صندوق مدیریت بحران کسب و کار تشکیل می شود| هزار میلیارد تومان برای تبلیغات کسب‌وکارهای اینترنتی
مدیرکل دفتر خدمات کسب‌وکار وزارت صمت

صندوق مدیریت بحران کسب و کار تشکیل می شود| هزار میلیارد تومان برای تبلیغات کسب‌وکارهای اینترنتی

مدیرکل دفتر خدمات کسب‌وکار وزارت صمت در نشست چالش قطعی اینترنت و اثرات آن بر فضای کسب و کار از تلاش این وزارتخانه برای جبران خسارت ها و راه اندازی صندوق مدیریت بحران کسب و کار خبر داد.

مهران ابراهیمیان؛ بازار: نشست چالش‌های قطعی اینترنت و اثرات آن بر فضای کسب و کارها، با حضور مدعوین بخش خصوصی، نمایندگان تشکل‌ها و مقامات دولتی مربوطه در روز دوشنبه با همت مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان و کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان ایران برگزار شد.

امیرحسین اسدی مدیرکل دفتر خدمات کسب‌وکار وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست چالش قطعی اینترنت و اثرات آن به فضای کسب و کار که در اتاق بازرگانی برگزار شد از تخصیص بسته حمایتی هزار میلیارد تومانی برای تبلیغات کسب‌وکارهای متضرر از قطعی اینترنت در فضای مجازی و حمایت از کسب و کارهای متضرر خبر داد.

مدیرکل دفتر خدمات کسب‌وکار وزارت صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از نبود اطلاعات درباره کسب و کارهای مجازی و شرکت های فعال در فضای مجازی ادامه داد: همچنین قرار است هزار میلیارد بسته تبلیغات ویژه شبکه‌های اجتماعی برای حمایت از کسب‌وکارهای متضرر از قطعی اینترنت اختصاص دهیم اما نمی دانیم این پول را چگونه و به چه کسی بدهیم.

اسدی با اشاره به وجود ۴۰ هزار بلاگر در فضای مجازی گفت: ما به عنوان وزارت صمت دنبال محدودیت کسب و کار در اینستاگرام نیستیم با این حال یک نامه از سوی بخش خصوصی درباره برآورد صحیح از آثار اختلال در اینترنت به ما زده نشده است.

وی افزود: ما می‌خواهیم این بودجه را اختصاص دهیم تا به استناد تبصره ۱۸ بهبود محیط کسب و کار برای جبران صدمات این نوع کسب‌وکارها اقدام شود اما اطلاعات دقیقی برای اجرای ان که عدالت نیز رعایت شود نداریم.

امیرحسین اسدی گفت: قبول داریم بسیاری از کسب‌وکارها در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و اینستاگرام به دلیل فیلترینگ و محدودیت اینترنت دچار مشکلات زیادی شده اند که به ویژه انهایی که در بازاریابی دیجیتال و فروش خرد فعالیت داشته اند.

طرح اولیه ایجاد صندوق مدیریت بحران کسب و کار پیشنهاد شده که احتمالا بخشی از اعتبار این صندوق از مسیر صندوق توسعه ملی تامین خواهد شد

او با اشاره به تشکیل کارگروهی در وزارت صنعت برای بررسی این مشکلات ادامه داد: هدف از این بررسی‌ها این است که اولاً در دفعات بعدی این اتفاقات برای کسب‌وکارها رخ ندهد و دوم اینکه تصمیم بگیریم با کسب‌وکارهای متضرر فعلی چه کنیم. همچنین باید بررسی کنیم چه کسب‌وکارهایی صدمه دیده‌اند و به راه‌های جایگزین فکر کنیم.

اسدی افزود: حدود ۹۰ درصد از کسب‌وکارهای حوزه تبلیغات در فضای اینستاگرام دچار مشکل شده‌اند. کسب‌وکارهایی از جنس بلاگرها و تبلیغات در این شرایط تعدیل نیرو داشته‌اند. کسب‌وکارهای خرد در اینستاگرام نیز قطعاً دچار مشکل شده‌اند. متأسفانه مرجع آماری نداریم و از آنجا که بسیاری از این کسب‌وکارها مجوز محور نبوده‌اندو دارای ای نماد نیستند لذا آمار دقیقی هم از آن‌ها نداریم. حتی آمار متفاوتی از ۳۰۰ هزار تا ۳ میلیون کسب‌وکار در اینستاگرام، گفته می‌شود اما شناسایی انها بسیار سخت است.

وی نبود اطلاعات صحیح درباره فعالان کسب و کار در فضای مجازی را معضلی بزرگ دانست و گفت: از معدن تا پوشاک و بلاگر ها در این باره متضرر شده اند و اتحادیه ها هر یک نیز به دنبال جذب این اعتبار و کمک به فعالان این حوزه هستند، اما خلاء آماری داریم.

ایجاد صندوق مدیریت بحران کسب و کار

وی همچنین از طرح اولیه ایجاد صندوق مدیریت بحران کسب و کار خبر داد که احتمالا بخشی از اعتبار این صندوق از مسیر صندوق توسعه ملی تامین خواهد شد.

اسدی گفت: همان طور که در زلزله و حوادث طبیعی افراد دچار گرفتاری مورد حمایت قرار می گیرند کسب و کارها نیز در شرایط بحرانی باید مورد حمایت قرار گیرند و این صندوق نیز به همین منظور پیشنهاد شده است.

او با تأکید بر اینکه همه کسب‌وکارها در کشور به دلیل قطعی اینترنت بین ۵ تا ۱۰۰ درصد دچار آسیب شده‌اند بیان کرد: باید بر اساس ضرر و زیان کسب‌وکارها میان آن‌ها دسته‌بندی شود. کسب‌وکارهایی که دچار مشکلات حیاتی داشته و تعدیل نیروی زیادی انجام داده‌اند و کسب‌وکارهایی که این تغییرات در حد ۵ یا ۱۰ درصد بوده است نباید یکسان حمایت شوند. ما قصد داریم بر اساس این دسته‌بندی با در نظر گرفتن بسته‌های حمایتی به کمک این کسب‌وکارها بیاییم.

اسدی گفت: این پیشنهاد هم مطرح شده است که در زمان بحران‌های امنیتی یا طبیعی تدابیری در نظر گرفته شود تا ارتباط کسب‌وکارها با بین‌الملل قطع نشود. بر این اساس این پیشنهاد هم قابل بررسی است که اتاق‌های بازرگانی، اصناف، اتحادیه‌ها و ادارات صمت استان‌ها همه مجهز شوند تا در مواقع بحران اینترنت آزاد داشته باشند و دسترسی آن‌ها کامل قطع نشود.

نتیجه محدودیت اینترنت چه بود؟

افشین کلاهی رییس کمیسیون کسب و کارهای دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست گفت: اینترنت مانند آب، برق و گاز جزو زیر ساخت های کسب و کار هستند و حاکمیت باید نیازهای بدیهی و اولیه را برای مردم و فعالان در حوزه فضای مجازی فراهم کند زیرا امروز بسیاری از کسبو کارها بدون اینترنت بی معنی شده است.

وی با انتقاد از عدم حضور تصمیم سازان در حوزه اینترنت در نشست بخش خصوصی گفت: تجربه ثابت کرده که راه های سلبی برای حل این نوع معضلات جواب نداده و نمی دهد.

کلاهی افزود: اکنون باید تصمیم گیرندگان بررسی کنند که برخورد سلبی با اینترنت به نتیجه رسیده است یا این که با فناوری نمی توان این گونه برخورد کرد؟

امروز سرمایه گذاران از کسب و کاری که به نوعی از کنار اینترنت هم رد شده باشد، گریزانند و ادامه این روند باعث می شود که سرمایه گذار، مشتری، متخصص و حتی سایر صنایع تولیدی و توزیعی از این روند فعلی دلزده شود

دلسردی سرمایه گذاران

در ادامه نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران و نائب رئیس کمیسیون کسبو کارهای دانش بنیان با اشاره به پیشنهاد برخی از روسای انجمن ها و تشکل های فعال در محیط کسب و کار مبنی بر ایجاد فضای بازتر برای کسبو کارهایی گفت: جدی ترین مساله در آثار اختلال در اینترننت به حوزه نیروی انسانی باز می گردد. نسل جدید چنان با اینترنت عجین شده که آن را حق طبیعی خود می داند.

شهاب جوانمردی افزود: امروز سرمایه گذاران از کسب و کاری که به نوعی از کنار اینترنت هم رد شده باشد، گریزانند و ادامه این روند باعث می شود که سرمایه گذار، مشتری، متخصص و حتی سایر صنایع تولیدی و توزیعی از این روند فعلی دلزده شود و جبران این تصمیمات با پرداخت خسارت از سوی دولت بسیار سخت است.

وی با انتقاد از برخی افراد که به دنبال تخصیص اینترنت به برخی از کسب و کار هستند، گفت: تخصیص اینترنت طبقاتی راه حل درستی نیست.

وی با بیان این که در دو ماه اخیر شرکت های فعال در این حوزه به کارشناسان خود حقوق داده اند و هزینه ها را پرداخت کرده اند، گفت: ادامه این روند جز به مهاجرت شرکت ها، مدیران و کارشناسان این حوزه منجر نخواهد شد و سرمایه گذاران نیز باید به گوشه ای بروند و اگر آب باشد به کشاورزی مشغول شوند.

گفتنی است در این جلسه همچنین برخی مسئولان انجمن ها و اتحادیه ها به مشکلاتی چون آپدیت نرم افزار ها به دلیل محدودیت برخی پروتکل ها ، مشکل جابجایی پول برای شرکت های صادر کننده خدمات مخابراتی و نرم افزاری، مشکل کاهش درآمد به دلیل استفاده زیاد از وی پی ان ها، مشکلات جدی استارتاپ ها و... اشاره کردند که همگی ضمن قبول شرایط ویژه کشور خواستار اتخاذ تصمیمات جدید برای کسب و کارهای مرتبط با اینترنت شدند.

کد خبر: ۱۸۳٬۰۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha