۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۵
تامین ۱۲ میلیون تن نهاده دامی با اجرای الگوی کشت| تدارک مدل قانونی برای استفاده درست از آب کشاورزی
نماینده ملایر با بازار مطرح کرد؛

تامین ۱۲ میلیون تن نهاده دامی با اجرای الگوی کشت| تدارک مدل قانونی برای استفاده درست از آب کشاورزی

همدان - آزادیخواه، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از برنامه ریزی برای تامین ۱۲ میلیون تن نهاده دامی با اجرای الگوی کشت در کشور خبر داد.

حجت الاسلام احد آزادیخواه در گفتگو با خبرنگار بازار بااشاره به تایید الگوی کشت در استان همدان و کشور، عنوان کرد: این طرح دربرگیرنده تمام مدل هایی است که بتواند نیازهای ضروری های و اولویت های و محصولات استراتژیک ما را مثل گندم، ذرت، دانه های روغنی تامین کند.

وی بابیان اینکه در بند ماده ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس سه اقدام انجام داده و در یکی از این موارد این تکلیف را برعهده وزارت جهادکشاورزی گذاشت که موضوع اصلاح الگوی کشت را رسما ابلاغ کند، گفت: حدود ۸۰ درصد از ۱۰۰ درصد منابع آب در اختیار، در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود و برای غلبه بر کم آبی باید از کشاورزی شروع کنیم و در این زمینه اصلاح الگوی کشت یکی از مواردی است که باید به آن توجه شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در اجرای طرح الگوی کشت آب و خاکی که در اختیار داریم با اولویت بندی برای کشت محصولات استراتژیک مدنظر قرار می گیرد.

یکی از چالش های جدی امروز تامین نهاده های دامی است ضمن اینکه دامداران و مرغداران در یکسال گذشته واقعا سختی کشیدند

وی بااشاره به اینکه یکی از چالش های جدی امروز تامین نهاده های دامی است ضمن اینکه دامداران و مرغداران در یکسال گذشته واقعا سختی کشیدند، گفت: اگر بتوانیم سالانه ۱۲ میلیون تن نهاده دامی موردنیاز مانند ذرت و جو را تولید کنیم درقالب الگوی کشت؛ این بهترین اقدام و خدمت برای مردم کشور خواهد بود.

برنامه ریزی برای تامین ۱۲ میلیون تن نهاده دامی با اجرای الگوی کشت در کشور

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید به جای کشت محصولات جالیزی و صادرات آنها اولویت را کشت این محصولات قرار دهیم تا نیاز اولیه کشور تامین شود.

مدل جدید برای استفاده از منابع آب کشاورزی تصویب خواهیم کرد

وی بابیان اینکه حتما یک مدل جدیدی برای استفاده از منابع آب برای کشاورزان تصویب و قانون خواهیم کرد و کشاورزان باید خود را برای اجرای مدل مورد نظر آماده کنند، گفت: اتفاقا اجرای مدل های مدنظر سود آوری خوبی هم برای کشاورزان دارد.

وی افزود: متاسفانه کشاورزان مطابق استاندارد و یک مطالبه سازمان یافته زراعت را انجام نمی دهند بلکه برحسب سلیقه و توان تجربی کشاورزی می کنند که اجرای الگوی کشت این وضعیت را سامان خواهد داد.

حجت الاسلام آزادیخواه در خصوص اینکه آیا استان همدان در زمینه تولید سالانه ۹۰۰ هزارتن سیب زمینی تعهدی به وزارت جهادکشاوری دارد یا خیر؟ گفت: استان همدان سه محصول جامع و اصلی دارد و اگر گوجه فرنگی اسدآباد هم حساب کنیم چهار محصول شامل سیب زمینی، سیر، گوجه فرنگی و انگور ملایر خواهد بود.

باتوجه به آبی که در اختیار داریم و منابع آبی که وزارت نیرو برای استان همدان اعلام می کند امکان جابجایی تعهدات کشت محصولات کشاورزی هست و باید منتظر باشیم که در بودجه سنواتی تغییر را ببینیم

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه این چهار محصول در واقع محصولات اصلی استان همدان تا کنون بوده است اما ممکنه تغییری در بحث تعهدات داشته باشیم، گفت: باتوجه به آبی که در اختیار داریم و منابع آبی که وزارت نیرو برای استان همدان اعلام می کند امکان جابجایی تعهدات کشت محصولات کشاورزی هست و باید منتظر باشیم که در بودجه سنواتی تغییر را ببینیم.

برنامه ریزی برای تامین ۱۲ میلیون تن نهاده دامی با اجرای الگوی کشت در کشور

وی با تاکید بر اینکه در حوزه اصلاح الگوی کشت در حوزه قانون مشکلی وجود ندارد بلکه در حوزه اجرای قانون ممکن است مشکل داشته باشیم به کشاورزی قراردادی هم اشاره کرد و گفت: در کشاورزی قراردادی مبتنی بر آب، خاک و اقلیم هر منطقه به کشاورز برنامه می‌دهند و همان محصول را از آن خریداری می‌کنند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در کشاورزی قراردادی دولت قراردادی را منعقد خواهد کرد و ضمن ثبت سفارش، محصول موردنیاز در داخل تولید و به دولت فروخته می‌شود.

کد خبر: ۱۸۴٬۲۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha