۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۶
ناباوری کشاورزان نسبت به الگوی کشت| اجرای اصولی الگوی کشت در گروی رصد الکترونیکی امور است
بازار گزارش می دهد:

ناباوری کشاورزان نسبت به الگوی کشت| اجرای اصولی الگوی کشت در گروی رصد الکترونیکی امور است

اجرای الگوی کشت در سال زراعی پیش رو در دستور کار وزارت جهاد است و کارشناسان می گویند برای اجرای اصولی باید در ابتدا این طرح را برای کشاورز ملموس کرد و همچنین کل فرایند به صورت الکترونیکی رصد شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: بخش کشاورزی کشور سالها است از مدیریت ناصحیح، به روز نبودن تجهیزات، عدم بهره مندی از تسهیلات کم بهره، نداشتن بازاری ثابت، نوسان قیمت و عدم کنترل قیمت نهاده های تولید و همچنین نداشتن برنامه کشت رنج می برد. این بی برنامه گی ها در نهایت کشاورز را متضرر می سازد در عین حال که بازار محصولات کشاورزی را نیز گاهی مواقع دچار اختلال می کند. به طوری که به عنوان مثال به دلیل عدم دسترسی کشاورزان به یک الگوی کشت که بایستی از سوی سازمانهای مربوطه بخصوص زارت جهاد کشاورزی اعلام گردد، موجب شده است که برخی سالها شاهد هستیم با کاهش یک یا چند کالای کشاورزی مواجه باشیم و از آن طرف گاهی مواقع نیز می بینیم به دلیل بالا بودن تولید یک محصول خاص شاهد هستیم کشاورز حتی محصول خود را برداشت نمی کند و آن را دور میریزد. با این وجود شنیده ها حاکی است برای سال زراعی جدید وزارت جهاد الگوی کشت ارائه داده است و اگرچه انتقاداتی به آن وارد است اما باید دید آیا این الگوی کشت به درستی اجرایی می شود یا خیر.

برای اجرای اصولی الگوی کشت باید همه امور به صورت الکترونیکی رصد شود

حسین زینلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: الگوی کشت وزارت خانه امسال برای بخش زراعت است و هنوز برای باغبانی اعلام نشده است.

زینلی در پاسخ به این سوال که از نگاه شما الگوی کشت ارائه شده چقدر اصولی است، گفت: اگر قرار است الگوی کشت اصولی انجام شود همه چیز باید به صورت الکترونیکی هم رصد شود، هم قیمت گذاری شود و هم برنامه ریزی شود که اگر این کار صورت بگیرد برای کشاورزی ما بسیار منفعت دارد.

وی خاطر نشان کرد: در حقیقت بایستی بدانیم چقدر محصولی را نیاز داریم، چقدر می توانیم صادر کنیم، کشورهایی که قرار است از ما محصول خریداری کنند چه تعداد هستند و اینکه دولت چقدر می تواند با امکانات بخش خصوصی این محصولات را ذخیره سازی کند و غیره.

زینلی با تاکید بر اینکه اجرا درست الگوی کشت یک موقعیت عالی برای کشاورزی خواهد بود، افزود: همگی باید همراهی کنیم که این اتفاق بیفتد اما اگر هر فردی بخواهد به صورت دلخواه هر محصولی را بکارد و در پایان سال هم انتظار داشته باشد دولت خریدار محصول وی باشد و با فشار افراد مختلف این اتفاق بیفتد، قطعا نتیجه خوبی ندارد.

ناباوری کشاورزی به الگوی کشت؛ الگوی کشت باید برای کشاورز ملموس باشد

بر اساس این گزارش، از دیگر موانع و مواردی که در بحث ارائه الگوی کشت باید به آن توجه شود، اطمینان دادن به کشاورزان از اینکه محصولی که کشت می شود از سوی دولت با قیمت مناسب خریداری خواهد شد. عنایت بیابانی، قائم مقام خانه کشاورز در این مورد به خبرنگار بازار گفت: امسال تغییراتی در الگوی کشت اعمال شده اما واقعیت امر این است ک در بین کشاورزان یک ناباوری وجود دارد و ما باید این سیستم را به گونه ای طراحی کنیم که الگوی کشت برای کشاورز ملموس باشد.

برای اجرای اصولی و نتیجه بخش الگوی کشت، نه تنها باید در بین کشاورزان اعتماد سازی کرد بلکه باید کلیه اموری که در این فرایند انجام می شود به صورت الکترونیکی نیز رصد شود تا اجرای آن دقیق باشد و تولید محصولات کشاورزی سالم را نیز در پی داشته باشد

بیابانی افزود: به نظر بنده چون دانش کشاورزی در حال جلو رفتن است باید الگوی کشت جایگاه پیدا کند و ما بتوانیم تشخیص بدهیم اگر به من کشاورز چنین پیشنهادی می شود این پیشنهادات را خود ما بررسی و اجرایی کنیم.

وی در خصوص دلایل ناباوری کشاورزان به الگوی کشت، می گوید: با توجه به اینکه غالبا کشاورز به صورت سنتی تولید کرده و در برخی مواقع تولیدات اش در منطقه ای که می بایستی از نظر آب و موقعیت جغرافیایی مناسب باشد رعایت نشده این ناباوری نهادینه شده است؛ به این معنا که مثلا برای هندوانه در برخی استانها به حدی تولید کرده ایم که در آن شرایط زمانی هم آب زیادی مصرف شده و هم اینکه کشاورز نتوانسته ارزش تولید خود را به نسبت عرضه فراوانی که صورت گرفته، به دست بیاورد.

بیابانی با بیان اینکه به نظر می رسد در حال حاضر کشاورز به الگوی کشتی که می دهند اعتماد ندارد، افزود: البته در مورد بسیاری از تولیدات کشاورزی از الگوی کشت استقبال شده و کم کم باید این باور را در بین کلیه کشاورزان و کلیه بخش ها ایجاد کنیم.

تولید محصولات کشاورزی سالم از ثمرات اجرای صحیح الگوی کشت است

وی همچنین در پاسخ به این سوال که کدام بخش تا به حال بیشتر از الگوی کشت استقبال کرده اند، گفت: ارائه الگوی کشت در بخش صیفی و سبزی توانسته موفقیت هایی داشته باشد که با اعتماد سازی می توان این مبحث را در دیگر بخش ها نیز ترویج داد.

بیابانی همچنین در خصوص دلایل عدم استقبال برنج کاران از الگوی کشت اظهار داشت: برنج کاری از قدیم الایام به صورت سنتی انجام می شده و از بحث الگوی کشت در برنج کاری شاید بتوان در حوزه مکانیزاسیون و استفاده از برخی از ماشین های برداشت و احتمالا بذرهایی که همه نمی توانند آن را تامین کنند، بهره گرفت.

وی با بیان اینکه باید در حوزه برنج کاری نیز استفاده از الگوی کشت فرهنگ سازی شود، افزود: قطعا تعیین و ارائه الگوی کشت برای کشاورزی تاثیرات مثبت دارد چون معنا و مفهوم ارائه الگوی کشت با ارائه بذر اصلاح شده که روی آن کار شده و نمونه برداری شده، همراه است. به همین دلیل الگوی کشت وقتی صورت بگیرد یعنی ما کشت سالم داریم.

بیابانی در پایان تصریح کرد: در بحث ارائه الگوی کشت باید به کشاورزان آموزش درستی داده شود و از تمام ظرفیت ها در این حوزه بهره گرفت تا به درستی اجرایی شود و ثمرات آن را کل بخش کشاورزی ببینند.

کد خبر: ۱۸۳٬۴۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • بهزاد سلگی IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۲
      0 0
      سلام من یک کشاورز از نهاوند هستم تا به امروز کس در باره الگوی کشت چیزی به ما نه گفته من ۱۰ هکتار زمین ابی دارم طرح رنگی کشت فقط روی کاغذ است کود فسفاته نیست وگران کمبود و گرانی فسفات باعث افت شدید محصول میشه