۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷
ظرفیت حدود ۳۰ میلیارد متر مکعبی  سوآپ گاز | سوآپ گاز بازارهای انرژی ایران را وسیع تر می کند
کارشناس انرژی در گفتگو با بازار:

ظرفیت حدود ۳۰ میلیارد متر مکعبی  سوآپ گاز | سوآپ گاز بازارهای انرژی ایران را وسیع تر می کند

نبی کارشناس انرژی می گوید: در حال حاضر ما حدود ۲۵ الی ۳۰ میلیارد مترمکعب ظرفیت برای واردات یا سوآپ گاز به کشور داریم که این ظرفیت را می توانیم در کمتر از یک سال به ۴۰ میلیارد مترمکعب افزایش دهیم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: جواد اوجی وزیر نفت برای پیگیری مفاد تفاهم نامه ۴۰ میلیاردی ایران با روسیه وارد مسکو شده است. یکی از بندهای اصلی تفاهم نامه اخیر سوآپ گاز و نفت از این کشور است. اما سوال اینجاست که آیا ایران ظرفیتی برای سوآپ گاز از این کشور دارد؟

محمد نبی کارشناس انرژی در اینباره به بازار می گوید: هم اکنون ظرفیت واردات حدود ۲۰ میلیارد مترمکعب گاز را از ترکمنستان و حدود ۶ میلیارد مترمکعب را از روسیه داریم. به عبارت دیگر ظرفیت فعلی امروز ما بین ۲۵ الی ۳۰ میلیارد مترمکعب است که اتفاقا ظرفیت خوبی هم هست.

او ادامه داد: از طرفی قراردادهای گازی ما هم چیزی حدود ۲۵ الی ۳۰ میلیارد مترمکعب است. البته با یک دیپلماسی مناسب گازی می توان مقدار صادرات را در کمتر از یک سال به حدود ۴۰ میلیارد مترمکعب افزایش داد. البته این افزایش صادرات خود منوط به تامین و اطمینان از این مساله است.

او با بیان اینکه سوآپ گاز از مسکو می تواند اطمینان لازم برای گسترش بازارهای صادراتی را به ایران بدهد، افزود: شاید درآمد ارزی حاصل از سوآپ یا ترانزیت گاز خیلی قابل توجه نباشد، اما این مساله به عنوان ابزاری راهبردی برای افزایش قدرت انرژی و بنیه سیاسی ایران و همچنین راهی برای صادرات گاز و ورود بیشتر به بازار گاز جهان از اهمیت بالایی برخوردار است.

این کارشناس انرژی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است ایران به دلیل داشتن همکاری هایی در حوزه انرژی نیز تحت تحریم های بیشتر غربی قرار گیرد، گفت: بعید می دانم. چراکه همین حالا هم کشورهای اروپایی به نوعی در حال خرید و مصرف گاز روسیه هستند و شاید مقدار آن کم شده باشد، اما همچنان ادامه دارد. ضمن اینکه سازمان ملل هم نمی تواند این مساله را بهانه ای برای تحریم ایران بداند. چرا که در این صورت باید تمام کشورهای اروپایی را تحریم کند.

کد خبر: ۱۸۴٬۳۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha