۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸
هشدار صندوق بین المللی پول درباره رکود اقتصادی در منطقه یورو

هشدار صندوق بین المللی پول درباره رکود اقتصادی در منطقه یورو

رئیس صندوق بین المللی پول گفت: اروپا در سال ۲۰۲۳ با مشکلات اقتصادی زیادی روبرو خواهد بود.

به گزارش بازار، کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین المللی پول در گفتگو با شبکه تلویزیونی یورونیوز انگلیسی گفت: اقتصاد نیمی از کشورهای منطقه یورو به طرف رکود پیش می‌رود.

مجری یورونیوز انگلیسی پرسید: پس از نشست اخیر، چه نظری درباره اقتصاد جهان دارید؟

کریستالینا جورجیوا گفت: آینده به شدت تاریک است. در یک سال گذشته این موضع روی داده است. یک سال پیش ما در حال احیاء از وضعیت شیوع کرونا بودیم. ما سال را با رشد ۶ درصدی تمام کردیم. سپس جنگ اوکراین نه تنها سبب شد رشد با مشکل روبرو شود بلکه رشد را معکوس کند. آسیب به کشورهای اروپایی به گونه‌ای است که واقعا ما انتظار داریم نیمی از کشورهای منطقه یورو شاهد رکود اقتصادی باشند.

وی افزود: برای اینکه بگویم این موضوع از چه اندازه اهمیت دارد باید بگویم آسیب به اروپایی‌ها زیاد است. این موضوع می‌تواند نیم تریلیون یورو خسارت به بار آورد. خسارت به مردم اروپایی به شدت زیاد است. زمانی که به دیگر کشورهای جهان نگاهی داشته باشیم باید بگویم که رشد اقتصادی چین کاهش پیدا می‌کند. این به خاطر سیاست‌های آن‌ها به دلیل مقابله با کرونا است. این موضوع تاثیر زیادی بر روی تولید آن‌ها گذاشته است. آمریکا هم شاهد شوک اقتصادی همانند شوک اقتصادی است که به اروپا وارد می‌شود. اما وضعیت آن‌ها اندکی بهتر است. باید بگویم اروپا در وضعیت دشوارتری است. اروپا در سال ۲۰۲۳ با مشکلات اقتصادی زیادی روبرو خواهد بود.

مجری پرسید: ما شاهد تورم در اروپا هستیم. برخی می‌گویند این موقتی است. اما ما در این وضعیت هستیم و تورم موقتی نیست. ما به طرف تورم بیشتر حرکت می‌کنیم. این وضعیت چه تاثیری بر روی رشد اقتصادی خواهد داشت؟

رئیس صندوق بین المللی پول پاسخ داد: هیچ فردی جنگ روسیه را پیش بینی نمی‌کرد. به همین علت، همه تورم را موقتی تصور می‌کردند. ما شاهد افزایش بهای سوخت و بهای مواد غذایی هستیم. این موضوع سبب شده است تورم به شدت افزایش پیدا کند. اگر شما نگاهی به جلو داشته باشید من نمی‌توانم امیدواری بدهم. باید بگویم سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ به مراتب دشوارتر خواهد بود.

وی ادامه داد: به نظرم زمستان سال بعد نسبت به زمستان امسال به مراتب خشن‌تر و دشوارتر خواهد بود. این به خاطر آن است که کشورهای اروپایی به فوریت ذخایر گاز و انرژی خود را پر کرده اند. اما اگر وضعیت در رابطه با روسیه به همین وضعیت حفظ شود و آنگاه گاز اروپا را تامین نکند دیگر در سال آینده نمی‌توان مخازن گاز را پر کرد. سوال کلیدی در حال حاضر در اروپا این است که اروپا تا چه زمانی می‌تواند متحد باقی بماند.

جورجیوا اضافه کرد: هماهنگ کردن مردم کشورهای اروپایی با وضعیت دشوار کنونی است. اگر من بخواهم توصیه‌ای داشته باشم باید بگویم باید تدابیر موجود برای صرفه جویی انرژی را تقویت کنیم. ما باید تمام تلاش خود را در زمستان امسال به کار گیریم تا بتوانیم بدون خسارت زیاد به بهار برسیم.

کد خبر: ۱۸۴٬۱۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha