۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
جشنواره‌های بومی راهی برای جذب گردشگر | بیارجمند قلب پرنده‌نگری
بازار از استان سمنان گزارش می‌دهد؛

جشنواره‌های بومی راهی برای جذب گردشگر | بیارجمند قلب پرنده‌نگری

شاهرود- کارشناسان اعتقاد دارند که برگزاری رویدادهای بومی نقش بسزایی در معرفی داشته‌های گردشگری استان سمنان به مثابه یکی از مهمترین و شاخص‌ترین مزیت‌های اقتصادی دارند.

بازار، گروه استان‌ها: این هفته استان سمنان و شهرستان شاهرود میزبان جشنواره گردشگری زاغ‌بور بود. پرنده ای زیبا و منحصر به فرد که زیست‌گاه آن توران بیارجمند و حوالی روستای قلعه بالا است. رویدادی که برای یازدهمین بار پیاپی برگزار شد و بازهم توانست جمعیت فراوانی را به بخش بیارجمند شاهرود بیاورد.

بخشی که به دلیل خشکسالی طی سال‌های اخیر با مشکلات عدیده ای روبرو بود و به عقیده بسیاری کارشناسان گردشگری تنها راه نجات آن است. بیارجمند در سال ۶۰ جمعیتی معادل نصف جمعیت کل شاهرود را داشت اما حالا بعد از چهار دهه همچنان همان میزان جمعیت بلکه کمتر در آن سکونت دارد که نشان می دهد جمعیت این بخش به دلیل عدم توسعه یافتگی نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه به دلیل مهاجرت شاهد کاهش نیز بوده ایم.

بیارجمند اما زیستکره توران را که به سرنگیتی آفریقای ایران معروف شده و زیستگاه یوز، گور، زاغبور، عقاب سانان و پلنگ و ... است را در درون خود جای داده و در یک دهه اخیر، به خصوص در زمینه گردشگری، نامی برای خود دست و پا کرده است. گردشگری که به دلیل بی‌برنامگی، در محاق قرار دارد اما امروز مهمترین مزیت اقتصادی شرق استان محسوب می‌شود.

زیستکره توران شاهرود مهد گردشگری

یک کارشناس و صاحب نظر مسائل بیارجمند در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه بیارجمند شاهرود سابقاً پنبه، بادام، خیار و حتی تنباکوی استان سمنان را تامین می‌کرد اما در سه دهه اخیر روز به روز از میزان کشت این بخش کاسته شده و تا کنون بسیاری جمعیت آن مهاجرت کرده اند، گفت: در بیارجمند حالا در عمق ۳۰۰ متری هم دیگر آب وجود ندارد و این عامل اصلی کوچ مردم است.

بیارجمند در سال ۶۰ جمعیتی معادل نصف جمعیت کل شاهرود را داشت اما حالا بعد از چهار دهه همچنان همان میزان جمعیت بلکه کمتر در آن سکونت دارد

رضا باقری با بیان اینکه نقشه دولتی‌ها برای توسعه بیارجمند کارخانه سیمان بود اما به دلیل فقدان مزیت سنجی و جانمایی درست این طرح دو دهه‌ای می شود که نیمه تمام رها شده است، بیان کرد: باید بر روی گردشگری بیارجمند تاکید کرد چرا که دیگر هیچ مزیتی در این بخش بدون آب وجود ندارد. وضعیت در بیارجمند آنقدر وخیم است که ۱۸ روستا با تانکر آبرسانی می شوند و این یعنی روزی ۲۰ دقیقه هم آب برای شرب ندارند حتی بسیاری روستاهای بیارجمند که بالغ بر ۲۰۰ نفر سکنه داشتند امروز با دو تا شش نفر سکنه روزگار می گذرانند.

وی با بیان اینکه گردشگری می‌تواند راه نجات بیارجمند باشد، گفت: برگزاری رویدادهایی مانند جشنواره زاغبور که یک پرنده بومی است، می تواند در برندسازی و معرفی داشته‌های گردشگری موثر باشد اما باید در کنار آن برنامه‌ریزی صورت گیرد تا سال به سال بخش هایی به این جشنواره افزوده گردد برای مثال می‌توان به صنایع دستی و غذاهای بومی و محلی نیز اشاره کرد ما معتقد هستیم که این جشنواره‌ها باید گسترش یابند.

جشنواره‌های بومی راهی برای جذب گردشگری | بیارجمند قلب پرنده‌نگری

گردشگری مزیت غالب شد

موضوع جانمایی سیمان بیارجمند از آن دست مسائلی بود که مورد انتقاد نماینده شاهرود و میامی در مجلس نیز قرار دارد علی اصغر خانی در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه سیمان بیارجمند همزمان با سیمان سبزوار پذیره نویسی شد اما هفت سال است که سیمان سبزوار به تولید رسیده اما سیمان بیارجمند هنوز نیمه تمام است، گفت: ۱۳ سال این پروژه به طول انجامیده و در نهایت با ورود شستا امیدواریم که این طرح به سامان برسد.

خانی با بیان اینکه در شاهرود و سبزوار دو کارخانه سیمان وجود دارد لذا کارخانه سیمان سوم در بیارجمند با ۱۲۰ کیلومتر فاصله آن هم در محور فرعی، کار را کمی دشوار کرده است، بیان کرد: کسی که بخواهد سیمان تهیه کند قطعا از شاهرود و سبزوار تامین کرده و اضافه کرایه تا بیارجمند را نمی دهد علی ایحال امیدواریم که بتوانیم تا سال آتی این طرح را به تولید برسانیم.

کارشناسان اما اعتقاد دارند که تنها راه نجات سیمان بیارجمند، تبدیل آن به سیمان سفید است چرا که نیاز چند استان شامل گلستان، سمنان حتی بخشی از خراسان رضوی را نیز تامین خواهد کرد و به واسطه قرارگیری بیارجمند در مسیر خراسان جنوبی، می تواند به این استان هم خدمات بدهد حال باید دید که ورود شستا به این مجموعه چه اقداماتی را صورت خواهد داد اما بسیاری بر این عقیده هستند که حتی اگر این مجموعه راه اندازی هم شود به دلیل مشکلات کم آبی، باید به سمت توسعه گردشگری رفت و یکی از راه های آن هم برند سازی با استفاده از برگزاری جشنواره های گردشگری است.

پرنده نگری ۳۰۰۰ نفری در سفر به زیستگاه زاغ بور

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان سمنان که در کنار میراث فرهنگی از برگزار کنندگان جشنواره ملی زاغبور در بیارجمند نیز محسوب می‌شود با بیان اینکه یازدهمین جشنواره گردشگری سفر به زیستگاه زاغ بور در ذخیره‌ گاه بیوسفر توران برگزار شد، تاکید کرد: سه هزار نفر در یک روز در بخش بیارجمند گرد هم آمدند که نشان از ظرفیت های خوب گردشگری و طبیعی این منطقه دارد.

یازدهمین جشنواره گردشگری سفر به زیستگاه زاغ بور در ذخیره‌ گاه بیوسفر توران برگزار شد

بهرامعلی ظاهری با بیان اینکه بیارجمند قلب گردشگری پرنده نگری و طبیعی استان سمنان است، تاکید کرد: پاییز زمان مناسب پرنده‌نگری در محل ذخیره گاه زیست‌کره توران است و سعی کردیم برای نهادینه کردن این نوع گردشگری نسبت به برگزاری کلاس‌های تخصصی آموزشی پرنده‌شناسی، جانورشناسی و خزنده شناسی و شناسایی پستانداران و خزندگان و حتی غرفه کار و بازی با کودک و برپایی نمایشگاه‌ها محصولات سنتی و صنایع دستی اقدام کنیم تا مشوق خوبی برای این نوع گردشگری باشیم.

وی با بیان اینکه شهرستان شاهرود دارای یک شهر، هشت منطقه نمونه و هشت روستای هدف گردشگری است، افزود: از این تعداد دو منطقه نمونه گردشگری زیست‌کره توران و رضا آباد و سه روستای هدف گردشگری قلعه بالا، رضا آباد و زمان‌آباد در بخش بیارجمند واقع شده است که به تنهایی بخش عظیمی از ظرفیت های گردشگری استان را به خود اختصاص داده است.

جشنواره‌های بومی راهی برای جذب گردشگری | بیارجمند قلب پرنده‌نگری

برندسازی گردشگری

یک کارشناس گردشگری در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه جشنواره‌ها مزیت‌های خوبی دارند اما اگر بخواهیم تنها یک مورد از آنان را نام ببریم باید به مقوله مهم برندسازی اشاره کنیم، گفت: جشنواره‌هایی مانند زاغبور در واقع یک راه ساده برندسازی است که می‌تواند یک نوع گردشگری را به نام یک منطقه سند بزند و در واقع آن را انحصاری کند.

سه هزار نفر در یک روز در بخش بیارجمند گرد هم آمدند

محسن شریفی با بیان اینکه بسیار اهمیت دارد که شما در مزیت گردشگری بتوانید برند سازی کنید چرا که تمام اهمیت جذب گردشگر در یک منطقه به ذهنیت او باز می گردد، افزود: باید بتوان با برنامه‌ریزی دقیق تر جشنواره های گردشگری را به سمت حرفه‌ای شدن و برندسازی سوق داد برای مثال زاغبور می تواند بیارجمند را به عنوان مهر پرنده نگری معرفی سازد.

در سلسله گزارش‌های مزیت‌های اقتصادی استان سمنان به گردشگری و ضرورت آن تاکید کردیم اما اعلام داشتیم که باید از کلی گویی در این مفهوم پرهیز و برای ریز به ریز مزیت‌های گردشگری برنامه‌ریزی کرد استان سمنان در گردشگری معنوی، مذهبی، درمانی، ورزشی، پرنده نگری، طبیعی و ... ظرفیت های فراوانی دارد که برگزاری جشنواره‌ها می تواند این موضوع را محقق سازد.

کد خبر: ۱۸۴٬۵۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha