۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۲
کاهش خام فروشی با سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی
کارشناس حوزه انرژی مطرح کرد

کاهش خام فروشی با سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی

کارشناس حوزه انرژی گفت: اگر ایران با ایجاد پالایشگاه در کشورهای دیگر بتواند مشتقاتی را ایجاد کند که آن کشورها به آن ها نیاز دارند، در حقیقت، یک زیرساخت دائمی برای جلوگیری از خام فروشی ایجاد کرده است.

به گزارش بازار، سید سجاد پورالحسینی گفت: روشی که وزارت نفت در بحث صادرات در پیش گرفته، این است که همزمان با افزایش صادرات، زیرساخت های لازم برای فرار از خام فروشی را نیز ایجاد کند و ساخت پالایشگاه های فراسرزمینی، درست ترین کاری بود که وزارت نفت اکنون می توانست انجام دهد.

وی افزود: شاید برخی بگویند که در شرایطی که کشور با معظل بیکاری رو به روست، پالایشگاه های جدید باید در کشور خودمان احداث شود، اما ایجاد این پالایشگاه ها در کشور، نیاز به سرمایه دارد که برای انتقال سرمایه لازم جهت ایجاد پالایشگاه در کشور بدون فشار خارجی، نیاز به ایجاد یک زیرساخت است.

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: بسیاری از شرکت های نفتی بین المللی، در خارج کشور خود سرمایه گذاری هایی را انجام می دهند؛ به طوری که برخی از آن ها، حتی سهام شرکت های ماشینی را هم خریداری می کنند.

وی با تاکید بر این که تمام تخم مرغ های سرمایه گذاری صنعت نفت نباید در یک سبد باشد، ادامه داد: شرکت نفت قطر، در حوزه انرژی های تجدیدپذیر که ارتباطی با نفت ندارد، سرمایه گذاری های زیادی انجام می دهد که نشان می دهد، تمامی شرکت های نفتی دنیا، به این سمت حرکت کرده اند که زیرساخت های مورد نیاز خود را تامین کنند.

آقای پورالحسینی اضافه کرد: این که ایران شروع به احداث پالایشگاه های فراسرزمینی کرده، با همین رویکرد است؛ یعنی اگر ایران با ایجاد پالایشگاه در کشورهای دیگر بتواند مشتقاتی را ایجاد کند که آن کشورها به آن ها نیاز دارند، در حقیقت، یک زیرساخت دائمی برای جلوگیری از خام فروشی ایجاد کرده و این رفتار، ارتباطی به تحریم ندارد و یک رفتار حرفه ای در شرکت های بزرگ است.

وی گفت: اگر ایران بتواند سهام شرکت های بزرگ را خریداری کند و از این مسیر، روی رویکردهای آن ها تاثیرگذار باشد، می تواند سبب شود که آن شرکت ها، در جهت منافع ایران حرکت کنند. در موضوع خرید سهام پالایشگاه ها، اکنون شرکت های زیادی در ونزوئلا و قاره آفریقا تمایل به همکاری با ایران دارند؛ حتی برخی حاضر هستند که ایران در مراحل اولیه، بدون انتقال پول، از نفت خود به عنوان سرمایه لازم برای سهامداری استفاده کرده و با آن ها همکاری کند.

این کارشناس حوزه انرژی در پایان گفت: این موضوع به این سبب است که شرایط اقتصادی جهان به هم ریخته؛ شاید این موضوع برای جهان جدید باشد، اما در ایران، چندین سال است که به صورت جدی با آن مواجه شده ایم. اکنون که سرمایه گذاران بین المللی در حال فرار از پروژه های مختلف در اثر وضعیت نابسامان اقتصادی هستند، باید از این شرایط با سیاست استفاده کرده و سهام شرکت های مختلف بین المللی را خریداری کنیم تا برای کشور، درآمدهای پایدار ایجاد شود.

کد خبر: ۱۸۳٬۵۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha