۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۹
لزوم توازن صنعتی در شهرک‌های صنعتی سراسر کشور
رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی عنوان کرد

لزوم توازن صنعتی در شهرک‌های صنعتی سراسر کشور

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی گفت: یکی از مهمترین موضوعات در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سراسر کشور، موضوع توازن صنعتی از نحوه واگذاری اراضی تا پرداخت مشوق‌ها و تسهیلات است.

به گزارش بازار، علی رسولیان گفت: توازن صنعتی یکی از موضوعاتی است که در کشور به آن توجه نشده همان مشوق‌ها و امتیازاتی که در شهر تهران و در نزدیکی شهرک‌های شهرهای بزرگ برای استقرار صنایع تأمین شده همین شرایط برای شهرستان‌های دورتر شاید محدودیت‌های بیشتری داشته باشد که مانع از این توازن صنعتی شده است.

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی افزود: موضوع توازن صنعتی از نحوه واگذاری اراضی، پرداخت مشوق‌ها یا تسهیلات و سایر مشوق‌ها را شامل می‌شود یعنی نقاطی که محرومیت سرمایه گذاری دارند، اما برای سرمایه گذاری ظرفیت لازم را دارند، مشوق‌های ویژه‌ای برایشان در نظر گرفته شود و در حال حاضر تقریباً ۱۸ هزار هکتار زمین صنعتی آماده برای واگذاری داریم.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از خصوصیت‌های مهم شهرک‌ها و نواحی صنعتی این است که تمامی مجوزها و زیرساخت‌های لازم، ابتدا توسط دولت اجرا می‌شود یعنی دولت با مکانیابی مناسب و دریافت مجوزهای لازم از محیط زیست، کارگروه زیربنایی و از سایر بخش‌های مختلف تهیه و آب، برق و سایر زیرساخت‌ها منجر به استقرار واحد در کمترین زمان می‌شود، اما آنچه که امروز با آن مواجه هستیم این است که در برخی از نقاط، با تقاضای زیاد برای استقرار در شبکه‌ها مواجه هستیم و در برخی از مناطق که محرومیت صنعتی دارند یا دورتر از شهرهای بزرگ هستند، تقاضای مناسبی شاید وجود نداشته باشد.

رسولیان افزود: در حال حاضر تقریباً تعداد واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی آن‌هایی که به بهره برداری رسیده اند به ۵۰ هزار واحد می‌رسد یعنی در حدود ۴۹ هزار و ۸۰۰ واحد پروانه بهره برداری دریافت کرده اند و در حوزه‌های مختلف تولید مشغول به فعالیت هستند.

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی اضافه کرد: در داخل همین شهرک‌های صنعتی، ۸۴۸ شهرک و ناحیه صنعتی فعال داریم و تقریباً ۱۸ هزار هکتار زمین صنعتی آماده واگذاری در همین شهرک‌های صنعتی با زیرساخت داریم، اما در برخی از نقاط مثل شهرهای بزرگ همانند تهران، مشهد، اصفهان با وجود اراضی قابل واگذاری و تامین زیرساخت ها، محدودیت‌های واگذاری به دلیل استقرار نیافتن همه صنایع در یک نقطه را گذاشته ایم و مشوق‌ها را متفاوت کرده ایم.

رسولیان درباره پراکندگی شهرک‌های صنعتی گفت: ۸۴۷ شهرک و ناحیه صنعتی در کشور وجود دارد که بیش از ۳۳۰ شهرک، ناحیه صنعتی است یعنی از نواحی مختلف حتی روستایی در مناطق کوچک‌تر در حد ۵۰ هکتار، ۲۰ هکتار، ۱۰ هکتار تا شهرک‌های صنعتی بزرگ که در تهران، مشهد و اصفهان واقع شده اند، وجود دارد و در شهرهایی بنا به تقاضا بیشتر بوده به سمت تقاضا حرکت کرده ایم.

کد خبر: ۱۸۴٬۶۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha