۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷
«صنایع کوچک» هرروز کوچک‌تر می‌شوند| گرانی عامل کاهش تولید
در گفت‌وگو با یک کارآفرین بررسی شد؛

«صنایع کوچک» هرروز کوچک‌تر می‌شوند| گرانی عامل کاهش تولید

مشهد- در شرایط سخت اقتصادی حاکم یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد تحرک تقویت بنیه‌های صنعتی با راه‌اندازی و حمایت از صنایع کوچک است اما متاسفانه این صنایع به دلیل مشکلات در حال کوچک تر شدن هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: امروزه مشکلات معیشتی مردم یکی از مهم‌ترین مسائل کشور است. بدون شک صنایع کوچک و متوسط با طیف متنوعی از تولید محصولات و خدمات می‌توانند، نقش بی‌بدیلی در حل این معضل ایجاد کنند و زمینه ایجاد شغل با کمترین سرمایه را فراهم آورند اما غفلت از مشکلات این صنایع موجب شده تا هرروز این کارگاه‌های کوچک‌تر شده و رو به تعدیل و کاهش نیرو بروند.

زهرا صفی زاده متصدی یکی از همین صنایع کوچک که به کار تولید جعبه‌های طلا و هم‌چنین ساعت اشتغال داشته و تعداد افراد بسیاری را نیز به اشتغال گرفته است ازجمله افرادی است که با گلایه از اوضاع کار و شرایط اقتصادی این روزها می‌گوید برخلاف میل باطنی‌ام دست به تعدیل نیرو زده و تولیدات کارگاهش به یک‌سوم گذشته تقلیل یافته است.

برای آشنایی با تولیدات این بانوی کارآفرین و مشکلاتی که وی این روزها برای روشن نگاه‌داشتن این واحد صنعتی با آن درگیر است ساعتی را به گفت‌وگو نشستیم که ماحصل آن را در ذیل می‌خوانید.

* لطفاً خودتان را معرفی بفرمائید

«زهرا صفی زاده»مدیرعامل شرکت طپش زمان؛ متولد ١٣۵٧ ،متولد و ساکن قوچان

* واحد صنعتی شما چه محصولی را تولید می‌کند؟

من به همراه برادرم در سال ١٣٨۶ شرکتی را با عنوان طپش زمان تأسیس کرده و مشغول به تولید انواع جعبه جواهرات و ساعت نیز شدیم .

«صنایع کوچک» هرروز کوچک‌تر می‌شوند| گرانی عامل کاهش تولید

ابتدا کارگاهی واقع در شهرک صنعتی قوچان خریداری کرده و پس از تجهیز آنجا کار را شروع کردیم. تولید این جعبه‌ها به این صورت است که با توجه به سلیقه و سفارش مشتری در تعدادهای بالا مواد اولیه موردنیاز خریداری می‌شود سپس با توجه به ابعاد موردنیاز با دستگاه برش، برش خورده و پس از چسباندن تزئینات انجام می‌شود.

* چقدر برای این کار سرمایه‌گذاری کردید؟

ازآنجایی‌که آغاز کار این واحد تولیدی از سال ١٣٨۶ شروع شد به‌طورقطع میزان هزینه برای سرمایه‌گذاری با اکنون بسیار متفاوت است اما می‌توان گفت در حال حاضر راه‌اندازی این واحد تولیدی همراه با دستگاه‌های موردنیاز حدود دو میلیارد تومان سرمایه لازم دارد.

* برای چند نفر اشتغال ایجاد کردید؟

در ابتدا، برای شروع کار ما افرادی که زیر نظر بهزیستی و کمیته امداد بودند و پس‌ازآن افراد علاقه‌مند دیگر را جذب کردیم که این تعداد به‌طور مستقیم به ۵٠ نفر رسید اما هنگام شیوع بیماری کرونا و هم‌زمان با آن شروع تحریم‌ها متأسفانه کارگاه با مشکلات جدی مواجه شد و نیروها کاهش پیدا کردند.

* تا چه میزان دولت از محصولات تولیدی شما حمایت کرده است؟

متأسفانه تاکنون حمایتی در جهت بهبود روند تولید و رفع مشکلات تولید نشده‌ایم.در سال‌های ابتدایی کار تسهیلاتی به‌عنوان وام اشتغال‌زایی اخذ کردیم اما پس‌ازآن هیچ‌گونه حمایتی از سوی دولت برای تولید و بازار فروش نشده‌ایم.

* بازار فروش محصولات شما در چه شهرهایی و چگونه است؟

بازار فروش محصولات تولیدشده ما در شهرهای متفاوتی از ایران مانند: مشهد ، تهران ، تبریز ، اهواز و سایر شهر هاست.بازار فروش تولیدات به این صورت است که ویزیتورهای شرکت به مراکز مربوطه مانند فروشگاه‌های ساعت و یا طلا و جواهرات مراجعه کرده و در صورت سفارش به کارگاه اطلاع داده و سفارش‌های انجام می‌شود.

* با چه مشکلاتی در مسیر تولید دست‌وپنجه نرم می‌کنید؟

مشکلات اصلی این واحد هنگام شیوع بیماری کرونا به وجود آمد چراکه در آن زمان با تعطیلی برخی مراکز مواجه شدیم و این اتفاق باعث شد بازار فروش محصولات ما به‌شدت با کاهش روبه‌رو شود.همچنین پس‌ازآن با افزایش بی‌رویه قیمت‌ها هزینه تمام‌شده جعبه‌ها نیز افزایش یافت و سفارش‌های واحد مربوطه نیز کاهش پیدا کرد و لذا متأسفانه این اتفاقات باعث شد درآمد کارگاه جوابگو دستمزد نیروها و سایر هزینه‌ها نباشد به همین دلیل در این سه سال اخیر تعداد نیروها از ۵٠ نفر به ١٠ نفر کاهش پیدا کرد و همچنین تولیدات این واحد از روزانه ٧٠٠ تا هزار جعبه به ٢٠٠ جعبه رسیده است.

با افزایش بی‌رویه قیمت‌ها هزینه تمام‌شده جعبه‌ها افزایش یافت و سفارش‌های واحد مربوطه نیز کاهش پیدا کرد و لذا متأسفانه این اتفاقات باعث شد درآمد کارگاه جوابگو دستمزد نیروها و سایر هزینه‌ها نباشد به همین دلیل در سه سال اخیر تعداد نیروها از ۵٠ نفر به ١٠ نفر کاهش پیدا کرد و همچنین تولیدات این واحد از روزانه ٧٠٠ تا هزار جعبه به ٢٠٠ جعبه رسیده است

در راستا ی مشکلات هزینه‌های تولید می‌توان به دستمزد و هزینه مربوط به بیمه کارکنان اشاره کرد.

* امکان جذب این نیرو ها برای کارگاه آیا وجود ندارد؟

حقوق افرادی که در این واحد تولیدی مشغول به کار می‌باشند طبق قانون کار و بیمه آن‌ها به‌صورت آزاد پرداخت می‌شود.

«صنایع کوچک» هرروز کوچک‌تر می‌شوند| گرانی عامل کاهش تولید

حدود ده سال پیش قانونی وجود داشت که طبق آن دولت دوسوم از حق بیمه کارکنان را پرداخت می‌کرد اما متأسفانه این قانون تغییر پیدا کرد و به کسانی تعلق گرفت که در واحد تولیدی آن‌ها بیش از ١۵ نفر بیمه شونده وجود داشت که متأسفانه من به دلیل مشکلات گفته‌شده تعداد نیروی کار را کاهش داده بودم و این قانون شامل واحد تولیدی‌مان نشد و در حال حاضر برای هر نیرو مبلغ یک‌میلیون و هفت‌صد و شصت هزار تومان به‌طور آزاد بیمه پرداخت می‌شود.

* تحریم‌ها چه اثری بر روی کار و فعالیت شما داشته است؟

متأسفانه تحریم‌ها باعث افزایش قیمت مواد اولیه مورداستفاده واحد تولیدی ما شد و با توجه به افزایش بیش از ١٠٠ درصد قیمت مواد اولیه ، هزینه محصول نهایی افزایش پیدا کرد همچنین سود ناچیزی باقیمت آن اضافه و به بازار عرضه می‌شد پس‌ازآن به دلیل این افزایش قیمت سفارش‌ها به‌شدت با کاهش روبه شد

به‌طور مثال یک جعبه جواهر از حدود پنج هزار تومان به ٣٠ هزار تومان رسیده است درصورتی‌که هزینه‌های تولید آن جعبه که شامل مواد مورداستفاده مثل رنگ، چسب، چوب و سایر اقلام همچنین هزینه‌های جاری دیگر محاسبه شود سود تولیدکننده کمتر از هزار تومان است.

قیمت مواد اولیه در سه سال گذشته حدود ده برابر افزایش داشته است، به‌طور مثال گالن ٢٠ لیتری تینر از ٣۵ هزار تومان به ۴٠٠ هزار تومان رسیده است و یا قیمت پارچه از متری ١٧ هزار تومان به ٧٠ هزار تومان رسیده است

* برای تهیه مواد اولیه چه مشکلاتی دارید و افزایش قیمت‌ها برای شما چه مشکلاتی را ایجاد کرده است؟

مواد اولیه مورداستفاده واحد تولیدی ما شامل چوب ام دی اف، انواع چسب، پارچه مخمل، رنگ، تینر و سایر یراق آلات است.متأسفانه همان‌طور که گفته شد اصلی‌ترین مشکل این واحد افزایش بیش‌ازحد هزینه‌های مربوط به مواد اولیه بود که این مشکل باعث کاهش اشتغال‌زایی، کاهش بازار فروش و بالطبع کاهش درآمدزایی نیز شد.

لازم به ذکر است قیمت مواد اولیه در سه سال گذشته حدود ده برابر افزایش داشته است، به‌طور مثال گالن ٢٠ لیتری تینر از ٣۵ هزار تومان به ۴٠٠ هزار تومان رسیده است و یا قیمت پارچه از متری ١٧ هزار تومان به ٧٠ هزار تومان رسیده است.

* به نظر شما چه موانعی را باید از سر راه برداشت و چه پشتیبانی لازم دارید؟

متأسفانه موانع زیادی بر سر راه تولیدکنندگان وجود دارد که بخشی از آن‌ها شامل تحریم‌ها و افزایش قیمت‌ها است که شاید در حال حاضر راه‌حلی برای آن نباشد اما در بخش‌های دیگر تولید از دولت توقع حمایت است تا تولیدکنندگان بتوانند راحت‌تر با مشکلات دیگر به راه تولید ادامه دهند. به‌طور مثال حمایت درزمینهٔ پرداخت بیمه نیروهای کار و یا پرداخت تسهیلات برای توسعه کار تولیدکنندگان و افزایش اشتغال‌زایی در جامعه است.

کد خبر: ۱۸۴٬۸۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha