۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳
پایان مرحله نخست طرح راه‌آهن چابهار-زاهدان

پایان مرحله نخست طرح راه‌آهن چابهار-زاهدان

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل از تکمیل مرحله نخست طرح راه‌آهن چابهار-زاهدان خبر داد.

به گزارش بازار، عباس خطیبی گفت: عملیات اجرایی مرحله نخست این طرح به طول ۱۵۴ کیلومتر که حد فاصل زاهدان تا خاش را شامل می‌ شود، به پایان رسیده است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل درباره آخرین وضعیت پیشرفت راه‌آهن چابهار-زاهدان افزود: این طرح ۶۲۸ کیلومتر طول دارد که با احتساب خطوط ایستگاهی آن به ۷۳۰ کیلومتر می‌رسد و با پیشرفت فیزیکی ۶۱ درصد همراه شده است.

خطیبی با بیان اینکه یکی از وظایف ما در وزارت راه و شهرسازی تکمیل کریدورهای ترانزیتی و ریلی کشور است، گفت: راه‌آهن چابهار- زاهدان برای کریدور شمال- جنوب در قسمت شرقی کشور بسیار مهم است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل گفت: بندر چابهار با توجه به امتیازات خاص و موقعیتی که دارد، به یک مسیر پس کرانه‌ای حمل‌ونقلی برای انتقال بار با شرایط مناسب نیاز دارد و با توجه به حجم انبوه بار این مسیر، راه‌آهن چابهار نقش مهم‌تری پیدا می‌کند.

خطیبی افزود: مرحله نخست طرح راه‌آهن چابهار-زاهدان یعنی حدفاصل زاهدان تا خاش به طول ۱۵۴ کیلومتر تمام شده است و دیگر عملیات اجرایی در این قطعه انجام نمی‌شود.

وی گفت: در حال حاضر مشغول تشریفات تبدیل موقت در این بخش هستیم و مرحله نخست به زودی با حضور مسئولان به بهره برداری می‌رسد.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل افزود: در بخش روسازی هم علاوه بر اینکه از سمت زاهدان به خاش ریل‌گذاری شده است، از سمت چابهار هم عملیات ریل‌گذاری را آغاز کردیم، اما به علت محدودیت منابع، فعالیت‌ها به قطعه زاهدان-خاش متمرکز شد.

خطیبی افزود: در بخش زیرسازی مرحله دوم طرح راه‌آهن چابهار-زاهدان که حد فاصل چابهار، ایرانشهر تا خاش است، فعالیت‌ها ادامه دارد و در چند ماه آینده پیشرفت چشمگیری را شاهد خواهیم بود.

خطیبی در ادامه درباره تامین اعتبار این طرح با اشاره به موافقت مقام معظم رهبری و دستور رئیس‌جمهور در سال ۹۸ برای اختصاص اعتبار به این طرح تا سقف ۳۰۰ میلیون یورو از محل منابع صندوق توسعه ملی به منظور تسریع تکمیل راه‌آهن چابهار-زاهدان تا پایان سال ۱۴۰۰، گفت: از این اعتبار ۳۰۰ میلیون یورویی مصوب، ۲۵۰ میلیون یورو تخصیص یافته است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل گفت: با تایید سازمان برنامه و بودجه درخواست تامین ۵۰ میلیون یوروی باقیمانده نیز برای صندوق توسعه ملی ارائه شد و چون مدت زمان استفاده از این تسهیلات طی شده بود، صندوق این موضوع را به دولت منتقل کرد.

خطیبی افزود: ستاد هماهنگی اقتصادی دولت این زمان را تمدید کرد و اجازه داده شد تا ۵۰ میلیون یورو باقی مانده نیز صرف تکمیل طرح چابهار-زاهدان شود، البته این موضوع هنوز ابلاغ نشده است.

راه‌آهن چابهار-زاهدان یکی از طرح‌های های استراتژیک و اولویت‌ دار ریلی کشور بوده که سبب توسعه سواحل مکران و اتصال کشورهای آسیای میانه، افغانستان و پاکستان و همسایه‌های شمالی ایران به آب‌های آزاد اقیانوسی خواهد شد و در توسعه کریدورهای بین‌المللی عبوری از ایران و افزایش درآمدهای ترانزیتی برای کشور نقش چشمگیری خواهد داشت.

سرعت طراحی این خط ریلی برای قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و برای قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده و جابجایی تعداد ۹۲۷ هزار نفر مسافر و ۲/۸ میلیون تن بار در سال اول بهره‌برداری و جابجایی بیش از ٢ میلیون نفر مسافر و ۷/۷ میلیون تن بار در سال بیستم بهره‌برداری پیش‌بینی شده است.

کد خبر: ۱۸۴٬۲۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha