۹ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۳
دوره آزمایشی ریال دیجیتال طولانی خواهد بود

دوره آزمایشی ریال دیجیتال طولانی خواهد بود

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: دوره آزمایشی معمولا یک دوره طولانی مدت هست تا ما اطمینان کامل حاصل کنیم از گرفتن بازخوردهایی که از مردم به دستمان میرسد.

به گزارش بازار، مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در خصوص ریال دیجیتال بانک مرکزی گفت: اولین ریال‌های بانک مرکزی ایران در اواسط شهریورماه منتشر شد و در فضای محدود و با تعداد محدودی کاربر بانک و فروشگاه و البته خود مبلغ هم مقدار محدودی بود که انتشار آن انجام شد و دوره پیش آزمایشی این پروژه مهم شروع شد.

محرمیان ادامه داد: در حدود ۹۰ تا از بانک‌های مرکزی دنیا در حال حاضر بر روی پروژه رمز پول ملی شان کار می‌کنند که تعدادی از این کشورها به مرحله نهایی رسیدند و بقیه کشورها هم در مرحله آزمایشی یا در مراحل تحقیقاتی قرار دارند خوشبختانه جمهوری اسلامی هم در جزو کشورهای پیشرو در این زمینه هست.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: اتفاقی که امروز افتاد این بود که سند سپیدنامه ریال دیجیتال بانک مرکزی را ما به صورت رسمی منتشر کردیم البته از چند وقت گذشته با نظرخواهی از افراد متخصص این حوزه ما کار را شروع کرده بودیم، اما امروز پیش نویس این سند به روی وب سایت بانک مرکزی قرار گرفت و طبیعتا درخواست ما از متخصصین این حوزه این هست که این سند را مطالعه کنند و بازخوردهای لازم را به ما بدهند. مطابق روشی که همه جای دنیا مرسوم هست ما طبیعتا تک تک موارد را بررسی می‌کنیم.

محرمیان افزود: فرآیندهای انتشار آن کاملا مشابه اسکناس است در واقع هر آن چیزی که برای انتشار اسکناس استفاده می‌شود این‌که پشتوانه داشته باشد، هیات نظارت در اندوخته اسکناس در موردش بررسی لازم انجام میدهند و تمامی موارد را اینجا مشابه اسکناس داریم ولی یک فرق مهمی با اسکناس کاغذی دارد و آن این است که این پول، پول هوشمند و قابل برنامه نویسی هست ما تمامی آنچه که اسکناس دارد را اینجا داریم به جز این که اینجا فیزیک اسکناس وجود ندارد.

محرمیان تصریح کرد: برای تبادل ریال دیجیتال بین دو نفر نیاز نیست دو نفر در کنار همدیگر باشند و مهمتر از آن قواعد و قواعد هوشمند قابلیت این را دارد که قراردادهای هوشمند در داخل این پول تعبیه شود و بین گیرنده و فرستنده دو نفری که دارند به صورت همتا به همتا این پول را با همدیگر مبادله می‌کنند آن قراردادها به صورت هوشمند اجرا شود.

محرمیان همچنین در خصوص دوره آزمایشی ریال دیجیتال گفت: مشابه آن چیزی که در کشورهای دیگر هم بوده دوره آزمایشی معمولا یک دوره طولانی مدت هست تا ما اطمینان کامل حاصل کنیم از گرفتن بازخوردهایی که از مردم به دستمان میرسد و اثراتی که در حوزه‌های مختلف چه به لحاظ حقوقی و اقتصادی وسایر موارد دارد و همچنین در نهایت اطمینان کامل از رفع مشکلات فنی و آمادگی کامل برای اینکه در سطح وسیع بتواند مورد استفاده مردم قرار بگیرد.

محرمیان افزود: در بحث معاملات رمز ارز هم مجلس و هم دولت مواردی را در دست اجرا و بررسی دارند. در حال حاضر هیچ رسمیتی به این حوزه داده نشده و طبیعتا معاملات آن هم قانونی نیست.

محرمیان در خصوص زمان شروع به کار ریال دیجیتال و قوانین و مقررات آن گفت: ریال دیجیتال بانک مرکزی که در آخرین جلسه شورای پول و اعتبار نام ریال دیجیتال برای آن مصوب شد قوانین و مقررات آن در دی ماه ۱۴۰۰ در شورای پول و اعتبار به تصویب رسیده است و نتیجتا قواعد آن مشخص است در سقفی که به بانک مرکزی اجازه داده شده مطابق آن فرآیندهایی که برای اسکناس وجود داشته مشابه همان فرآیندها طی می‌شود تا ریال دیجیتال انتشار پیدا کند بعد از انتشار از طریق بانک‌های عامل در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

محرمیان اضافه کرد: ریال دیجیتال بانک مرکزی پول بانک مرکزی است، ولی از طریق بانک‌های عامل در اختیار مردم قرار می‌گیرد دقیقا مشابه همان روالی که الان برای اسکناس دارد طی می‌شود. نتیجتا بعد از اینکه در اختیار مردم قرار گرفت درون کیف‌های پول دیجتالشان قرار می‌گیرد مردم می‌توانند این پول را به صورت همتا به همتا با هم منتقل کنند یعنی نیازی به نهاد تسویه گر ندارد.

محرمیان تصریح کرد: نوع کیف پول‌ها هم دو نوع است که یکی کیف پول‌های عادی که طبیعتا دست کاربران نهایی و مردم قرار می‌گیرد و یکی هم کیف پول‌های تجاری که برای افرادی که مثلا یک فروشگاهی دارند یا خدمتی را دارند ارائه میدهند تعریف می‌شود طبیعتا سقف کیف پول‌های تجاری بالاتر از کیف پول‌های عادی است و در مواقع دوره‌ای این کیف از کیف پول تجاری می‌تواند منتقل شود به حساب بانکی فرد.

محرمیان همچنین در خصوص اختیاری یا اجباری بودن پیوستن بانک‌ها به این طرح گفت: خوشبختانه این جزو طرح‌هایی است که همه بانک‌ها از آن استقبال کردند؛ و با اصرار زیادی دارند پیگیری می‌کنند که به طرح بپیوندند البته اجباری در این کار نیست، ولی طبیعتا بانک‌ها به عنوان یک خدمتی که می‌خواهند به مشتریان شان ارائه کنند خوب واضح است که علاقمند هستند همه آن‌ها در این طرح مشارکت داشته باشند

محرمیان در خصوص زمانبندی و شروع به کار این طرح گفت: تجربه سایر کشورها هم نشان داده که در فاز آزمایشی را برای آن زمان مشخص نکردند ما هم تا وقتی که مطمئن نشویم همین کار را می‌کنیم. به لحاظ ابعاد مختلف کار چه به لحاظ فنی یا به لحاظ موارد اقتصادی یا سایر موارد به دلیل این که همه جزییات آن تحت کنترل کامل قرار ندارد و ما چالشی ما اینجا نداریم این را فاز نهایی اش و رسمی اش را شروع نمی‌کنیم در فاز آزمایشی هم مطمئن هستیم خدماتی که ارائه می‌شود مردم به تدریج با این حوزه آشنا می‌شوند و ما بازخوردهای لازم را می‌گیریم و به تدریج جامعه هم وارد این فضا خواهند شد.

محرمیان ادامه داد: در حال حاضر بانک ملی و ملت به صورت آزمایشی در طرح هستند و در خصوص بانک سوم به احتمال زیاد بانک تجارت خواهد بود، ولی بانک‌های دیگر هم در صف هستند که به هر حال ممکن است با هم به طرح اضافه شوند.

همچنین محرمیان در خصوص هدف از انتشار سپیدنامه‌ای که امروز منتشر شد گفت: سپیدنامه ریال دیجیتال که امروز منتشر شد مطابق سپیدنامه‌هایی که سایر کشورها منتشر می‌کنند به چرایی و چیستی این پدیده می‌پردازد. در واقع می‌گوید که ریال دیجیتال چه است و رمزپول بانک مرکزی به طور کلی در دنیا به صورت عام چه است و انگیزه بانک‌های مرکزی از انتشار این رمزپول‌ها چه است به طور خاص انگیز بانک مرکزی ایران چه است ما چه مراحلی را داریم چه خوبی‌هایی این ریال دیجیتال دارد احیانا چه چالش‌هایی برای آن متصور هستیم و تقاضا می‌کنم از متخصصین این حوزه که بازخوردهای خودشان را به بانک مرکزی اعلام کنند.

محرمیان تاکید کرد: مهمترین هدف بانک مرکزی این هست که پول یا اسکناس را از حالت کاغذی به حالت دیجیتال تغییر بدهیم و قابلیت هوشمندسازی و برنامه نویسی به آن بدهیم؛ که این فضا را برای یک سری نوع آوری ایجاد خواهد کرد که امیدواریم برای مردم ارزش افزوده داشته باشد هم به لحاظ راحتی کار با پول، و هم از جهت موارد اقتصادی که برای آن متصور هستیم.

کد خبر: ۱۸۴٬۷۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha