۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶
احداث بیش از ۲۵۰ تصفیه خانه پساب در شهرک‌های صنعتی
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی اعلام کرد

احداث بیش از ۲۵۰ تصفیه خانه پساب در شهرک‌های صنعتی

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی گفت: در ۲۰۸ شهرک صنعتی، با ایجاد ۲۵۷ تصفیه خانه، ۱۸۰ هزار لیتر را تصفیه می‌کنیم، اما میزان آب قابل استفاده ناشی از این فرآیند، ۳۵ هزار لیتر است.

به گزارش بازار، علی رسولیان با اشاره به اینکه برنامه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی این است که بتوانیم پسآب را تبدیل به آب قابل استفاده در صنعت کنیم گفت: امسال طرح تأمین آب پایدار شهرک‌ها و نواحی صنعتی و کل صنعت با دستور وزیر صمت به سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی محول شد.

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی افزود: این سازمان، با به کار گرفتن مشاورینی با کمک وزارت نیرو، آب‌های قابل استفاده که ظرفیت بهره برداری در صنعت را دارند به کار گیرد به خصوص استفاده از پسآب‌های شهری که در حدود ۷۰۰ هزار متر مکعب برآورد شده است، در دستور کار قرار دارد.

وی در ادامه اضافه کرد: سال گذشته ۴۰ میلیون متر مکعب پسآب را خریداری شد و کار انتقال آن در حال اجراست؛ امسال با توجه به ضرورت، امیدواریم حدود ۳۵ میلیون متر مکعب پسآب جدید خریداری کنیم تا آب شهرک‌ها و نواحی صنعتی را از این مسیر تأمین کنیم.

رسولیان درباره استفاده از پسآب‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی در صنعت گفت: در حال حاضر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کل کشور ۱۶ هزار لیتر آب وجود دارد که فقط ۸ هزار لیتر آن قابلیت تصفیه شدن را داراست یعنی بخشی از آب مصرف و بخشی دیگر تبخیر می‌شود و از این میزان، ۷۰ درصد پسآب قابل استفاده برای صنعت را تأمین کرده ایم.

وی افزود: برنامه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی این است که بتوانیم پسآب را تبدیل به آب قابل استفاده در صنعت کنیم برای این امر در ۲۰۸ شهرک صنعتی نزدیک به ۲۵۷ تصفیه خانه را ایجاد کردیم و در حال حاضر حدود ۱۸۰ هزار لیتر را تصفیه می‌کنیم، اما آب آن قابل استفاده در صنعت نیست یعنی از میزان کل آب، ۳۵ هزار لیتر آن قابل استفاده است.

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی گفت: در نظر داریم سال جاری ۱۵ هزار متر مکعب به آبی که مورد استفاده شهرک‌های صنعتی است، اضافه کنیم تا حداقل در بخش فضای سبز و صنایعی که قابلیت استفاده از پسآب صنعتی را دارند، استفاده شود؛ در بعضی از صنایع همانند صنایع غذایی باید از آب‌های زیرزمینی، آب‌های سطحی یا به هر حال آب دریا و سایر آب‌ها استفاده کنیم که به طور جد در حال پیگیری هستیم تا آب پایدار برای صنایع تامین شود.

رسولیان با اشاره به توزیع شهرک‌های صنعتی در بعضی مناطق خشک و کم آب که با مشکل جدی مواجه هستند، افزود: محدودیت‌های جدی در بسیاری از شهرک‌ها و نواحی صنعتی و حتی غیر از شهرک‌ها نقاطی که کمبود آب دارند، مجوز استقرار را نمی‌دهیم، اما در سالیان گذشته موضوعی که اتفاق افتاده، صنایع در مناطق خشک مستقر شده اند؛ یکی از برنامه‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در وزارت صنعت، معدن و تجارت افزایش بهره وری به عنوان یک پروژه جدی دنبال می‌شود و تمرکز بر این است که صنایع آب بر به کناره دریا و نقاط دارای آب منتقل شوند.

کد خبر: ۱۸۴٬۷۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha