۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۷
ایجاد مزارع الگویی پیاز زعفران در ۲۵هکتار اراضی خراسان جنوبی
مجری طرح ایجاد خزانه پیاز زعفران خبر داد؛

ایجاد مزارع الگویی پیاز زعفران در ۲۵هکتار اراضی خراسان جنوبی

بیرجند-مجری طرح ایجاد خزانه پیاز زعفران ستاد اجرایی فرمان امام(ره) خراسان جنوبی گفت: پروژه ایجاد مزارع الگویی پیاز زعفران در ۲۵ هکتار از اراضی استان اجرا شد.

به گزارش خبرنگار بازار ، امروز یکشنبه سید امیر حسینی در آیین افتتاح پروژه های زنجیره ارزش زعفران ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بیان داشت: بعد از ابلاغ ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای احیای مزارع الگویی پیاز زعفران با همکاری دانشگاه ها و مراکز آموزشی با توجه به وجود پیشینه تحقیق در دانشگاه این کار آغاز شد.

وی افزود: برای این منظوربا بهره گیری از اساتید دانشگاه و صاحب نظران این حوزه چند مزرعه الگویی پیاز زعفران در ۲۵ هکتار از اراضی استان ایجاد شد.

وی اظهار کرد: این مزارع در ۱۰هکتار از دشت بجد بیرجند و ۱۵ هکتار از زمین های سرایان با بهره گیری از مکانیزه جدید برای کاشت پیاز زعفران اجرا شد.

حسینی با اشاره به این که یکی از مشکلات زعفران کاران در کاشت سنتی استفاده نکردن از تکنولوژی جدید است، ادامه داد: با حمایت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) دستگاه کارنده هفت ردیفی پیاز زعفران برای اولین بار در کشور تولید شد.

به گفته وی این دستگاه که توسط محققین و کشاورزان تایید شده است، روزانه در ۵/۳ هکتار پیاز زعفران می کارد که از نظر عمق و فاصله قابل تنظیم است.

وی افزود: از مزایای این دستگاه ، صرفه جویی در نیروی انسانی مورد نیاز و هزینه ها است و مشکلات سرما زدگی و گرما زدگی پیاز زعفران با انجام مکانیزه این کار بر طرف می شود.

مجری اجرای این طرح با اشاره به استقبال کشاورزان در بیرجند و سرایان برای استفاده از این دستگاه ، گفت: با همکاری محققین دانشگاه و مرکز تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی، خزانه تراکمی پیاز زعفران با سه نوع پیاز ۱۰گرم، ۱۰ تا ۲۰گرم و مخلوطی از این دو نوع پیاز با شرایط برابر ایجاد شده است.

حسینی بیان داشت: با استفاده از تاثیر ریز مغذی ها و موارد فنی ، پیاز های ریز و کم مصرف به پیازهای استاندارد و عاری از ویروس تبدیل خواهند شد که انقلابی در این زمینه است.

وی با بیان این که با انجام این کار پیازهای ریز که توجیه اقتصادی برای کاشت ندارند به چرخه تولید بر خواهند گشت، ادامه داد: با استفاده از نتایج این تحقیقات پیازهای استاندارد در مزارع استان کاشته خواهند شد.

به گفته وی در گذشته به دلیل نبود نیروی انسانی زعفران دیر برداشت می شد لذا ضروری است برداشت زعفران هم مکانیزه انجام شود و کلاس های آموزشی استفاده از دستگاه کارنده پیاز زعفران برای کشاورزان برگزار می شود .

کد خبر: ۱۸۴٬۴۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha