۹۵درصد تجهیزات گلخانه ای داخلی و با قیمتهای نجومی است! | چرا تعرفه آب برخی گلخانه ها صنعتی شده است؟
بازار گزارش می دهد:

۹۵درصد تجهیزات گلخانه ای داخلی و با قیمتهای نجومی است! | چرا تعرفه آب برخی گلخانه ها صنعتی شده است؟

قیمت تجهیزات گلخانه ای در حالی روند صعودی در پیش گرفته است که فعالان این بخش می گویند: حدود ۹۵درصد از این تجهیزات تولید داخل است و دیگر نمی توان نوسانات ارزی را در این افزایش های بی سابقه دخیل دانست.

بازار؛ گروه کشاورزی: تولید محصولات گلخانه ای با اهداف متعددی همچون «کاهش مصرف آب، تولید محصول در راستای تامین بازارهای صادراتی، کاهش ریسک و خطرات ناشی از بلایای طبیعی و غیره» طی چند سال اخیر در حال توسعه است و پیش از این تسهیلاتی نیز برای احداث و راه اندازی گلخانه ها به متقاضیان داده می شد. با این وجود تولید کنندگان و بهره برداران این بخش نیز همچون دیگر بخشها با مشکلات و چالش های عدیده ای روبرو هستند که از اصلی ترین آنها می توان به بالا بودن قیمت تجهیزات گلخانه ای اشاره کرد.

ظرف دو سال قیمت تجهیزات گلخانه ای بیش از ۲ برابر شده است

به طوری که محمد بلاغی رئیس هیات مدیره انجمن گلخانه داران کشور در این خصوص به بازار می گوید: قیمت تجهیزات گلخانه ای در حالی روند افزایشی دارد که کاملا تولید داخل هستند.

بلاغی افزود: مساله اینجا است که این افزایش قیمت تجهیزات گلخانه ای باعث شده کشاورزان و تولید کننده ها، دیگر توجهی به توسعه تولیدات خود در بخش محصولات گلخانه ای نداشته باشند.

او خاطر نشان کرد: از سوی دیگر علیرغم اینکه بارها مسئولان و وزارتخانه اعلام کرده که برنامه توسعه تولیدات و محصولات گلخانه ای را دارد اما به نوعی می توان گفت این بخش را عملا رها کرده است چرا که در واقع پولی برای پرداخت به فعالان این حوزه در غالب تسهیلات ندارد.

بلاغی همچنین در خصوص افزایش قیمت تجهیزات گلخانه ای گفت: قیمت تجهیزات گلخانه ای از ۲ تا ۳ سال قبل به یکباره روندی صعودی را طی کرده به طوی که الان احداث، تجهیز و راه اندازی هر هکتار گلخانه بین ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان برای گلخانه دار هزینه دارد. در حالی که دو سال قبل نهایتا تا ۸۰۰ میلیون تومان هزینه داشت.

او افزود: به این ترتیب بنابراین می توان گفت قیمت تجهیزات گلخانه ای نسبت به دو سال گذشته بیش از ۲ برابر شده است.

بلاغی تصریح کرد: به عنوان مثال در حالی که دو سال قبل قیمت هرکیلوگرم پلاستیک ۴۵هزار تومان بود الان به ۱۱۰هزار تومان افزایش یافته است در حالی که پلاستیک های مصرفی را هر ۳ تا ۴ ماه یکبار باید تعویض کرد تا خللی در تولید محصولات رخ ندهد.

رئیس هیات مدیره انجمن گلخانه داران کشور در خصوص مواد اولیه مورد نیاز برای تجهیزات گلخانه ای نیز اظهار داشت: غالبا مواد اولیه مورد نیاز «فراورده های پتروشیمی، آهن و پلاستیک» است که در عین حال که کاملا داخلی است اما به شدت قیمت ها روبه بالا است.

وی اظهار داشت: شاید در ابتدا قیمت تجهیزات وارداتی در این حوزه قابل توجه بود اما امروز بیش از ۹۵درصد از تجهیزات گلخانه ای تولیدات داخل است به طوری که مثال حتی سنسورهای مربوط به اتوماسیون هم داخلی است و بخش کمی واردات داریم اما روند قیمتها افزایشی است و همین امر نه تنها بر کار گلخانه داران تاثیر گذاشته بلکه دیگر انگیزه ای برای توسعه گلخانه ها باقی نمانده است.

در حالی که حدود ۹۵درصد از تجهیزات گلخانه ای تولید داخل است قیمتها به شدت رو به افزایش است

وی در خصوص وضعیت تولید نیز گفت: در حال حاضر تولید محصولات گلخانه ای در شرایط خوبی است اما سیاست گذاری ها به نحوی است که بازار خوبی برای تولیدات ما مهیا نشده است.

بلاغی همچنین در خصوص اصلی ترین کشورها در حوزه تولیدات گلخانه ای نیز اظهار داشت: در حال حاضر قوی ترین کشور در منطقه ما در بحث محصولات گلخانهای کشور ترکیه است و پس از آن نیز کشورهای ازبکستان و تاجیکستان بسیار در حوزه تولید محصولات گلخانه ای سرمایه گذاری کرده اند. به طوری که در یک مقطع زمانی ترکیه هزار هکتار فلفل دلمه ای رنگی در گلخانه ها زیر کشت برد و به این ترتیب در یک زمان مشخص بازار روسیه را به خوبی پوشش داد.

قیمت هر کیلوگرم پلاستیک به ۱۱۰هزار تومان رسیده است

از سوی دیگر محمد زیبایی از دیگر فعالان در این بخش در خصوص اصلی ترین هزینه های بخش گلخانه ای به بازار می گوید: چند سالی است قیمت تجهیزات مرتبط با حوزه کاری ما به شدت بالا رفته است و چند برابری شده است که این امر بر روند کاری همه بهره برداران تاثیر مستقیم دارد.

زیبایی افزود: شاید برایتان جالب باشد که بدانید قیمت پلاستیک که بیشترین نیاز را به آن داریم و دائما باید تعویش شود الان به کیلویی ۱۱۰ هزار تومان رسیده است! و این افزایش قیمت اصلا منطقی نیست به خصوص اینکه این کالا تولید داخل است و وارداتی نیست که نوسان ارز بر نوسان قیمت آن اثرگذار باشد.

وی خاطر نشان کرد: پرداخت چنین هزینه هایی برای تامین تجهیزات گلخانه ای در کنار هزینه های دیگری همچون هزینه های برق و آب که به نوعی سرسام آور شده باعث می شود در نهایت متضرر اصلی ما تولید کننده ها باشیم.

تعرفه آب برخی گلخانه ها از تعرفه کشاورزی به تعرفه صنعتی تبدیل شده است!

بر اساس این گزارش از جمله هزینه هایی که گلخانه داران نسبت به بالا رفتن آن انتقاد دارند مربوط به حامل های انرژی است که به گفته فعالان با تحمیل چنین هزینه هایی به گلخانه داران، تولید به صرفه نیست.

امیر رفیعی دیگر فعال بخش گلخانه ای کشور در این خصوص به بازار می گوید: تعرفه های جدید معمولا از ابتدای آبان اعلام می شود و میزان افزایش قیمتها مشخص می شود اما تا به امروز هنوز تعرفه های جدید اعلام نشده است و مشخص نیست آیا تغییر می دهند یا خیر.

وی ادامه داد: با این وجود مساله ای که این روزها بسیار به چشم می آید این است که روی بحث آب دو تعرفه «آب صنعتی و آب کشاورزی» اعمال می شود که متاسفانه تعرفه برخی گلخانه ها را تبدیل به تعرفه صنعتی کرده اند.

رفیعی گفت: از سوی دیگر در بحث برق نیز سال گذشته با اتفاقاتی روبرو بودیم به طوری که به عنوان مثال به ما اعلام کردند ظرفیت مصرف شما ۲۰۰ آمپر است اما چون شما ۲۵۰ آمپر مصرف می کنید لذا باید ۵۰ آمپر مازاد را دو یا سه برابر پرداخت کنید. این در حالی است که برق مصرفی در حوزه گلخانه ها برای تولید غذا و محصولات کشاورزی مصرف می شود و هیچگونه هدررفتی ندارد.

وی ادامه داد: مساله اینجا است که برای اینکه فضا و محیط گلخانه ای شرایطی مساعد برای پرورش محصولات کشاورزی داشته باشد باید یکسری استانداردها رعایت شود تا محصولی از بین نرود. به این ترتیب در بخش گلخانه ها در تابستان مصرف آب بالا می رود و در زمستان نیز مصرف گاز بالاتر می رود و این یک امر طبیعی است اما گوش آقایان بدهکار نیست و گلخانه داران را به عنوان یک واحد تولیدی چندان به حساب نمی آورند.

کد خبر: ۱۸۳٬۹۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha