۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳
قیمت فولاد در ایران گران تر از بازار جهانی| هدف گیری بازارهای صادراتی ایران با دامپینگ روس ها
دو عامل کاهش صادرات فولاد کدامند؟

قیمت فولاد در ایران گران تر از بازار جهانی| هدف گیری بازارهای صادراتی ایران با دامپینگ روس ها

ارزان فروشی روس ها در بازار فولاد هم کار دست ایرانی ها داده و آنگونه که مدیرکل امور معدنی و صنایع معدنی وزارت صمت می گوید باعث کاهش صادرات فولاد ایران به بازارهای صادراتی اش شده است.

بازار، گروه صنعت: «قیمت فولاد در ایران کمی گران تر از بازار جهانی بوده و تولیدکنندگان دیگر انگیزه ای برای صادرات محصولات خود ندارند.» این خبری است که یکی از مدیران وزارت صمت هم آن را تایید می کند. آنگونه که سیف الله امیری مدیرکل امور معدنی و صنایع معدنی وزارت صمت به بازار می گوید: در نیمه نخست امسال ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار تن فولاد خام صادر شده که در مقایسه با سال گذشته کاهش محسوسی داشته است.

او دلیل این کاهش صادرات را تصاحب بازارهای صادراتی ایران توسط روس ها و البته نوسانات نرخ ارز دانست و گفت: بعد از جنگ روسیه و اوکراین بازارهای هدف صادراتی مسکو از غرب به شرق تغییر کرد. این کشور برای اینکه بتواند به بازارهای شرقی ورود کند شروع به ارزان فروشی کرد و همین مساله باعث افزایش انگیره واردات و خرید از این کشور شده است. در مقابل صادرکنندگان ایرانی هم انگیزه های صادرات خود را از دست داده اند.

قیمت فولاد در ایران گران تر از بازارهای صادراتی است. دلیل آن هم ارزان فروشی روس برای تصاحب بازار کشورهای شرقی است

اما در حالی قیمت فولاد در بازارهای صادراتی کاهش پیدا کرده که در داخل کشور ما خبری از ارزانی نیست و بیشتر تولیدکنندگان ترجیح می دهند که محصولات خود را در داخل عرضه کنند. اما جالب اینجاست که معمولا وقتی عکس این داستان اتفاق بیافتد و قیمت ها در بازار جهانی افزایشی داشته باشد، در داخل کشور هم قیمت ها به سرعت تحت تاثیر این گرانی قرار می گیرد.

صادرات آهن اسفنجی کمتر از نصف شد

مدیرکل دفتر معدنی و صنایع معدنی وزارت صمت همچنین در بخش دیگری از سخنان خود همچنین صادرات محصولات فولادی را یک میلیون و ۴۳۲ هزار تن اعلام کرد و افزود: صادرات تیر آهن از ۶۸ هزار تن به ۵۶ هزار تن رسیده که نشان دهنده کاهش حدود ۱۸ درصدی است.

امیری همچنین از کاهش حدود ۵۴ درصدی صادرات آهن اسفنجی خبر داد و گفت: مقدار صادرات این محصول از ۶۷۳ هزار تن به ۳۱۲ هزار تن رسیده است.

مهم ترین دلایل افت صادرات فولاد چیست؟

بر اساس گفته های فعالین این صنعت، روسیه با تخفیف های ۱۵ تا ۲۰ درصدی توانسته بازارهای چین، افغانستان و کشورهای خاور دور ازجمله تایلند و کره جنوبی را از ایران بگیرد. ‌

دولت برای جلوگیری از گرانی های احتمالی ناشی از قطعی های برق در اردیبهشت امسال عوارضی را برای صادرات فولاد اعمال کرد و اینگونه میدان را برای رقبای محصولات ایرانی باز کرد

البته مسکو تنها دلیل افت صادرات محصولات فولادی نیست. اعمال عوارض صادراتی از دیگر دلایل کاهش صادرات است که فعالین این صنعت به آن اشاره می کنند. به گفته آنها، وزارت صمت برای کاهش نگرانی ها و گرانی های ناشی از قطعی برق سعی کرد تا با عوارض صادراتی انگیره صادرات را کاهش و تمایل تولیدکنندگان برای عرضه در داخل کشور را افزایش دهد.

این تصمیم در شرایطی گرفته شد که صادرکنندگان برای حضور در بازاری سال ها تلاش می کنند اما متاسفانه در برخی موارد مسئولین با اعمال سیاست ها و وضع قوانین نادرست، میدان را برای رقبای ایرانی باز می کنند. به گفته فولادی ها، اعمال عوارض صادراتی، منجر به کاهش سود تولید کنندگان شده و به دنبال آن تمایل آنها برای صادرات را کاهش داده است.

افزایش ۱۸ درصدی تولید فولاد خام

مدیرکل دفتر معدنی و صنایع معدنی وزارت صمت همچنین درباره وضعیت تولید گفت: تولید فولاد خام در نیمه نخست امسال نسبت به سال گذشته حدود ۱۸ درصد، محصولات فولادی ۱۱ درصد، شمش آلومینیوم ۲۰ درصد، کاشی و سرامیک ۲۰ درصد افزایش یافته و تولید سیمان هم تقریبا معادل سال گذشته است.

به گفته او، تولید میلگرد در ۶ ماهه نخست سال جاری، ۴ میلیون و ۷۶۵ هزار تن بوده که افزایش ۹ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. تولید تیرآهن نیز با افزایش ۵ درصدی به ۵۹۵ هزار تن رسیده است.

امیری ادامه داد: میزان تولید ورق گرم کشور در ۶ ماهه نخست سال جاری، ۴ میلیون و ۳۷۵ هزار تن بوده که افزایش ۱۲ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. میزان تولید ورق سرد ۱ درصد افزایش و ورق پوششدار نیز ۲ درصد کاهش یافته است.

گفتنی است، تولیدکنندگان آهن اسفنجی در ۶ ماهه نخست سال جاری، ۱۷ میلیون و ۶۹۲ هزار تن از این محصول را تولید کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

کد خبر: ۱۸۴٬۲۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha