیر، مهار فرونشست زمین، احیای آبخوان ها، پایداری طبیعت و بهبود تولید کشاورزی و عرصه های منابع طبیعی ارزیابی می گردد.

کد خبر: ۱۸٬۴۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha