۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
استخراج ثروت از مزیت‌های شاخص استان سمنان | روایت تنگناهای سرمایه‌گذاری
بازار گزارش می‌دهد؛

استخراج ثروت از مزیت‌های شاخص استان سمنان | روایت تنگناهای سرمایه‌گذاری

سمنان- معادن به خصوص معادن فلزی در زمره مزیت‌های اقتصادی استان سمنان هستند که در سال‌های اخیر برای جذب سرمایه‌گذار با تنگناها و دشواری‌هایی روبرو شده‌اند.

بازار، گروه استان‌ها: استان سمنان سرزمین معادن است به طوری که نیمی از تمام مواد معدنی مهم شناخته شده در ایران اسلامی در این استان وجود دارد همچنین سمنان، بزرگترین تولیدکننده گچ، نمک، زئولیت و سلیستین ایران اسلامی است که خود، گواه داشته های با اهمیت این استان است.

استان سمنان همان‌طور که در زمینه کشاورزی به دو بخش شرق و غرب تقسیم شده، از لحاظ معدنی نیز درگیر چنین رویدادی است بیشترین معادن غیرفلزی و مصالح ساختمانی در غرب استان به خصوص سرخه و گرمسار و بیشترین معادن فلزی در شرق استان به ویژه میامی قرار دارد.

استخراج ثروت از مزیت‌های شاخص استان سمنان |  روایت تنگناهای سرمایه‌گذاری

نقش معادن در توسعه و اشتغال

این معادن نه تنها در تولید بلکه در اشتغال استان سمنان نیز نقشی بسزا دارد تا جایی که سهم معادن از اشتغال استان تا پیش از سال گذشته ۳۴ درصد بوده است که نشان می‌دهد تقریباً از هر سه شغل تولیدی ایجاد شده در استان یکی با معدن در ارتباط بوده است.

استان سمنان همچنین مزیت‌های ویژه معدنی یگانه‌ای نیز دارد که ورای مزیت‌های دیگر، می‌تواند به صورت ویژه دیده شود برای مثال روستای فرومد در شرقی‌ترین نقطه استان سمنان ۲۰ درصد از کرومیت کل کشور را در اختیار دارد و این یعنی با استانی طرف هستیم که تنها یک روستای آن با جمعیت هزار نفر، یک پنجم منابع کرومیت کشور را در اختیار دارد.

سهم معادن از اشتغال استان تا پیش از سال گذشته ۳۴ درصد بوده است

معضل همیشگی معادن استان سمنان این سوال است که علی‌رغم تمام این داشته‌ها، چقدر توانسته‌ایم در بخش سرمایه‌گذاری بر روی معادن موفق عمل کنیم و در همین دو، سه سال اخیر با تلاطم‌های اقتصادی، چه میزان معادن استان تعطیل و یا از سرمایه‌گذاری و توسعه منصرف شدند؟ مشخصاً سوالی که کارشناسان مطرح می‌کنند این است که چطور روستای فرومد که ۲۰ درصد از کرومیت ایران را دارد، همچنان بیکار دارد؟ این مشت نمونه خروار از شرایط معدنی استان سمنان است.

ظرفیت‌های استان سمنان

پیش از رسیدگی به موانع توسعه معدنی در استان باید به داشته‌های سمنان در بخش معدنی اشاره کنیم؛ استاندار سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه این استان دارای ۶۲۶ معدن است، گفت: از نظر تعداد معادن، سمنان رتبه پنجم کشور را به خود اختصاص داده و همچنین در شاخص استخراج رتبه این استان در بین ۳۱ استان کشور، ششم است.

سید محمدرضا هاشمی با بیان اینکه سالانه بالغ بر ۲۲ میلیون تن مواد معدنی از معادن استان استخراج می‌شود که نشان از توانمندی‌های ویژه این استان در بخش معادن دارد، بیان کرد: ذخیره قطعی معادن این استان حدود ۶۰۰ میلیون تن برآورد می‌شود همچنین طبق گفته کارشناسان صنعت معدن، ذخیره احتمالی معادن استان نزدیک به یک میلیارد تن است.

وی با بیان اینکه این استان از نظر تولید گچ، نمک، سلستین و زئولیت رتبه اول کشور را دارد، افزود: رتبه دوم در تولید سولفات سدیم و رتبه سوم تولید زغال سنگ و کرومیت در کشور گواه توانمندی‌های استان سمنان در بخش‌های معدنی است که در زمینه جذب سرمایه‌گذار و حفظ وضعیت موجود، حمایت‌های خوبی در دستور کار قرار داشته و دارد.

استخراج ثروت از مزیت‌های شاخص استان سمنان |  روایت تنگناهای سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری معدنی

استاندار سمنان با بیان اینکه علی‌رغم اینکه سال سختی را از لحاظ اقتصادی پشت سر می‌گذاریم اما از ابتدای روی کار آمدن دولت مردمی حجت الاسلام رئیسی تا ابتدای مهرماه سال‌جاری ۶۳۴ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش معادن استان سمنان رقم خورده که نشان می‌دهد در این بخش گشایش‌های خوبی صورت گرفته است.

آن‌طور که صاحب نظران می‌گویند سرمایه‌گذاری در بخش معدنی استان سمنان آنطور که باید و شاید رشد نداشته است کما اینکه اگر شرایط مانند سابق بود و دچار تلاطم های اقتصادی نبودیم، امکان داشت میزان سرمایه‌گذاری معدنی استان در حالت عادی دو برابر وضعیت کنونی باشد. کارشناسان برای این وضعیت دلایلی را هم ذکر می کنند که نخستین آنها شرایط اقتصادی است شرایطی که ریسک سرمایه‌گذاری را در بخش معدن افزایش می‌دهد.

موانع جذب سرمایه گذار

کارشناس اقتصادی در این ارتباط به خبرنگار بازار، می گوید: امروز با شرایطی روبرو هستیم که جذب سرمایه‌گذاری از هر زمان دیگری دشوارتر شده است. دلیل آن هم شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه است که اولویت های سرمایه‌گذاری را تغییر داده و دیگر مانند سابق نمی‌توان به راحتی برای بخش‌های تولیدی و دیربازده ماندن معدن، کشاورزی و حتی صنعت سرمایه‌گذار پیدا کرد. امروز سرمایه‌گذاران سعی دارند تا در بخش‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که بازده آن از تولید سریع‌تر و ریسک کمتری را نیز داشته باشد.

حسن همتیان با بیان اینکه در دورانی که تولید با مشکلات عدیده روبرو است و بسیاری کارخانه‌ها تعطیل شده و یا با کمترین میزان توان خود تولید می‌کنند، صحبت از سرمایه‌گذاری دشوار است لذا باید توجه داشت که جذب سرمایه‌گذار بر روی تولید چه در بخش صنعت و چه معدن، از همیشه دشوارتر شده است، بیان کرد: تلاطم‌های اقتصادی شکل سرمایه‌گذاری را تغییر داد و از تولید به سمت طلا، دلار حتی رمز ارزها و ... سوق پیدا کرد سرمایه‌گذاران همچنین سرمایه هایشان را بیشتر در انبوه‌سازی، ملک و مسکن و حتی خودرو وارد کردند چرا که ریسک کمتری از تولید داشت و همواره یک بردار رو به رشد و بالا بود.

استان سمنان دارای ۶۲۶ معدن است

وی با بیان اینکه برای سرمایه‌گذاران دو بازار سرمایه‌گذاری وجود دارد بازار مسکن و خودرو که در پنج سال اخیر سیر صعودی سرسام آوری داشته و بازار تولید که در بهترین حالت اگر ضرری به سرمایه گذار نرساند، سود قطره چکانی را عاید وی می‌سازد، لذا اگر شما جای یک سرمایه گذار باشید، کدام را انتخاب می کنید؟ فراموش نکنیم که سرمایه‌گذارانی که در تولید ورود کردند، تجربیات بسیار بدی را داشتند و عمده شان به دلیل مشکلات تحریم‌ها، فقدان بازار فروش، فقدان صادرات، موانع واردات و ... ورشکست شدند و این تجربیات وقتی دهان به دهان بچرخد دیگر نمی‌توان مانند گذشته به راحتی سرمایه‌گذار جذب کرد.

استخراج ثروت از مزیت‌های شاخص استان سمنان |  روایت تنگناهای سرمایه‌گذاری

راهکار جذب سرمایه گذار

کارشناس دیگر اقتصادی اما نظر دیگری دارد رضا ابوالقاسمی معتقد است که با شناخت انواع سرمایه‌گذار همچنان می‌توان به جذب سرمایه‌گذاری در معادن استان سمنان امیدوار بود اما کار دشواری پیش روی مسئولان است. وی به خبرنگار بازار، می‌گوید: مشکل ما در استان سمنان این است که اولاً تیم تخصصی مرتبط با سرمایه‌گذاری که انواع سرمایه‌گذار را بشناسد و طبق آن برنامه در خصوص معادن استان ارائه کند نداریم چرا که در سال های اخیر بسته به مشکلات، نوع سرمایه‌گذاری‌ها نیز عوض شده است.

ابوالقاسمی می افزاید: سابقاً شاید شما می توانستید سرمایه گذاری را بیاورید که یک واحد در یک معدن سرمایه گذار و بعد از سه سال شاهد بازگشت یک واحد سرمایه خود باشد و بعد از سال پنجم سه واحد پول برداشت کند اما امروز روند سرمایه گذاری به سمتی رفته که سرمایه‌گذاران در همان سال اول می‌بایست کل سرمایه‌ای که گذاشته‌اند را برداشت و در سال دوم به سه برابر آن برسند وگرنه بازارهای موازی سرمایه گذاری بهتری مانند مسکن در اننتظارشان است لذا باید چیزی فراتر از آنچه بازار مسکن به سرمایه گذاران می دهد، به آنان بدهیم تا در استان سمنان بمانند.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران انواعی دارند که شامل حرفه‌ای، نیمه حرفه‌ای و بومی است، افزود: به نظر می‌رسد استان سمنان باید قید سرمایه‌گذاران حرفه‌ای را بزند که دلیل آن را در بالا توضیح دادیم لذا باید بسته‌هایی را برای سرمایه‌گذاران دو نوع دیگر به خصوص بومی‌ها که عِرق خاصی به دیار خود دارند آماده کند زیرا این نوع سرمایه‌گذاران صبر بیشتری دارند و انعطاف پذیرتر هستند. اما عملاً شاهد هستیم که این اتفاق رخ نمی دهد.

استاندار سمنان چندی پیش طرح همایش سرمایه گذاری استان سمنانی های مقیم خارج از کشور را ارائه کرده است و این نشان می دهد که دولت‌مردان این استان اتفاقاً اهمیت جذب سرمایه‌گذار بومی که عرق به این سرزمین داشته را درک کرده و ظاهراً قید دو نوع دیگر سرمایه‌گذار را زده است که به زعم کارشناسان اتفاقا تصمیم استراتژیک درستی است حال باید دید که در این زمینه چه توفیقاتی کسب می شود؟

کد خبر: ۱۸۳٬۱۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha