۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲
۱۲۰ رشته ثبت شده جهانی صنایع دستی در فارس وجود دارد| سهم ناچیز از فروش
معاون استاندار فارس:

۱۲۰ رشته ثبت شده جهانی صنایع دستی در فارس وجود دارد| سهم ناچیز از فروش

شیراز- معاون گردشگری استاندار فارس گفت: ۶۰۰ رشته صنایع دستی در جهان ثبت یونسکو شده که ۱۲۰ رشته آن در استان فارس وجود دارد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی استانداری فارس، محمد فرخ‌زاده، در مراسم افتتاح نمایشگاه صنایع دستی دانشگاهیان، افزود: ۶۰۰ رشته صنایع دستی در جهان ثبت یونسکو شده که بیش از ۱۲۰ رشته آن در فارس وجود دارد، افزود: این نشان می‌دهد استان فارس، سهم خوبی را در حوزه صنایع دستی در کشور و جهان به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه در جهان گردش مالی فروش صنایع دستی ۶۰۰ میلیارد دلار بوده، اما سهم فارس کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار است، گفت: تلاش مضاعفی در این رابطه باید شکل گیرد و استان فارس هنرمندان زیادی را دارد که جوانان می‌توانند در عرصه صنایع دستی نقش مؤثری داشته باشند.

فرخ‌زاده با اشاره به اینکه ۲۱۳ هنرمند فارس نشان ملی هنری دارند و ۱۹ هنرمند هم دارای مهر «اصالت» هستند، اضافه کرد: نزدیک به ۳ هزار و۵۰۰ نفر در کارگاه‌های مختلف صنایع دستی شاغل هستند و تعاونی صنایع دستی نزدیک به ۳ هزار نفر عضو دارد.

وی با بیان اینکه شیراز و آباده ثبت جهانی صنایع دستی هستند و فیروزآباد هم ثبت ملی شده، اظهار کرد: برخی کشورها صنایع دستی ایران را می‌برند و برای خودشان برندسازی می‌کنند، در چین روستایی به نام «کاشان» ایجاد کرده‌اند که فرش کاشان را کپی و به جهان عرضه می‌کند، در حوزه چوب و ابریشم هم به بهانه «راه ابریشم» هم همین رویه را پیاده کرده‌اند.

فرخ زاده گفت: زعفران ایران هم به نام اسپانیا و دیگر کشورها برندسازی شده است، لذا باید تلاش شود تا با برندسازی صنایع دستی ایران، مشکلات این چنینی به حداقل برسد.

معاون استاندار فارس تصریح کرد: صنایع دستی یک رشته مؤثر در جذب گردشگر است و طبق آمار هر گردشگر که وارد شهر شیراز می‌شود بیش از ۱۷ شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کند.

کد خبر: ۱۸۳٬۱۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha