۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴
ادبیات مشترک مقابله با کرونا، میان دولت و بخش خصوصی شکل نگرفته است
عضو هیات رئیسه اتاق ایران:

ادبیات مشترک مقابله با کرونا، میان دولت و بخش خصوصی شکل نگرفته است

کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران بر این باور است که به رغم تاکیدات مکرر، اما هنوز ادبیات مشترکی که لازمه مقابله با کروناست، میان دولت و بخش خصوصی شکل نگرفته است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، کیوان کاشفی عضو هیات رئیسه اتاق ایران بر این باور است که به رغم تاکیدات مکرر، اما هنوز ادبیات مشترکی که لازمه مقابله با کروناست، میان دولت و بخش خصوصی شکل نگرفته است.

به گفته او، از زمان شیوع ویروس کرونا با بررسی‌های صورت گرفته، این بحران بیشتر نوع ارتباط کارفرمایی - کارگری و نحوه اجرای پروتکل‌های بهداشتی در واحدهای تولیدی و صنعتی را تغییر داده است؛ اما بحران اصلی تداوم بسته‌شدن مرزها و محدودیت تجارت با کشورهای همسایه است که در داخل کشور هم منجر به بیکاری هزاران نفر شده است.

کاشفی در همین زمینه تاکید می‌کند که باید با برنامه‌ریزی برای این مشکل چاره‌ای اندیشید. او می‌گوید: «متاسفانه هنوز ادبیات مشترک مقابله با کرونا میان دولت و بخش خصوصی شکل نگرفته است و بیشتر دولت درگیر رعایت ضوابط و پروتکل‌های بهداشتی و تصمیم گیری برای بازشدن دانشگاه‌ها، مساجد، آموزشگاه‎ها و ... است تا ارزیابی و چاره‌اندیشی برای تاثیرات اقتصادی ناشی از ویروس کرونا؛ متاسفانه نوع تصمیم‌گیری در بدنه دولت هیچ فرقی بین امروز و دیروز نکرده است. در حالی که همه بر این باور هستند که عصر حاضر را باید به بعد و قبل کرونا تقسیم کرد. »

کاشفی تصریح می‌کند: «بخش خصوصی کاملا از تنگناهایی که دولت درگیر آنهاست، مطلع است و انتظاراتی هم فراتر از توان دولت ندارد؛ اما تسهیل و حمایت از تولیدکنندگان و به تاخیر انداختن برخی اقدامات در این شرایط، تنها کاری است که دولت می‌تواند انجام دهد تا حداقل اصناف بتوانند تا پایان کرونا به ایستایی خود ادامه دهند. »

مراقبت و نظارت؛ دو اصل مهم برای تداوم رشد بازار سرمایه

دامنه رشد شاخص بورس از سال گذشته به سال جدید هم کشیده شده است و شاخص کل بورس همواره بر مدار صعود حرکت می‌کند؛ به طوریکه شاخص کل بورس تهران در اولین ساعت از جلسه معاملاتی امروز، از یک‌میلیون واحد عبور کرد. در این میان، سؤال بزرگی که ذهن بسیاری از مردم را مشغول کرده، این است که رشد شاخص بورس تا کجا واقعی است و آیا سناریوی تلخ ریزش یک‌باره نرخ ارز در یک روز که سال گذشته رقم خورد و عده‌ای را متضرر کرد، برای این بازار هم اتفاق می‌افتد؟

در همین زمینه، کیوان کاشفی عضو هیات رئیسه اتاق ایران در گفت‎‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» بر این باور است که رشد بورس از یک سو به دلیل جو روانی شکل گرفته و از سوی دیگر، به دلیل کنترل دیگر بازارهای جذب نقدینگی از سوی دولت است.

او می‌گوید: «اگر به چهار حوزه مهم جذب نقدینگی در کشور نگاهی بیندازیم، در حالی که بر اساس آمارها، حوزه ارز با رشد ۲۰ درصدی، مسکن ۶۰ درصد و طلا ۴۰ با رشد ۴۰ درصدی در سال ۹۸ همراه بوده است، اما بورس رشد ۲۳۲ درصدی را به ثبت رسانده است که این آمار در مقایسه با سال‌های گذشته و حتی بازار سهام کشورهایی که درگیر کرونا هستند، کمی عجیب به نظر می‌رسد. نمی‌‎خواهم ادعا کنم که این آمارها به وسیله ابزارهای دولت به وجود آمده است؛ چون دولت آنقدر ابزاری هم ندارد که این جهش را شکل دهد. بلکه صعود فعلی نتیجه جو ایجاد شده در بازار سرمایه است که نقدینگی سرگردان را جذب خود می‌کند. کمااینکه در دلار و ارز دولت تا حدودی توانسته کنترل‌های لازم را اعمال کند. »

کاشفی خاطرنشان می‌کند: «بخش عمده ای از مردم در بورس سرمایه‌گذاری کرده اند و این استقبال عمومی ناگهانی، از یک سو احساس مسئولیت و از طرف دیگر نگرانی‌ها را هم چند برابر می‌کند. به خصوص اینکه بورس، ذاتا ریسک پذیر است و همیشه شاهد بورس‌ها فراز و نشیب بازار سرمایه در همه کشورها هستیم. با این حال آنچه در بورس ایران اهمیت دارد، نظارت و مراقبه دولت و به خصوص سازمان بورس است. »

کاشفی تصریح می‌کند: «اگر این بالا رفتن شاخص‌ها عمق نداشته باشد و فقط در سطح اتفاق بیفتد، در آینده شاهد مشکلاتی مشابه همان اتفاقاتی که برای صندوق‌ها و مؤسسات مالی اتفاق افتاد، خواهیم بود که بار مالی هنگفتی به بودجه برای جبران وارد کرد. زمزمه‌هایی می‌شنویم که واحدهایی وارد می‌شوند بعضاً برخی متعهد به قوانین بازار سهام نیستند. دولت باید این نکته را در نظر داشته باشد که هرچه بورس گسترده‌تر شود، مردم جذب این بازار خواهند شد و این به نفع دولت است. »

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به تغییر و تحولات مدیریتی صورت گرفته در سازمان بورس، می‌گوید: «بخش خصوصی نگران تغییر و تحولاتی است که یک‌باره بدون هیچ توضیحی اتفاق افتاد. تنها امیدواریم که این تغییر و تحولات به‌نوعی با هدف پوست‌اندازی و کارشناسی شده باشد تا مردم هم با اعتماد به سازمان بورس، در این بازار سرمایه‌گذاری کنند. »

کاشفی در همین زمینه خواستار توجه و نظارت سازمان بورس و وزارت امور اقتصاد و دارایی به منظور تداوم رشد بازار سرمایه شد.

کد خبر: ۱۸٬۴۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha