۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
مثلث تکنولوژی، سرمایه‌گذاری و بازار فروش، ضرورت جهش تولید در کشاورزی
کارشناسان تحلیل کردند؛

مثلث تکنولوژی، سرمایه‌گذاری و بازار فروش، ضرورت جهش تولید در کشاورزی

با نامگذاری سال جدید به نام جهش تولید، کارشناسان بخش کشاورزی معتقدند تحقق این شعار در صنعت کشاورزی مستلزم برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری، بهره گیری از تکنولوژی، ایجاد بازارهای فروش مطمئن و حمایت همه جانبه دولت است.

یاسمن بلوردی؛ خبرگزاری بازار- علیقلی ایمانی، نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور گفت: وقتی میخواهیم در بخش کشاورزی جهشی ایجاد کنیم، درابتدا نیازمند یک برنامه ریزی است؛ یعنی شرایط موجود الان جواب نمی‌دهد بنابراین برای ایجاد تغییر در شرایط موجود اول باید برنامه ریزی کنیم و بدانیم که الان کجا هستیم و هدفمان چه است. سپس بر اساس آن هدف گذاری ملزومات مورد نیاز را ایجاد کنیم.

ایمانی افزود: اولین حرف در ملزومات مورد نیاز در بخش کشاورزی، سرمایه است؛ یعنی اگر در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری اتفاق نیفتد به قول معروف آب در هاون کوبیدن است. مساله اینجا است که جهش با شعار محقق نمی شود و ما باید آستین همت را بالا بزنیم.

وی ادامه داد: مورد بعدی تکنولوژی  و ابزار است و پس از آن ایجاد یک بازار مطمئن فروش برای محصولات کشاورزی است. به عنوان مثال در حال حاضر که ما  در اکثر محصولات انباشت تولید داریم مانند گوجه که در جنوب  باقیمت ۵۰۰ تومان هم خریداری نمیکنند در حالی که برای کشاورز بیش از ۱۰۰۰ تومان هزینه داشته است، باید برایشان برنامه داشته باشیم.

ضرورت ایجاد بازارهای صادراتی، نظارت و کنترل بازار محصولات کشاورزی

ایمانی تصریح کرد: در واقع  بحث ایجاد بازارهای صادراتی، نظارت و کنترل بازار در محصولات کشاورزی باید به نحوی باشد که باعث سرخوردگی تولیدکننده و همچنین مصرف کننده نشود؛ یعنی حذف واسطه‌های غیرضرور بسیار مهم است چون واسطه‌ها به تولید صدمه می‌زنند.

این فعال بخش کشاورزی  با بیان اینکه یکسری این موارد را باید در دسترس تولیدکننده قرار بدهیم و به آنها آموزش بدهیم، افزود: مسلما یک تولیدکننده و بهره بردار وقتی وضعیت مالی اش خوب باشد، نهاده ها را به موقع و به اندازه تهیه و استفاده میکند و از آن طرف هم افزایش عملکرد را دارد و برعکس. بنابراین اگر تولیدکننده سرمایه نداشته باشد تولیدش تحت تاثیر قرار میگیرد.

ایمانی خاطرنشان کرد: در بحث کشاورزی، حمایت، هدایت و در اختیار گذاشتن خدمات مهمترین عنصر است که اگر اتفاق بیفتد قطعا ما میتوانیم بیش از ۹۰ درصد نیاز کشور را در غالب محصولات تولید کنیم و از مازاد تولید برخی از محصولات کشاورزی نیز  محصولات مورد نیازمان را وارد کنیم.

از تاسیسات و امکانات صنعت طیور باید در راستای صادرات استفاده کرد

محمدعلی کمالی سروستانی، مشاور عالی اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران نیز در این خصوص گفت: در بخش صنعت طیور می‌توان گفت که سال گذشته جهش تولید بسیار بالایی داشتیم یعنی میزان تولیدی که در طیور گوشتی اتفاق افتاد بسیار بالا بود به طوری که در سه ماه آخر سال ۱۵ درصد مازاد تولید داشتیم و مصرف سرانه را به ۳۲ کیلوگرم به ازای هر شهروند ایرانی رساندیم. به عبارت دیگر سال گذشته مرغ ارزانترین ماده پروتئینی بود که در اختیار مردم قرار گرفت.

سروستانی افزود: ما در این صنعت  زیرساختهای بسیار زیادی درست کرده ایم یعنی به لحاظ تاسیساتی حداقل ۳۰ درصد از سرمایه گذاری هایی که در بخش پرورش مرغ گوشتی، مرغ مادر، جوجه کشی و کارخانه های خوراک دام شده است، استفاده نمی شود.

وی تصریح کرد: به عبارت ساده تر، این هزینه های اولیه و سرمایه گذاری های ثابت در صنعت طیور انجام شده و ما باید به سمتی برویم که بتوانیم از این ظرفیت برای صادرات استفاده کنیم. چون با توجه به وضعیت فعلی اقتصادی و درآمد مردم، بیش از این بازار داخل کشش ندارد که بخواهیم تولید را اضافه کنیم.

 سروستانی افزود: لذا کاری که باید انجام بدهیم این است که بتوانیم از این تاسیسات و امکانات برای بحث صادرات استفاده کنیم. برای این کار نیز مهمترین کاری که باید صورت بگیرد دیپلماسی صادراتی مساله است. به این معنا که بخش وزارت خارجه و وابستگان اقتصادی ما در سفارت خانه ها بخصوص در کشورهای اطراف خودمان مذاکراتی داشته باشند تا به این ترتیب بازارهای خوبی برای صادرات مرغ حاصل شود.

تحقق جهش تولید مستلزم حمایت همه جانبه دولت است

سید جعفر حسینی، مشاور نظام صنفی کشاورزی کشور نیز در خصوص الزامات تحقق جهش تولید در بخش کشاورزی گفت: قطعا حمایت همه جانبه دولت را می طلبد اما با این وضعیت بعید میدانم که دولت  بتواند کاملا در راستای جهش تولید قدم بردارد.

حسینی افزود: به عنوان مثال الان دولت در بحث تامین نهاده‌ها بایستی به موقع و با قیمت ارز دولتی کمک کند، در بحث تامین سوخت و برق نیز باید حمایت کند. اما در مورد همین دو قلم الان حرف و حدیثها حاکی از این است که قرار است بذر، کود و نهاده‌ها از ارز دولتی خارج شود که در تناقض کامل با شعار سال و نگران کننده است.

کد خبر: ۱۸٬۳۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha