۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴
رفع ممنوعیت عرضه محصولات فولادی خارج از بورس|  ۱۲۰ درصد نیاز کشور در تالار فروخته می شود
خریداران فولاد در بورس کالا بخوانند

رفع ممنوعیت عرضه محصولات فولادی خارج از بورس| ۱۲۰ درصد نیاز کشور در تالار فروخته می شود

امیری مدیرکل دفترصنایع معدنی گفت: طبق مصوبه ای که شنبه آینده در کارگروه مدیریت کالاهای پایه نهایی می شود، محدودیت عرضه تمام محصولات فولادی در بورس رفع و تنها ۱۲۰ درصد نیاز کشور را در بورس عرضه می شود.

بازار، گروه صنعت: مهر سال گذشته بود که فاطمی امین وزیر صمت طی بخش نامه ای تمامی واحدهای فولادی را موظف به عرضه محصولات خود در بورس کرد. حالا حدود یک سال بعد از این مصوبه سیف الله امیری مدیرکل امور معدنی وصنایع معدنی وزارت صمت در گفتگو با بازار می گوید: در کارگروه مدیریت کالاهای پایه مصوبه ای تدوین شده که بر اساس آن تولیدکنندگان زنجیره فولاد موظف می شوند ۱۲۰ درصد نیاز کشور را در بورس عرضه و مابقی آن را می تواند در خارج از بورس بفروشند. این در حالی است که پیش از این بر اساس تولیدکنندگان موظف بودند که تمامی محصولات خود را در بورس عرضه کنند.

او درباره زمان نهایی شدن و اجرای این مصوبه گفت: احتمالا شنبه هفته آینده این مصوبه به تصویب نهایی کارگروه رسیده و بعد از آن لازم الاجراست.

امیری در پاسخ به این سوال اجرای این مصوبه ممکن است بازار را با مشکل مواجه کند، گفت: از آنجاییکه که قرار است ۲۰ درصد بیشتر از نیاز کارشناسی شده بازار، محصول در بورس عرضه شود، مشکلی از این جهت وجود ندارد. بنابر این در محصولاتی همچون ورق که تولید کشور خیلی بالا نیست، تقریبا تمام تولید در بورس عرضه می شود. اما در مقابل در برخی از محصولات که با مازاد شدید تولید و عرضه مواجه هستیم، تولیدکنندگان این اجازه را پیدا می کنند که محصول خود را به هر روشی که می خواهند در بازار رقابتی بفروشند یا صادر کنند.

او ادامه داد: به عنوان مثال ما ۱۱ میلیون تن مازاد در محصولی همچون گندله را داریم که خریداری در بورس ندارد. تولیدکنندگان این محصول با توجه به قیمت های پایین می خواهند که بخشی از محصول خود را در خارج از بورس عرضه کنند که با نهایی شدن این مصوبه این اجازه را پیدا می کنند.

مدیرکل امور معدنی و صنایع معدنی وزارت صمت همچنین از برنامه ریزی برای راه اندازی رینگ صادراتی هم در آینده نزدیک خبر داد.

گفتنی است که وزارت صمت در ۲۴ مهر سال گذشته به تمام تولیدکنندگان محصولات فولادی طی بخش نامه ای اعلام کرده بود که کل تولید خود را شامل (شمش فولادی شامل بیلت، بلوم، اسلب، انواع ورق، میلگرد شاخه و کلاف تیرآهن، نبشی، ناودانی، لوله و پروفیل و …) را در بورس کالا عرضه کند.

کد خبر: ۱۸۳٬۴۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha