۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵
افتتاح پروژه های زنجیره ارزش زعفران ستاد اجرایی| پایان خام فروشی زعفران
بازار گزارش می دهد

افتتاح پروژه های زنجیره ارزش زعفران ستاد اجرایی| پایان خام فروشی زعفران

پروژه های زنجیره ارزش زعفران ستاد اجرایی امام (ره) با هدف کوتاه کردن دست واسطه ها، تامین امنیت اقتصادی، نگهداری بهداشتی زعفران و تامین آسودگی خاطر کشاورزان استان های خراسان جنوبی و رضوی افتتاح شد.

بازار؛ ‌گروه ایران: آیین افتتاح پروژه های زنجیره ارزش زعفران ستاد اجرایی فرمان امام (ره) امروز هشت آبان ماه با حضور عارف نوروزی سرپرست ستاد اجرایی، سید رضا موسوی مدیرعامل گروه توسعه اقتصادی تدبیر، محمد ترکمانه مدیرعامل بنیاد برکت، مقداد همتی مدیر هلدینگ کشاورزی ستاد و جمعی از مدیران، معاونان و کارشناسان ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برگزار شد.

سید رضا موسوی مدیرعامل گروه توسعه اقتصادی تدبیر در خصوص پروژه های زنجیره ارزش زعفران ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بیان داشت: بر حسب ماموریت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در خصوص جلوگیری از خام فروشی و حمایت از کشت و فرآوری زعفران در کشور در ستاد اجرایی کارگروه های تخصصی در بخش های اقتصادی و اجتماعی تشکیل شده است. این کار گروه ها در ابتدا زنجیره ارزش زعفران از نهاده تا محصول را ترسیم کرده که چه فرایند هایی را باید طی کنیم. نقاط ضعف و قوت در کار گروه های تخصصی مشخص شده است. بعد از اینکه گلوگاه ها شناسایی شد در بخش هایی که احساس نیاز بود پروژه های عملیاتی تعریف شد.

وی اضافه کرد: این موضوع را به صورت هفتگی و مستمر در تمام کار گروه های تخصصی بررسی و گزارش های پیشرفت کارها به صورت روزانه و هفتگی ارائه می شود. این الگوی اجرایی شیوه مثال زدنی و قابل تعمیم از یک مدیریت جهادی و هوشمندانه است. کار گروه های تخصصی فعالیت های خود را انجام می دهند و محدودیت هایی که در مسیر اجرایی دارند در سطح مدیران ارشد ستاد با حضور سرپرست ستاد مطرح می کنند و راهکارها اندیشیده و تدابیر لازم اتخاذ می شود و به مرحله اجرا می رود.

مزرعه ۱۰۰ هکتاری تولید پیاز زعفران استاندارد به عنوان مهمترین گام در بخش اقتصادی و کشاورزی هلدینگ عملیاتی شد و در سه شهرستان این مزرعه شکل گرفت

مدیرعامل گروه توسعه اقتصادی تدبیر ادامه داد: در بخش های اقتصادی، هفت فعالیت عملیاتی را در زنجیره ارزش تولید زعفران در این دو سال برنامه ریزی و اجرا کردیم. همچنین در گام اول نیاز بود که تولید کننده زعفران در بخش تولید پشتیبانی شود. بر این اساس مزرعه ۱۰۰ هکتاری تولید پیاز زعفران استاندارد به عنوان مهمترین گام در بخش اقتصادی و کشاورزی هلدینگ عملیاتی شد و در سه شهرستان این مزرعه شکل گرفت.

وی تاکید کرد: امروز پیاز استاندارد زعفران را به اندازه کافی در کشور تولید می کنیم که این یک پشتیبانی از کشاورز است که می داند پیازی را کشت می کند که در آینده با بهره برداری بالاتری از آن استفاده می کند. بنابراین این استمرار تولید و کیفیت بالاتر زعفران تضمین می شود.

موسوی افزود: همچنین کشاورزان نیازمند پشتیبانی و خدمات مشورتی بودند که با مشارکت دانشگاه ها و گروه های تخصصی در بخش های کشاورزی، حوزه زعفران و استفاده از دانش اساتید مربوطه، گروه های مشاوره و مرکز تخصصی حوزه زعفران با همت همکاران در ستاد اجرایی تشکیل شد و امروز کشاورزان و علاقه مندان به حوزه زعفران اگر قصد ورود به این حوزه را داشته باشند این واحدهای تخصصی می توانند به آن ها خدمات مشورتی از ابتدا تا انتهای فرایند تولید را بدهند.

افتتاح پروژه های زنجیره ارزش زعفران ستاد اجرایی| پایان خام فروشی زعفران

احداث نخستین انبار زعفران

مدیرعامل گروه توسعه اقتصادی تدبیر با اشاره به اینکه ارائه خدمات مشورتی یکی از مهمترین اقدامات در حوزه زنجیره ارزش زعفران بوده است، ‌ گفت: این موضوع یک افزایش کیفیت و یک پشتیبانی فنی و تخصصی از فعالان این حوزه در مرکز تخصصی حوزه زعفران هلدینگ کشاورزی است.

موسوی با اشاره به دو دغدغه کشاورزان اضافه کرد: انبارش زعفران یکی از دغدغه های کشاورزان بود که مجبور نباشند با قیمت ارزان و کمتر از قیمت هایی که باید در بازار عرضه شود به واسطه ها عرضه را انجام دهند. برای مدتی نیازمند این بودیم که محصول را انبار کنیم. بنابراین نخستین انبار با استاندارد مورد تایید سازمان بورس و بورس کالا شکل گرفت تا کشاورزان با یک اطمینان خاطر و آرامش ذهنی محصول را برداشت کنند و بتوانند با استانداردهای مشخص محصول را تحویل دهند و با کیفیت مشخصی نیز تحویل بگیرند. این موضوع تحت نظارت سازمان بورس انجام شد و یک کار منحصر به فرد در کشور بود.

یک صندوق کالایی در بورس کالا مبتنی بر زعفران تشکیل شد تا دغدغه کشاورزان در راستای تامین مالی، تامین سرمایه در گردش، اطمینان از فروش محصولات و امکان فروش محصول با قیمت واقعی مرتفع شود

وی با اشاره به دغدغه بعدی کشاورزان ادامه داد: نگرانی بعدی که فعالان حوزه زعفران داشتند فرایند تامین مالی، تامین سرمایه در گردش، اطمینان از فروش محصولات و امکان فروش محصول با قیمت واقعی بود. راه کار رفع چنین دغدغه هایی تشکیل یک صندوق کالایی در بورس کالا مبتنی بر زعفران بود. بر این اساس کشاورزان و فعالان حوزه اقتصاد زعفران می توانند در بخش زعفران سرمایه گذاری کنند. همچنین امکان جذب سرمایه های خرد و سرمایه گذاری هر فعالی در این عرصه در بخش زعفران محقق شود.

موسوی تاکید کرد: تامین مالی موضوع دیگری است که کشاورز می تواند از صندوق کالایی بورس در بورس کالا به صورت استاندارد تامین مالی را انجام دهد. این ها اقداماتی است که ستاد اجرایی با هدف پشتیبانی و یک اقدام عملیاتی برای تحقق ماموریت خود در حوزه زعفران انجام داده است. موضوع بعدی که بعد از صندوق کالایی بورس رقم خورده بحث پشتیبانی مالی از سرمایه گذاران و کشاورزان خرد است.

وی افزود: در زمان برداشت محصول کشاورزان نیازمند پشتیبانی مالی برای وام های کوتاه مدت سرمایه در گردش هستند. در این بخش نیز گروه اقتصادی تدبیر و بنیاد برکت اقدامات قابل توجهی انجام داده اند. بعد از آن بحث فرآوری مطرح است که مقام معظم رهبری نیز به موضوع جلوگیری از خام فروشی تاکید داشته اند. زعفران باید تغلیظ و عصاره گیری شود و ماده موثره آن به عنوان کروسین جدا و صادر شود.

افتتاح پروژه های زنجیره ارزش زعفران ستاد اجرایی| پایان خام فروشی زعفران

صادرات فرآورده به جای خام فروشی

موسوی با اشاره به استخراج ماده موثره کروسین از زعفران گفت: این ماده موثره کاربردهای متعدد بهداشتی و غذایی دارد و در حوزه دارویی هم ماده شناخته شده ای است. این اتفاق با همکاری هلدینگ دارویی برکت در سال جاری رقم خورده است. بنابراین در سالی که مزین به تولید، ‌ دانش بنیان و اشتغال آفرین است با پشتیبانی از یک فناور و دانش تخصصی در این حوزه از سوی ستاد فرمان اجرایی انجام شده و شاهد افتتاح آن خواهیم بود. پروژه ای است که امکان عصاره گیری و تغلیظ و رسیدن به ماده موثره زعفران را فراهم می کند. بنابراین امید است به جای صادرات زعفران کروسین صادر شود.

مدیرعامل گروه توسعه اقتصادی تدبیر افزود: اتفاق بعدی که در این حوزه رقم خورده، ‌ تولید دارو از ماده موثره زعفران است. با همتی که همکاران داشتند مجوز تولید سه محصول مبتنی بر زعفران را اخذ کرده اند و امیدواریم در ماه های پیش رو این مجوزها تبدیل به محصول شود و شاهد عرضه محصولات مبتنی بر زعفران و پایه زعفران در داروخانه ها و مراکز درمانی بر اساس کاربردهای ماده موثره آن باشیم.

بیش از ۱۵۰ طرح خرد و خانگی توسط بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) پشتیبانی شده و سرمایه گذاری بسیار مناسبی برای پشتیبانی از خانوارها و اشتغال های خردی که در این حوزه بوده، شده است

وی با اشاره به اقداماتی که در حوزه های اجتماعی انجام شده بیان کرد: بیش از ۱۵۰ طرح خرد و خانگی توسط بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) پشتیبانی شده و سرمایه گذاری بسیار مناسبی برای پشتیبانی از خانوارها و اشتغال های خردی که در این حوزه بوده، شده است. اشتغال مناسبی برای خانواده ها ایجاد شده و جلوی مهاجرت کشاورزان از این صنعت گرفته شده است. صنعتی که می گوییم بیش از ۹۰ درصد تولید زعفران دنیا در ایران انجام می شود. بنابراین جا دارد این پشتیبانی ها را توسعه دهیم و این فعالیت ها استمرار یابد و کشاورز نیز با خیال آسوده به فعالیت ادامه دهد.

موسوی افزود: پنج بنگاه در قالب فعالیت های بنگاه محور بنیاد برکت نیز در حوزه فرآوری زعفران پشتیبانی شده اند. اقداماتی که برای جلوگیری از خام فروشی و حمایت از کشت و فرآوری زعفران انجام شده است.

افتتاح پروژه های زنجیره ارزش زعفران ستاد اجرایی| پایان خام فروشی زعفران

افزایش زمان مانداری زعفران

دهقان پور طی ارتباط ویدیو کنفرانسی در پارک علم و فناوری تهران با محل برگزاری افتتاحیه زنجیره ارزش زعفران گفت: ۱۴ سال است که در حوزه تولید تجهیزات پزشکی فعالیت داریم و از ۷ سال پیش با توجه به اینکه ایران از یک نعمت خدادادی برخوردار است و از ۱۳ اقلیم دارای ۱۱ اقلیم است و سرمایه گذاری با توجه به تنوع گیاهان دارویی و ارزش افزوده ای که می تواند ایجاد کند در این حوزه انجام شده است.

وی تاکید کرد: بنابراین از های تک ترین تکنولوژی که در سطح دنیا برای استخراج ماده موثره به خصوص در بخش مکمل ها و داروها را با کمک ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بومی سازی کردیم و بزرگترین ظرفیت آسیا را برای بحث تجاری سازی این تکنولوژی انجام دهیم. همچنین فرآوری خیلی از گیاهانی که به خاطر قیمت بالای تکنولوژی به صرفه نبود نیز با توجه به بومی سازی این تکنولوژی این فرصت را کسب کرده ایم که در گیاهان مختلف بحث استخراج ماده موثره را داشته باشیم.

در یکسال و نیم پیش بحث کروسین زعفران را شروع کردیم و با غلظت های مختلف توانستیم این ماده را استخراج کنیم

دهقان پور افزود: با توجه به اینکه ماده اولیه و دانش فناوری هم متعلق به خودمان است به راحتی می توانیم از لحاظ کیفیت و قیمت در بازار جهانی رقابت کنیم. در یکسال و نیم پیش بحث کروسین زعفران را شروع کردیم و با غلظت های مختلف توانستیم این ماده را استخراج کنیم و علاوه بر این در خصوص ۵۰ تا ۷۰ درصد سافرانال و اسانس زعفران را جداسازی کردیم. همچنین کنجاله ای که باقی مانده هم به صورت سالم فرآوری می کنیم و هیچ ماده دور ریزی نداریم و به ازای هر کیلوگرم زعفران در کمتر از یک ساعت امکان فرآوری داریم.

وی ادامه داد: مزیتی که این سیستم به ما می دهد این است که ماندگاری زعفران را با توجه به سیستم بسته بندی که طراحی کردیم حداقل تا ۲۰ سال می تواند خواص خود را نگهداری کند. بنابراین نگران این نیستیم که آلودگی بگیرد و رنگ دانه ها تغییر کنند. همچنین صفر تا ۱۰۰ این تکنولوژی و این محصول برای عرضه تجاری در کشور بومی سازی شده است.

موسوی در شهر بیرجند از استان خراسان جنوبی نیز در ارتباط ویدیو کنفرانسی گفت: در استان خراسان جنوبی بیش از ۱۷ هزار هکتار کشت زعفران در استان داریم. همچنین حجم تولید سالانه نیز بیش از ۷۰ تن در بحث زعفران است. یکی از دغدغه های اصلی کشاورزان استان این است که کاشت مزارع با پیاز استاندارد و اصلاح شده است. بنابراین با اجرای این پروژه نگرانی کشاورزان مرتفع شده است.

افتتاح پروژه های زنجیره ارزش زعفران ستاد اجرایی| پایان خام فروشی زعفران

۹۰ درصد زعفران دنیا در اختیار ایران

قلی زاده در تربت حیدریه نیز بیان کرد: طبق آمار سالانه بیش از ۴۰۰ تن زعفران در ایران تولید می شود که ۹۰ درصد زعفران دنیا را شامل می شود. بیش از ۶۰ درصد از این مقدار گونه تربت حیدریه است که بالغ بر ۲۴۰ تن از زعفران برداشتی متعلق به این منطقه است. سال گذشته تعداد ۱۵۰ طرح خرد خانگی در حوزه کشت، ‌ داشت و برداشت زعفران از متقاضیان حمایت کردیم و امسال برنامه اجرای ۴۰۰ طرح را در دستور کار داریم. همچنین ورود شرکت های دانش بنیان در حوزه های فناوری باعث شده نبوغ این افراد در حوزه فرآوری زعفران شکوفا شود.

وی افزود: یکسری دستگاه ها برای اولین بار در کشور تولید شده که به خوبی می تواند فرآوری زعفران را انجام دهد. در حوزه آسیاب های زعفران در دمای کمتر از ۱۵ درجه، تولید کپسول زعفران به منظور استفاده بهینه زعفران و حتی تولید کاغذ از گلبرگ آن از جمله اقداماتی است که انجام می شود. همچنین با توجه به این دستاوردها برای اولین بار موفق شدیم کپسول زعفران تولید کنیم که برنامه صادرات آن به ایتالیا آغاز شده است.

محبوب مقدم، تولید کننده دستگاه خشک کن زعفران نیز بیان کرد: شرکت خاوران شرق آسیا از سال ۹۶ که زعفران برای اولین وارد بورس شد، مشکل فراوری شدن را رصد کرد. زعفران در صادرات چالش داشت و افرادی که نسبت به بسته بندی اقدام می کنند مشکل استاندارد زعفران داشتند. بنابراین در این شرکت ۲۸ نوع دستگاه زعفران خشک کن بر اساس نیاز کشاورز از کوچکترین مزرعه تا مزارع بزرگ تولید کردیم.

یزدانی در بجستان نیز طی ارتباط ویدیویی گفت: مدت ۲۲ سال است که به کار زعفران مشغول هستم و از سال گذشته مسئولان بنیاد برکت در محل کار ما حضور یافتند و با کمک های خود باعث این شدند که بتوانیم کارمان را توسعه دهیم. در حال حاضر ۵ نفر به صورت مستقیم در کارگاه مشغول هستند و این رقم تا پایان سال ۲ برابر می شود. برنامه فروش به صورت سازمانی و فرهنگی داریم و بخش فروش سازمانی نیز سعی کردیم باز هم بنا را بر اشتغال زایی بگذاریم و به جای مراجعه به عمده فروشان افرادی را جذب کردیم تا پروسه عرضه محصولات را انجام دهند.

کد خبر: ۱۸۴٬۳۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha