۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
توقف تدریجی تولید علوفه دامی به روش هیدروپونیک| عوارض صادراتی؛ مانعی بزرگ پیش روی صادرات دام
بازار گزارش می دهد:

توقف تدریجی تولید علوفه دامی به روش هیدروپونیک| عوارض صادراتی؛ مانعی بزرگ پیش روی صادرات دام

دامداران کشور در حالی با گرانی علوفه و نهاده های دامی مواجه هستند که به گفته کارشناسان با توجه به کاهش تولید گوشت قرمز طی ماه های آینده باید شاهد گرانی این کالا در بازار باشیم.

بازار؛ گروه کشاورزی: صنعت دام و طیور کشور در حالی در شرایط بحرانی به سر می برند که بحث تامین علوفه و نهاده دامی با قیمت مناسب که هزینه های تولید را چندان غیر متعارف نسازد اصلی ترین چالشی است که فعالان این بخش با آن هر روزه درگیر هستند. با این وجود به نظر می رسد برخلاف آنچه مسئولان مدعی هستند، برای رفع این مشکل هیچ فکری نشده است و گویی همه منتظر هستند تا بخش قابل توجهی از تولید کننده های این بخش کار را تعطیل کنند و وقتی محصولات پرمصرف صنعت دام و طیور یعنی مرغ، تخم مرغ، گوشت و شیر در بازار نایاب شد آن موقع فکر چاره ای بیفتند. این در شرایطی است که راه حل های پیشنهادی برای رفع بخشی از مشکلات این صنعت نیز گویی پاسخگو نیست. به طوری که در بحث صادرات دام که چندی پیش مجوز آن از سوی دولت صادر شده، نتوانسته است گره گشا باشد و به گفته فعالان این بخش تعیین عوارض صادراتی انجام صادرات را مشکل کرده است. به عبارت دیگر به جز در استان های مرزی، دیگر استان ها چندان توان صادراتی دام را ندارند چرا که با توجه به عوارض صادراتی وضع شده، برای آنها مقرون به صرفه نیست.

مرکز آمار ایران: در تابستان جاری، تولید گوشت قرمز ۲۴ درصد و تولید شیر ۱۰.۵ درصد کاهش یافته است

صنعت دامداری کشور تا به حدی درگیر بحران است که مرکز آمار اخیرا اعلام کرده است «تولید گوشت گاو ۲۴ درصد کاهش داشته است و از آن طرف نیز تولید شیر در کشور بیش از ۱۰درصدی کاهشی بوده است». در واقع بر اساس آنچه مرکز آمار ایران اعلام کرده در تابستان جاری تعداد گاو و گوساله پروار شده در این فصل به ٤٣٠ هزار رأس رسیده که نسبت به فصل مشابه در سال قبل ٢٤ درصد کاهش را نشان می‌دهد. از سوی دیگر این آمار بیانگر این است که در تابستان جاری ۱.۹ میلیون تن شیر گاو در دامداری‌های کشور تولید شد که نسبت به فصل تابستان سال قبل ١٠.٥ درصدی کاهش داشته است. گفتنی است این آمار کاهشی از تولید گوشت قرمز و شیر در کشوراز گرانی این دو محصول در ماه های آینده حکایت دارد.

عوارض صادراتی؛ مانعی بزرگ پیش روی صادرات دام سنگین

احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور در خصوص وضعیت موجودی و قیمت نهاده های دامی به خبرنگار بازار می گوید: نهاده در بازار موجود است اما مشکل تامین نقدینگی داریم.

مقدسی می گوید: قیمت انواع نهاده ها همان قیمت های مصوب است؛ یعنی در حال حاضر هر کیلو جو و ذرت با قیمت ۱۱هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم سویا نیز با نرخ ۱۶هزار و ۳۰۰ تومان به دست دامداران می رسد.

وی با بیان اینکه در جذب شیر مشکلی نداریم، افزود: با این وجود در مورد گوشت قرمز مشکل جذب داریم چون خریداری وجود ندارد.

بر اساس این گزارش، برای رفع برخی از مشکلات دامداران از جمله انباشت دام دولت صادرات دام را آزاد کرد اما به طور خاص در حوزه دام سنگین می توان گفت تا به حال هیچگونه صادراتی انجام نشده است. مقدسی در این خصوص نیز می گوید: برای صادرات دام سنگین به ازای هر کیلو، ۱۶۷۰۰ تومان عوارض صادرات قرار داده شده که به واسطه این عوارض توان رقابت را در بازارهای خارجی از دست می دهیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تا به حال هیچ صادراتی در بخش دام سنگین صورت نگرفته است لذا در پی این هستیم که عوارض صادراتی را رفع کنیم تا توان صادراتی داشته باشیم.

عدم وجود تقاضا و گرانی بذر جو؛ موانع پیش روی تولید علوفه دامی به روش هیدروپونیک

بر اساس این گزارش در حالی که واردات علوفه و نهاده دامی به صورت قابل توجهی به واردات وابسته است، برخی کارشناسان بر توسعه تولیدات داخلی در راستای کاهش وابستگی به واردات چنین کالاهایی تاکید دارند. از جمله علوفه های تولیدی در داخل به بخش کشت هیدروپونیک برمیگردد که تولید کنندگان این بخش نیز با موانعی در مسیر تولید مواجه هستند. به طوری که آرش ساعدی فعال این بخش به خبرنگار بازار می گوید: در بحث تولید علوفه دامی به روش هیدروپونیک می توان گفت تقریبا همه چیز متوقف شده است که عمدتا به دلیل عدم وجود تقاضا در بازار برای این نوع محصولات است.

ساعدی افزود: در واقع از یکسو تصمیم گیری در شرایط فعلی سخت شده و است و از سوی دیگر وضعیت دام و دامداری به هم ریخته است.

نه تنها تقاضا برای علوفه دامی هیدروپونیک در بازار کم شده بلکه با افزایش ۱۰۰درصدی قیمت بذر جو نسبت به سال قبل، تولیدات علوفه دامی هیدروپونیک نیز گران شده است

وی خاطر نشان کرد: این در حالی است که اگر شرایط تولید فراهم باشد و علوفه دامی هیدروپونیک اگر به درستی تولید شود و درست وارد جیره غذایی دام شود دامداران استقبال می کنند.

ساعدی خاطر نشان کرد: در حال حاضر اصلی ترین مساله دامداران خوراک دام است که اگرچه در بازار موجود است اما بسیار گران شده است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا می توان علوفه دامی که به روش هیدروپونیک تولید می شود را جایگزین خوراک دام کرد، گفت: خیر نمی شود، چون تولیدات ما یک محصول کمکی است و نهایتا ۲۰ تا ۳۰ درصد از خوراک دام را کاهش می دهد.

ساعدی همچنین با بیان اینکه برای تولید علوفه دامی هیدروپونیک غالبا از بذر جو استفاده می شود، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه جو وارداتی به اصطلاح جوانه نمی زند هر آنچه استفاده می کنیم جو داخلی است با این وجود شاهد افزایش قیمت تولید داخل نیز هستیم.

وی ادامه داد: در واقع قیمت بذر جو نسب به سال قبل ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر بر اساس آنچه وزارت جهاد کشاورزی در پیش گرفته کارشناسان می گویند در صورت اجرای درست طرح الگوی کشت شاید بتوان از این طریق بخش بیشتری از علوفه و نهاده های دامی مورد نیاز کشور را تامین کرد.

کد خبر: ۱۸۴٬۵۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
      2 0
      پدر مردم دراومد ازبس که جوکیلو13تومن خریدن جووارداتی هم خوب نیست دولت بایدفکری کند
    • ابوذر IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
      1 0
      بذارید تعطیل بشه، یه عده دیمه هم بیکار بشن، هیچ دولتی کار بلد نیست، فقط میگن گوشت همین قیمت بمونه، نمیگن چند هزار نفر صنعت دامداری تا حالا بیکار شدن