۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹
ضرورت استانداردسازی قراردادهای روکش آسفالت| بی نظمی در قراردادهای تضمین کیفیت شهرداری و وزارت راه
معاون سازمان راهداری اعلام کرد

ضرورت استانداردسازی قراردادهای روکش آسفالت| بی نظمی در قراردادهای تضمین کیفیت شهرداری و وزارت راه

اکبری، معاون راهداری سازمان راهداری حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه ضرورت دارد قراردادهای حوزه روکش آسفالت در کشور استانداردسازی شود گفت: بی نظمی در قراردادهای شهرداری و وزارت راه دیده می شود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: رضا اکبری در چهاردهمین همایش و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات با اشاره به افت کیفیت در اجرای پروژه های راهسازی و آسفالت گفت: اگر بخواهیم تا حدودی این موضوع را موشکافی کنیم که علت آن چیست به هر حال نقش بخش دولتی و خصوصی مهم است که حتما رویکرد خود را در پروژه ها دهه های آینده و در سال های آتی تغییر دهیم. بخش خصوصی که عنصر مهمی در این افت کیفیت است و سهم قابل توجهی دارد را در نوع قراردادهایی که بسته می شود را در سطح کشور از قراردادهای عمومی که رایج شده است به قراردادهای با مشخصات نسبی قراردادهای ROT , BOT هست تغییر کند.

باید قراردادهای حوزه روکش آسفالت را استانداردسازی کنیم اما متاسفانه قراردادهایی که در سطح کشور بسته می شود از کارفرماهای مختلف مثل شهرداری ها و وزارت راه و شهرسازی یک بی نظمی در نوع قرارداد و مشخصات فنی خصوصی ، تعهدات طرفین ، تضامین و مساله مهم کنترل کیفی و تضمین کیفیت در قراردادها کاملا مغفول است

وی افزود: بخش خصوصی حتما باید به این سمت حرکت کند و بخش دولتی هم باید شرایط آنرا فراهم کند. به هر حال حتما باید قراردادهای حوزه روکش آسفالت را استانداردسازی کنیم اما متاسفانه قراردادهایی که در سطح کشور بسته می شود از کارفرماهای مختلف مثل شهرداری ها و وزارت راه و شهرسازی یک بی نظمی در نوع قرارداد و مشخصات فنی خصوصی ، تعهدات طرفین ، تضامین و مساله مهم کنترل کیفی و تضمین کیفیت در قراردادها کاملا مغفول است.

ارتقای کیفیت آسفالت به عنوان موضوعی اقتصادی و اجتماعی در کشور مطرح است

اکبری با تاکید بر اینکه اضافه شدن کنترل کیفیت و تضیمین کیفیت به قراردادها می تواند به نفع کشور چه بخش خصوصی و چه بخش دولتی باشد اظهار داشت: ارتقای کیفیت آسفالت به عنوان موضوعی اقتصادی و اجتماعی در کشور مطرح است و باید به آن توجه ویژه ای شود.

وی افزود: امروز سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات نگهداری رویه‌های راه‌های کشور که در همکاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک اماده شده رونمایی می‌شود تا بتواند در این سامانه ۲۵ میلیون عکس و تصویر از قطعات و نقاط مختلف را در سامانه بارگذاری کند.

اکبری با اشاره به اینکه علاوه بر سامانه PMS سامانه مدیریت روسازی راه‌ها طراحی چندین سامانه دیگر نیز در سال‌های گذشته آغاز شده است، توضیح داد: سامانه‌هایی که مطالعه آنها آغاز شده است در مراحل انتهایی طراحی و راه اندازی هستند که به زودی و در همایش‌های آتی از آنها رونمایی خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از سامانه‌های مهم تحت وب، سامانه نگهداری از پل‌های کشور است. هم اکنون ۳۵۰ دستگاه پل بزرگ و کوچک در کشور وجود دارد که اطلاعات ۲۵۰ دستگاه پل در سامانه نگهداری پل‌های کشور ثبت شده است که می‌تواند در آینده نزدیک در اختیار همگان قرار بگیرد. همچنین سامانه ایمنی جاده‌های کشور سامانه ای است که اطلاعاتی را در خصوص ایمنی‌ راه‌ها و جاده‌ها در اختیار قرار می‌دهد. با استفاده از این سامانه قادر خواهیم بود تا جاده‌های کشور را از نظر ایمنی بر اساس اطلاعات سامانه ارزیابی کنیم.

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: سامانه نقاط حادثه خیز کشور نیز در مراحل پایانی قرار دارد که با استفاده از این سامانه نقاط حادثه خیز در کشور در بازه‌های زمانی شناسایی خواهند شد.

به گفته وی، سامانه جامع راهداری هم اکنون پیاده‌سازی شده است که ۱۸۰ فعالیت راهداری در این سامانه روزانه و لحظه‌ای با کمک همکاران ثبت شده است. همچنین حدود ۱۰ میلیون فعالیت راهداری در آیتم‌های مختلف در این سامانه طبقه‌بندی شده است که دسترسی آزاد آن به زودی برای آحاد مردم و پژوهشگران میسر خواهد شد.

اکبری ادامه داد: هم‌اکنون دانش فنی در حوزه ماشین‌آلات، تجهیزات و افزودنی‌های جدید به آسفالت ارتقا یافته است اما با وجود ارتقای دانش فنی در دهه‌های اخیر افت کیفیت در اجرای پروژه‌ها رخ داده که باید این رویه اصلاح شود.

کد خبر: ۱۸۴٬۹۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha