۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۷
شش ماهی که برای بیمه نوین نان نداشت| کاهش ۹۴ درصدی درآمد بیمه نوین محقق شد!
بررسی نماد نوین؛

شش ماهی که برای بیمه نوین نان نداشت| کاهش ۹۴ درصدی درآمد بیمه نوین محقق شد!

بر اساس گزارش شش ماهه صورت مالی بیمه نوین، این شرکت در شش ماهه ابتدای سال جاری به شدت دچار افت در سودآوری بوده که در گزارش مدیران بخشی از آن را به برجام ارتباط دادند.

بازار؛ گروه بورس: بیمه نوین یکی از شرکت‌هایی که عمده سهامدار آن بانک اقتصاد نوین است در شش ماه ابتدای سال حدود ۵ میلیارد تومان سود خالص به دست آورده در حالی که در سال گذشته در همین بازه زمانی نزدیک ۹۶ میلیارد تومان سود خالص کسب کرده بود.

در گزارش تفسیری مدیریت این شرکت وجود رکود عمیق در اقتصاد، برآورده نشدن کامل توقعات ناشی از توافق برجام در گسترش مناسبات و همکاری‌های اقتصادی بین المللی و برداشته شدن تحریم ها، بالا بودن نرخ سود بانکی ، فروش اوراق بدهی با نرخهای بالای سود به منظور تامین مالی و پرداخت بدهی های دولت، نوسانات شدید قیمت نفت ، تغییرات مدیریتی در سازمان بورس و اوراق بهادار و هیجانات ناشی از اتفاقات سیاسی در دنیا ، عوامل موثر بر صنعت بیمه و محیط پیرامون شرکت معرفی شده است.

سودی بخور و نمیر برای بیمه نوین

درآمدی که این شرکت در طول شش ماه ابتدای سال از محل حق بیمه به دست آورده ۸۹۹ میلیارد تومان بوده که نسبت به مشابه سال گذشته ۳۱ درصد رشد را نشان می‌دهد . از این میزان درآمد حدود ۵۳۳ میلیارد تومان آن خسارت‌های بیمه‌ای و مزایایی بوده که پرداخت کرده است.

با کسر برخی از هزینه‌های مثل پرداخت حق بیمه اتکایی، هزینه‌های اداری، خسارت بیمه‌ای و غیره سود عملیاتی که از درآمدهای خود به دست آورده حدود ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است که ۹۴ درصد نسبت به مشابه سال قبل کاهش داشته است.

سود (زیان) خالص هر سهم یا همان EPS خالص بیه نوین ۱۰ ریال بوده که برای شش ماهه سال گذشته ۱۹۲ ریال عنوان شده که حدود ۹۵ درصد کاهش داشته است. هزینه خسارتی که این شرکت بیمه‌ای برای شش ماهه امسال پرداخته کرده حدود ۶۸۳ میلیارد تومان بوده که تقریبا دو برابر سال گذشته است، این در حالی است که ۱۲ ماهه سال گذشته این عدد حدود ۹۰۰ میلیارد تومان است.

در مجموع نسبت سودآوری شرکت در طول یک سال گذشته به شدت در حال کاهش است و این موضوع می‌تواند نشان دهد که شرکت در بحث سودآوری چندان موفق نبوده است


در شش ماهه سال گذشته بیمه نوین از محل حق بیمه خود حدود ۶۸۰ میلیارد تومان کسب درآمد کرده و از این میزان نزدیک به ۲۷۲ میلیارد تومان را صرف خسارت و مزایای پرداختی کرده این در حالی است که در شش ماه ابتدای سال جاری از ۸۹۹ میلیارد تومان حدود ۵۳۳ میلیارد تومان پرداخت کرده است. به عبارت دیگر بیمه نوین از محل حق بیمه در شش ماهه ابتدای سال ۳۱ درصد نسبت به مشابه سال گذشته رشد داشته و در بحث پرداختی خسارت با ۹۶ درصد رشد مواجه شده است.

ترازنامه ساکن

وجوه نقد و موجودی که این شرکت بیمه نزد بانک‌ها دارد در شش ماه ابتدای سال جاری ۱۲۳ میلیارد تومان بوده که این عدد نسبت به سه ماهه ابتدای سال نزدیک به ۴۰ میلیارد تومان کاهش داشته و نسبت به ۱۲ ماهه سال گذشته ۲۷ درصد کمتر شده است.

مطالبات این شرکت بیمه‌ای از بیمه گران و نمایندگان خود از ۶۶۸ میلیارد تومان در ۱۲ ماهه سال گذشته به هزار میلیارد تومان رسیده که بیشترین سهم را در افزایش دارایی‌های جاری شرکت داشته است. در بخش دارایی‌های ثابت هم تغییرات چندانی در طول یک سال گذشته نسبت به شش ماه ابتدای سال جاری دیده نمی‌شود. بنابراین میزان رشد ۲۰ درصد دارایی‌های شرکت بیشتر از محل دارایی جاری و مطالبات این شرکت است.

در بخش بدهی‌های شرکت ۲۵ درصد رشد را در مقایسه شش ماهه ابتدای سال جاری و ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ مشاهده می‌کنیم که بیشترین آن مربوط به بدهی بیمه نوین به بیمه گران و بیمه گران اتکایی است.

در بخش حقوق مالکانه به غیر از کاهش ۱ درصدی در سود انباشته تغییراتی بین دو مقطع مذکور تغییری دیده نمی‌شود و جمع بدهی و حقوق مالکانه شرکت در شش ماهه ابتدای سال جاری از ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در ۱۲ ماهه سال گذشته به ۴ هزار ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

شرکت بیمه نوین در طول شش ماهه ابتدای سال نسبت به سال گذشته روند کاهشی داشته و به نظر می‌رسد که بخشی از آن ناشی از رکود حاکم بر اقتصاد کشور باشد.

 

نسبت‌های مالی: اوضاع خوب نیست

یکی از نسبت‌های مالی مهم نسبت بازده دارایی یا ROA می‌باشد که نشان می‌دهد مدیریت شرکت برای سود آوری چه مقدار از دارایی‌ها استفاده کرده است، هر چقدر این عدد بزرگتر میزان موفقیت شرکت در سودآوری هم بیشتر است. نسبت بازده دارایی نوین برای شش ماهه ابتدای سال ۰.۱۲ است که این عدد برای سال گذشته ۱.۶۴ بوده که نشان از کاهش محسوس در سودآوری از دارایی‌های شرکت داشته است.

نسبت بعدی نرخ بازدهی سرمایه است که برای سهامداران به منظور سرمایه‌گذاری مهم است. این نرخ در شش ماه اول سال جاری ۱.۰۱ و برای ۱۲ ماهه سال گذشته ۱۱.۹۳ بوده یعنی بازده سرمایه گذاری در شرکت بیمه نوین برای سال ۱۴۰۱ بسیار کاهش پیدا کرده است. نرخ بازده سرمایه‌گذاری به ما نشان می‌دهد که یک سرمایه‌گذار از سرمایه‌گذاری دریک شرکت چقدر بازده کسب کرده است.

یکی دیگر از نسبت‌های سود آوری نسبت بازدهی سرمایه ROE یا بازده حقوق صاحبان سهام است که به ما نشان می‌دهد یک مدیر در تصمیم گیری برای سرمایه‌گذاری با استفاده از سرمایه‌ سهامداران چقدر موفق بوده است. نسبت بازده سرمایه برای ۱۲ ماهه سال گذشته بیمه نوین ۷.۹۴ بوده درحالی که این عدد برای شش ماهه امسال ۰.۶۷ است.

در مجموع نسبت سودآوری شرکت در طول یک سال گذشته به شدت در حال کاهش است و این موضوع می‌تواند نشان دهد که شرکت در بحث سودآوری چندان موفق نبوده است.

از سوی دیگر نسبت‌های اهرمی شرکت هم گواه همان چیزی است که نسبت‌های سودآوری به ما می‌دهد. به عنوان مثال نسبت بدهی این شرکت در طول ۱۲ ماهه سال گذشته ۰.۷۹ این در حالی است که در شش ماهه ابتدای امسال ۰.۸۳ رسیده است. بالا رفتن این نسبت در دنیای حسابرسی نشان از بالا رفتن ریسک و خطر پذیری شرکت می‌باشد.

نسبت مالکانه شرکت هم روند کاهش داشته و از ۲۰.۷ در سال ۱۴۰۰ به ۱۷.۳ در شش ماهه امسال رسیده است. کاهشی بودن این نسبت نشان می‌دهد که شرکت در حال حرکت به سمت تامین منابع از بخش خارج از شرکت است که ریسک مالی در پی دارد.

قیمت پایانی که سهام نماد نوین بر روی تابلو بازار اول فرابورس معامله شد ۱۴۱۰ ریال بوده که ۰.۳۶ درصد رشد نسبت به ۸ آبان داشته است که بیشترین بازیگیر این سهم را سهامداران حقیقی داشتند. سهامداران حقوقی این سهم تقریبا فروشی نداشتند و بیشتر خریدار سهم بودند که نشان از حمایت از این سهم دارد.

بر اساس گزارش شش ماهه شرکت بیمه نوین، به نظر می‌رسد که این شرکت سال جدید را چندان مناسب شروع نکرده و باید منتظر ماند تا ببینم در شش ماه دوم سال آیا روند سود آوری شرکت بهبود پیدا می‌کند.

این در حالی است که برخی از اعضای هیات مدیره این شرکت دارای سوابق مدیریت عالی در کشور بودند مثل آقای عیسی شهسوار خجسته که معاون وزیر در امور اداری و مالی سازمان برنامه و بودجه بودند.

کد خبر: ۱۸۴٬۷۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha