۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۵
تیغ خشکسالی بر گلوی خراسان جنوبی| آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

تیغ خشکسالی بر گلوی خراسان جنوبی| آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم

بیرجند- جعفری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: علی رغم خسارت دو هزار و ۴۷۹ میلیارد تومانی خشکسالی طی سال گذشته در استان، متاسفانه گاهی آب های روان حاصل از باران از استان خارج می شود.

بازار، گروه استان ها: خکشسالی حکایت تازه ای در خراسان جنوبی نیست بلکه از دو دهه گذشته در خراسان جنوبی میدان تازی می کند و رد پایش در جای جای مختلف استان، اثر نامطلوبی می گذارد.

بنا بر آمار مسئولان امروزه دست خشکسالی، پای آفات زیادی اعم از زنگ جارویی را به مزارع کشاورزی خراسان جنوبی باز کرده و راه کسب درآمد کشاورزان را سد کرده است.

جدای این امر، جان دادن قنوات، افزایش کانون های بحران بادی و فرسایش خاک بخش دیگری از سریال تلخ خشکسالی در خراسان جنوبی است.

این شرایط در حالی است که هر ساله حجم قابل توجهی از آب باران به خارج از استان رفته و استفاده از آن عملا پوچ می شود. در شرایطی که دشت های تشنه استان از قحطی دهان گشوده، روا نیست که حجم عظیم آب های حاصل از باران روانه کشورها و استان ها همسایه شوند. آیا وقت آن نرسیده که متولیان در عوض اجرای طرح های طولانی مدت در راستای انتقال آب به استان، برای نگهداشت منابع موجود چاره اندیشی کنند؟

تیغ خشکسالی بر گلوی خراسان جنوبی|آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم

خسارت دو هزار و ۴۷۹ میلیارد تومانی خشکسالی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفت و گو با بازار با اشاره به خشکسالی های چند ساله در خراسان جنوبی بیان کرد: متاسفانه طغیان آفات، خشکسالی ها و کم آبی بسیاری از باغات استان را خشکانده است.

مهدی جعفری با اشاره به کانون های ملخ صحرایی در استان بیان کرد: در هر نقطه که انسان اکوسیستم طبیعی را تغییر راده رابطه صید و صیادی به هم خورده و آفت هایی بروز کرده است.

وی از خسارت دو هزار و ۴۷۹ میلیارد تومانی خشکسالی طی سال گذشته در استان خبر داد و افزود: علی رغم خشکسالی های موجود، گاهی آب های روان حاصل از باران از استان خارج می شود که باید جمع آوری شود.

وی با بیان اینکه هزار و ۳۰۰ هکتار از باغات زرشک استان مبتلا به زرگ زرد یا جارویی هستند، افزود: در سال جاری از طریق برگزاری کلاس های آموزشی و توزیع سموم شیمیایی به دنبال کاهش این آفت هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از وجود کانون بحران بادی در استان خبر داد و افزود: دو میلیون ۱۳۵ هزار و ۹۸۵ هکتاراز اراضی استان تحت تاثیر کانون بحران فرسایش خاکی است.

گام هایی برای مبارزه با خشکسالی

جعفری با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای مبارزه با خشکسالی بیان کرد: در سال جاری هشت برابر سال گذشته در حوزه قنوات تزریق بودجه داشتیم.

وی با بیان اینکه در سال جاری تجهیز ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم نوین آبیاری را در دست اقدام داریم، گفت: از ابتدای اجرای طرح آبیاری نوین در خراسان جنوبی ۳۷ هزار و ۷۴۰ هکتار از اراضی این منطقه مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری شده است.

جعفری اظهار کرد: باید با اجرای طرح‌های مختلف اعم از توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری، کشت محصولات کم آب بر و غیره، میزان بهره بری مطلوب از آب را بیشتر کنیم.

وی با بیان اینکه امنیت غذایی، تولید و سلامت بر وظایف جهاد کشاورزی است، گفت: در این راستا در مرز بر محصولات وارداتی آزمایش هایی انجام می شود تا از ورود بیماری های ناشناخته جلوگیری شود.

جعفری خشکسالی را تهدید پدافند غیر عامل ذکر کرد و افزود: با توجه به هم مرزی خراسان جنوبی با کشور افغانستان و اهمیت حفظ جمعیت مرزی، باید در حفظ آب‌های موجود و تأمین آب مورد نیاز مرزنشینان تلاش کنیم.

وی بیان کرد: در سال گذشته بیش از دو میلیارد تومان در راستای تقویت زیرساخت های سایبری هزینه شده است.

کد خبر: ۱۸۴٬۸۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha