۹ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۷
مرز «اینچه برون» با اقدامات دوسویه ایران و ترکمنستان احیا می شود
معاون استاندار گلستان:

مرز «اینچه برون» با اقدامات دوسویه ایران و ترکمنستان احیا می شود

گرگان- دهنوی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان با اشاره به ارتقا روزافزون سطح تعاملات سیاسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان گفت: مرز اینچه برون با اقدامات دوسویه دو کشور احیا می شود.

سید محمد دهنوی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: میزان تبادلات مرزی اینجه برون در سال گذشته نسبت به دو سال قبل، حدود ۸۸ درصد کاهش داشته است که بخشی از آن ناشی از محدودیت های کرونایی از سوی ترکمنستان بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان افزود: برای جبران این عقب ماندگی تلاش های همزمان و دوسویه ای از طرف دو کشور در حال انجام است تا بار دیگر رونق در اینچه برون محقق شود.

وی اضافه کرد: اراده دولت سیزدهم بر آن بود که به ظرفیت های مرزی و کشورهای همسایه بیشتر توجه کند و با توجه به این که بخش قابل ملاحظه ای از تجارت ما با همسایگانی است که دروازه ورودی آن ها اینچه برون است، به این مرز در سطح استانی و ملی توجه ویژه ای شد.

دهنوی بیان کرد: در وهله نخست باید پتانسیل فعلی مانند ریل، جاده و زیرساخت ها فعال تر شود و در ادامه با ترسیم پلن ها توسعه ای در کوتاه مدت در پی شکل گیری یک برنامه درازمدت و جامع در این منطقه باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان به سفر اخیر مدیران گلستان به ترکمنستان اشاره کرد و گفت: صدور ویزا، برگرداندن مرز به شرایط قبل از کرونا، جشن مشترک بزرگداشت ۳۰۰ ساله مختومقلی فراغی از جمله توافقات این سفر بود که می تواند پیشرانی موثر برای احیا ظرفیت های اقتصادی دو کشور باشد.

دهنوی ادامه داد: طرف ترکمنستانی مصمم است تا با تکمیل زیرساخت ها، حذف و تعدیل تعرفه های ترانزیت، استفاده از ظرفیت بندر ترکمن باشی، احداث جاده از بندر ترکمن باشی تا اینچه برون زمینه افزایش تبادلات تجاری با ایران را فراهم کند.

وی به تلاش های تکمیلی جمهوری اسلامی ایران هم اشاره کرد و گفت: اتصال راه آهن اینچه برون به شاهرود برگ برنده بزرگی است که به جهش چند برابری ترانزیت کالاهای CIS به سوی دریای آزاد را محقق می کند.

کد خبر: ۱۸۴٬۵۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha