۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۲
 مزایای آزادسازی منابع بلوکه شده ارزی| اعتماد به اقتصاد افزایش می‌یابد
نماینده سابق مجلس مطرح کرد

مزایای آزادسازی منابع بلوکه شده ارزی| اعتماد به اقتصاد افزایش می‌یابد

نماینده سابق مجلس گفت: در صورتی که دسترسی به ارز بیشتری داشته باشیم قدرت مدیریت بازار هم بیشتر خواهد شد.

به گزارش بازا به نقل از ایبنا، ایرج ندیمی، نماینده سابق مجلس و کارشناس مسائل اقتصادی درباره تاثیر آزاد سازی منابع مالی ایران گفت: با توجه به تنگناهای ارزی و مانده مطالبات از کشورهای مختلف منجمله کشورهایی که خریدار نفت ما هستند، آزاد سازی منابع مالی به چند دلیل برای اقتصاد مفید است.

وی در ادامه اضافه کرد: ابتدا باید این نکته را مورد توجه داشت که وابستگی اقتصاد به ارز کتمان ناپذیر است، زیرا نیازهای کشور از ارز تامین می‌شود، بنابراین بدون آن اقتصاد پیش نخواهد رفت.

این نماینده سابق مجلس در این رابطه اظهار داشت: اولین نکته در رابطه با مزایای آزادسازی منابع مالی بلوکه شده، این است که برای نگارش بودجه عمومی در آذرماه نیاز مبرمی به یک برآورد از میزان ارز ورودی داریم، بنابراین در رابطه با مسائل مربوطه به حوزه اقتصاد نفتی و یا اقتصاد ارزی اطلاعات باید دقیق باشد.

کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه یادآور شد: دومین نکته این است که بخشی از ماندگی صنعت در شرایط کنونی به نیازهای ارزی برمی گردد، زیرا قطعات عموما غربی است و به همین دلیل جهت تامین کالاهای مورد نیاز برای حفظ صنعت کنونی باید کمبودهای ارزی جبران شود. این قطعات با دانش کشورهای همسایه مانند اوراسیا یا حتی شانگ‌های به دست نمی‌آید، باید با ارز از نوع دلار یا یورو به تامین درآید.

ندیمی در این خصوص تصریح کرد: نکته سوم در رابطه با کاهش کسری بودجه است. بخشی از درآمد ارزی تبدیل به ریال می‌شود، به این معنا که قسمت عمده‌ای از بودجه ریالی کشوراز همین طریق به دست می‌آید، از اینرو چنانچه ارز اختصاص نیابد، با کسری بیشتری روبرو خواهیم شد.


وی در ادامه افزود: ازآنجا که ارز در اختیار دولت است و دولت نرخ گذار حقیقی آن به حساب می‌آید، در هر چند نوع ارز می‌تواند بودجه را از جهت ریالی تامین کند. به همین دلیل داستان قیمت ارز به عنوان یکی از شاخص‌های امروز اقتصاد ایران مطرح است و نمی‌توان در این راستا نوعی وادادگی به خرج داد. بر همین اساس درصورتیکه دسترسی به ارز بیشتری داشته باشیم قدرت مدیریت بازار هم بیشترخواهد شد و مانع افزایش قیمت‌های نجومی می‌شود.

نماینده سابق مجلس بیان کرد: علاوه بر چهار موردی که اشاره شد، باید این نکته را نیز مورد توجه قرار داد که ارز نیاز و از مطالبات کشور به حساب می‌آید. بخشی از بی اعتمادی‌ها ریشه در همین عنوان دارد که کشور نمی‌تواند درآمد خود را به موقع دریافت کند یا آن را در اقتصاد به کار گیرد، بنابراین با چنین تصویری از جهات مختلف مادی و معنوی، آوردن ارز به خصوص از سوی مطالبات برای اقتصاد ایران اثر گذار خواهد بود و می‌تواند به بهتر اداره شدن کشور با توجه به مشکلات و مسائلی که با آن روبرو است، کمک کند.

کد خبر: ۱۸۳٬۹۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha