۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
روزهای داغ بازار بورس در خراسان جنوبی؛ بدون تخصص وارد نشوید
گزارش بازار؛

روزهای داغ بازار بورس در خراسان جنوبی؛ بدون تخصص وارد نشوید

بیرجند- این روزها مردم خراسان جنوبی تلاش می‌کنند دارایی خود را به پول نقد تبدیل کرده تا در بورس سهام‌دار شوند با این حال کارشناسان توصیه می‌کنند که نباید بدون اطلاعات صحیح و تخصص وارد این بازار شد.

خبرگزاری بازار- تمایل بیش از اندازه مردم خراسان جنوبی به خصوص در بیرجند به سرمایه گذاری در بورس شاید نشان از تغییر در معادله‌های اقتصادی مردم داشته باشد اما باید به این نکته نیز دقت کرد که هر حرکتی بدون شناخت در بازار سرمایه گذاری بورس در عین حال که شاید مفید و سودآور باشد می‌تواند نابودی و زیان نیز به همراه داشته باشد به همین دلیل کارشناسان اقتصادی تاکید دارند که بدون تخصص وارد بازار بورس نشوید.

محمد، جوان ۳۰ ساله‌ای است که به تازگی سربازی‌اش تمام شده، هنوز نتوانسته کار مناسبی متناسب با رشته‌ تحصیلی‌اش که کارشناس ارشد علوم سیاسی است پیدا کند. اما به فکرش رسیده با اندک پس اندازی که داشته است وارد بازار بورس شود.

او از این ریسک راضی است چرا که توانسته در عرض چند ماه سود قابل قبولی از سرمایه گذاری‌ خود به دست آورد، به همین دلیل دیگر دوستانش را نیز به گرفتن کد بورسی تشویق می‌کند.

این جوان ادامه می‌دهد: با شرکت در چند کلاس آموزشی و مشورت با دوستانم که خودشان چند سال است در بورس سرمایه گذاری کرده‌اند، تاکنون مشکل خاصی برایم رخ نداده است.

وی نیز ابتدا از طریق یک کارگزاری بورس به این سمت هدایت شده اما کم کم توانسته خودش به طور مستقل وارد این بازار شود.

اما با کمی جست و جو در جمعیت زیاد دفاتر پیشخوان دولت برای گرفتن کد بورسی متوجه می‌شویم که عده‌ای فقط بر اساس شنیده‌ها تصمیم ورود به این بازار را گرفته‌اند. البته به این موضوع نیز اذعان دارند که اطلاعات چندانی از بازار بورس ندارند.

 شاید به این دلیل که امروز عده‌ی زیادی از جوانان و حتی سرمایه گذاران کلان به این نتیجه رسیده‌اند که قدرت ریسکشان را بالا ببرند و به جای ذخیره کردن پول در بانک وارد بورس شوند، اما آیا این ازدحام در دریافت کد بورسی و ورود به این بازار توسط هر شخصی با هر سرمایه‌ای درست است؟

روی خوش روزهای بورس

مدیر بورس منطقه‌ای خراسان جنوبی به این سوال این گونه پاسخ می‌دهد: طی یکی دو سال اخیر بازار روی خوشش را نشان داده است، و افرادی هم که وارد شده‌اند سود خوبی را به دست آورده‌اند، اخیراً دولت هم کارهایی برای خصوصی سازی انجام داده است که بازار بورس شرایط بهتری پیدا کند.

سعید هریوندی می‌افزاید: از طرفی بازارهای موازی بورس مثل دلار، طلا، مسکن و خودرو رونق زیادی ندارند، بنابراین وقتی آنجا رونق نداشته باشد قطعاً پول به سمت بورس می‌آید، دلیلش همین است.

ممکن است در چند سهم حباب داشته باشیم اما این که بگوییم در همه‌ سهم‌ها و شاخص‌ها حباب داریم ابداً این طور نیست و البته تأیید وجود حباب خودش موضوعی است که نیاز به کارشناسی دارد

وی با اشاره به وجود اندکی تورم در این بازار ادامه می‌دهد: همه این دلایل باعث شده همه هجوم بیاورند به سمت بازار بورس حتی افرادی که کوچک‌ترین اطلاعاتی درباره‌ این بازار ندارند.

البته وی وجود حباب در این بازار را به نحوی که بگوییم در همه‌ شاخص‌ها حباب داریم را به طور قطع رد می کند و می‌گوید: ممکن است در چند سهم حباب داشته باشیم اما این که بگوییم در همه‌ سهم‌ها و شاخص‌ها حباب داریم ابداً این طور نیست و البته تأیید وجود حباب خودش موضوعی است که نیاز به کارشناسی دارد.

بدون اطلاعات وارد بازار بورس نشوید

هریوندی بر موضوع عدم شناخت تازه واردها به بازار بورس تاکید دارد و می‌افزاید: یک سری افراد، وارد بازار بورس شدند که هیچ اطلاعاتی ندارند.

وی معتقد است افرادی باید وارد بورس شوند که شناخت کامل از شرکت های بورسی داشته باشند، شناخت کافی یعنی این که بتوانند یک شرکت را تحلیل کنند. اما بی اطلاعاتی آنها باعث می‌شود از دیگران تقلید کنند.

مدیر بورس منطقه‌ای خراسان جنوبی در پاسخ به این سوال که دولت با کسری بودجه مواجه شده و در حال کشاندن سرمایه‌ مردم به سمت بورس است می‌گوید مخالفم چرا که این وظیفه‌ دولت بوده است که در سال‌های گذشته خصوصی سازی کند و سهام شرکت‌ها را به مردم واگذار کند.

وی با اشاره به اینکه تنها راهکار موجود برای آرامش این بازار این است که افراد بدون تخصص وارد بازار سرمایه نشوند، بیان داشت: افراد باید اطلاعات کسب کنند، وقت بگذارند و این طور نیست که شما یک سهم بخرید و انتظار داشته باشید فردا سهمتان افزایش پیدا کند.

توصیه هایی برای سرمایه گذاران

مدیر بورس منطقه‌ای استان خراسان جنوبی از افرادی که قصد ورد به بازار سرمایه (بورس) دارند خواست تا قبل از اقدام به سرمایه گذاری، در دورهای آموزشی که توسط تالار منطقه‌ای به صورت رایگان برگزار می‌شود، شرکت کنند.

وی به سرمایه گذاران توصیه کرد تا با تشکیل سبد سرمایه گذاری، ریسک سرمایه گذاری خود را کاهش دهند.

پیشنهادهایی که شامل تضمین بازدهی سرمایه گذاری در سهام می‌باشد فاقد پشتوانه علمی است لذا به چنین پیشنهادهایی که توسط افراد در محافل غیر رسمی مطرح می‌شود توجه نشود

وی با بیان اینکه بازدهی سرمایه گذاری در بازار سهام را کسی نمی تواند تضمین کند، تصریح کرد: پیشنهادهایی که شامل تضمین بازدهی سرمایه گذاری در سهام می‌باشد فاقد پشتوانه علمی است لذا به چنین پیشنهادهایی که توسط افراد در محافل غیر رسمی مطرح می‌شود توجه نشود.

وی توصیه می‌کند: افرادی که می‌خواهند وارد بازار بورس شوند باید پس اندازی را وارد این بازار کنند که به آن نیاز ندارند، با کارشناسان مشورت کنند، و عجله نکنند این بازار همیشه بوده و هست.

نظر هریوندی درباره‌ شرکت‌های کارگزاری مثبت است و می‌گوید: در این کارگزاری‌ها افراد حرفه‌ای مشغول به کار هستند و البته صندوق‌هایی دارند که با دریافت پول مردم به نیابت از آنها با دانشی که دارند در این بازار سرمایه گذاری می‌کنند.

وی اضافه می‌کند: بازرسان بورس بر اساس قانون موظف به بازرسی از این صندوق‌ها هستند و البته کارگزاری‌ها نیز زیر نظر بازرسی‌های سازمان بورس انجام می‌شود.

افزایش ۶۸ درصدی معاملات تالار بورس خراسان جنوبی

مدیر بورس منطقه‌ای خراسان جنوبی همچنین در ادامه بیان داشت: معاملات تالار بورس خراسان جنوبی، فروردین امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۶۸ درصد افزایش داشته است.

هریوندی با بیان اینکه در فروردین ماه ۳۶ میلیون و ۴۸۱ هزار و ۱۳۳ سهم داد و ستد شده است، گفت: ارزش این سهام ها ۴۷ میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: از مجموع معاملات ۵۴ درصد آن مربوط به خرید و ۴۶ درصد آن مربوط به فروش سهام بوده است.

وی با بیان اینکه طی فروردین شاخص بورس ۱۷۷ هزار و ۱۳۶ واحد افزایش داشته است، گفت: پنج واحد خراسان جنوبی شامل کویرتایر، سیمان قاین و زغال سنگ نگین در بوس و سیمان باقران و زغال سنگ پروده در فرابورس فعال بوده اند.

حباب را نادیده نگیرید

اما یک کارشناس اقتصادی در این خصوص هر چند با رونق بازار بورس موافق است اما معتقد است نمی‌توان وجود حباب را در بخش‌ها نادیده گرفت.

هنگامی که برای خرید یک کالا و خدمات، یا هر چیزی اقدامات جمعی روی می‌دهد و صف‌های جمعی خرید و فروش به وجود می‌آید، پیامد این رخداد همیشه حباب است

محمد بهروزی در گفتگو با بازار ادامه می‌دهد: هنگامی که برای خرید یک کالا و خدمات، یا هر چیزی اقدامات جمعی روی می‌دهد و صف‌های جمعی خرید و فروش به وجود می‌آید، پیامد این رخداد همیشه حباب است.

وی با اشاره به صف‌های خرید طولانی نسبت به صف‌های فروش اضافه می‌کند: بازار بورس یک بازار کاملا رقابتی است و در این بازار رقابتی امکان رهبری قیمت به معنی اقتصادی وجود ندارد. پس ما شاهد یک حباب هستیم. هرچند ممکن است در همه‌ بخش‌ها و برای همه‌ی سهام‌ها نباشد.

وی نیز در پاسخ به این سوال که آیا دولت می‌خواهد به دلیل کسری بودجه دارایی‌های مردم را به سمت بورس ببرد می‌گوید: کسری بودجه نکته‌ای است که همیشه دولت راه‌هایی برای جبران آن در نظر می‌گیرد، چون همیشه ما بحث‌های تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی را داریم بنابراین دولت برای جبران این کسری‌ها و مشکلات خودش راه حل‌هایی دارد.

دولت بر اساس قانون مکلف به خصوصی سازی است و آنچه امروز در جامعه می‌بینیم ربطی به این که دولت می‌خواهد این اتفاق بیافتد ندارد، بلکه مردم به نتایجی رسیده‌اند و به تازگی میل به سرمایه گذاری و ریسک در آن‌ها بالا رفته است

وی تاکید می‌کند: دولت بر اساس قانون مکلف به خصوصی سازی است و آنچه امروز در جامعه می‌بینیم ربطی به این که دولت می‌خواهد این اتفاق بیافتد ندارد، بلکه مردم به نتایجی رسیده‌اند و به تازگی میل به سرمایه گذاری و ریسک در آن‌ها بالا رفته است.

وی ادامه می‌دهد: دولت ۴۰ هزار میلیارد تومان مولد سازی را برای بودجه پیش بینی کرده است، بحث خصوصی سازی از چند سال قبل مطرح شده و باید خیلی زود تر از این ها انجام می‌شد.

به هر حال آنچه امروز بازار بورس تجربه می‌کند، هجوم افرادی است که ممکن است شناخت کاملی از این بازار نداشته باشند اما تصمیم گرفته‌اند ریسک کنند. تحلیل‌های بازار تا امروز آنها را خرسند کرده است و البته به این سوال که آیا ریزش بزرگ در راه است هیچ کدام از کارشناسان بورس و اقتصادی جواب روشنی به آن نداده‌اند. تنها نکته‌ مهم این است که باید با شناخت و دارایی که به آن نیاز ضروری نداریم وارد بازار بورس شویم.

کد خبر: ۱۸٬۴۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha