۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳
برنج ارزان می شود!؟ | میزان سرانه مصرف برنج مورد تایید واردکننده ها نیست!
بازار گزارش می دهد؛

برنج ارزان می شود!؟ | میزان سرانه مصرف برنج مورد تایید واردکننده ها نیست!

در شرایطی که کارشناسان می گویند کاهش هزینه تولید و به تبع قیمت برنج، از طریق مکانیزاسیون شدنی است، با افزایش تولید برنج داخلی در سال جاری، به نظر می رسد شاهد فروکش کردن نرخ برنج در بازار باشیم.

بازار؛ گروه کشاورزی: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت بسیاری از کالاهای اساسی مصرفی به یکباره شاهد جهش بود. با این وجود یکی از کالاهایی که بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرد، برنج بود. از یک سو به دلیل حذف ارز دولتی واردات این محصول، و از سوی دیگر ممانعت از واردات برنج در زمان برداشت برنج داخلی با هدف حمایت از تولید داخل بر این گرانی ها دامن زدند. با این وجود به نظر می رسد تولید برنج داخلی امسال روندی افزایشی داشته است و به این ترتیب می توان امیدوار بود که قیمت این کالا در بازار کاهش خواهد یافت.

تولید برنج در کشور به ۲میلیون و ۴۵۰ هزار تن رسید

جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج ایران در خصوص وضعیت تولید در سال جاری به بازار گفت: تولید بر خلاف آنچه تصور می شد در مازندران، گیلان و گلستان امسال خوب بوده است؛ یعنی در شمال کشور بارندگی های مورد نیاز بارید و به این ترتیب تولید افزایش داشت.

علیزاده شایق افزود: با توجه به مناسب بودن وضعیت تولید امسال در مجموع ۲میلیون و ۲۵۰ هزار تن تولید کل کشور بود.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر وزارت جهاد کشاورزی معتقد است که از دوباره‌کشت هم حدود ۲۰۰هزار تن به آن ۲میلیون و ۲۵۰ هزار تن اضافه کرده است. به این ترتیب ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تن کشت اصلی و دوباره کشت داشته ایم.

علیزاده شایق با تاکید بر اینکه آمار تولید ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تن را وزارت جهاد کشاورزی تایید کرده است، افزود: با توجه به اینکه میزان مصرف کشور ۳ میلیون تن است، به این ترتیب می توان گفت نیاز به واردات ۷۰۰ هزار تن داریم تا کل نیاز کشور را تامین کنیم.

در حالی که بر اساس آمار رسمی اعلام شده سرانه مصرف برنج ۳۶ کیلوگرم است اما واردکننده ها این آمار را قبول ندارند و روی ۴۲ کیلوگرم تاکید دارند و به این ترتیب بیش از نیاز کشور اقدام به واردات برنج می کنند

وی همچنین با اشاره به اینکه سازمان گمرک کشور آمار واردات برنج را اعلام نمی کند، گفت: حتی اگر ۳۰۰ هزار تن بابت ذخیره سنواتی محاسبه کنیم با ۷۰۰ هزار تن نیازی که به واردات داریم در مجموع حداکثر یک میلیون تن اگر واردات برنج انجام شود، دیگر مشکلی برای تامین نیاز مردم نداریم.

دبیر انجمن برنج ایران همچنین در خصوص متناقض بودن آمارها مربوط به سرانه مصرف برنج اظهار داشت: متاسفانه همیشه در مورد آمارها تناقض وجود دارد؛ یعنی اگرچه آمار تولید اعلام شده را وزارت جهاد قبول دارد اما همیشه روی میزان مصرف سرانه بحث هست.

وی ادامه داد: در واقع حدودا ۱۰ سال قبل سازمان بازرسی کل کشور در بخش کشاورزی یک بررسی میدانی و تحقیقاتی انجام داد و به این نتیجه رسید که مصرف سرانه کشور ۳۶ کیلوگرم است و در این حالت کل برنج مورد نیاز کشور حدود ۳ میلیون تن است. اما وارد کننده ها نه تنها آمار میزان تولید را قبول ندارد بلکه چون حدود ۱۵ سال پیش وزارت بازرگانی مصرف سرانه را ۴۲ کیلوگرم اعلام کرده بود وارد کننده ها هنوز روی ۴۲ کیلوگرم مانور می دهند.

علیزاده شایق گفت: ما انتظار داریم سازمان بازرسی کل کشور از آماری که اعلام کرده دفاع کند و رسما اعلام کند که بر اساس بررسی های انجام شده مصرف سرانه ۳۶ کیلوگرم بیشتر نیست تا از واردات بیش از نیاز کشور نیز جلوگیری شود.

وی همچنین در خصوص اصلی ترین عوامل موثر بر افزایش تولید در سال جاری اظهار داشت: سال گذشته حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید داشتیم و روی دوباره‌کشت هم چندان حساب نشد. اما امسال هم میزان تولید دوباره کشت قابل توجه بود و هم اینکه بارشها مناسب بود و تولید خوب بود.

کاهش هزینه های تولید برنج از طریق مکانیزاسیون شدنی است

بر اساس این گزارش، یکی از اصلی ترین هزینه های پیش روی برنج کاران همچون دیگر بخش ها مربوط به هزینه های کارگری، کود و سم است که برخی معتقدند افزایش قیمت برنج داخلی نشات گرفته از هزینه های تولید است. لذا دولت اگر قصد حمایت از مصرف کننده ها را دارد باید در ابتدا از تولید کننده حمایت کند. به این معنا که با تامین نهاده های تولید و وارد کردن تکنولوژی های نوین و مکانیزاسیون به مزارع و باغات هزینه های تولید را کاهش دهد.

با توجه به اینکه تولید برنج با کیفیت برای تولید کننده گران تمام می شود باید از طریق مکانیزاسیون هزینه های تولید را کاهش داد تا مصرف کننده با قیمت مناسبتری به برنج با کیفیت دسترسی داشته باشد

عنایت الله بیابانی قائم مقام خانه کشاورزی در خصوص وضعیت بازار برنج به بازار گفت: وضعیت بازار به دلیل موقعیتی که نتوانستیم خوب مدیریت کنیم یعنی سیاست دلالی در بخش ها و اختلاط برخی از واردات برنج، بازاری آسیب دیده است.

بیابانی افزود: با این وجود ما معتقدیم جایگاه برنج جایگاهی است که حتی باید دانه برنج با کیفیت را به اصطلاح شمرد و مصرف کرد. لذا از این نظر خوشحال هستیم که تولیدات ما ارزش خود را به دست آورده و هرز نمی رود.

وی همچنین در خصوص افزایش هزینه ها و افزایش قیمت برنج گفت: هزینه ها در حال افزایش است و ما باید ماشین آلات را جایگزین کنیم. به عبارت دیگر مکانیزاسیون باید دربخش برنج کاری چه در بخش نشا و چه در بخش برداشت به کمک کشاورزان بیاید چون یکی از هزینه های گزاف فعلی هزینه های کارگری است.

بیابانی با اشاره به اینکه علاوه بر هزینه های کارگری، فاکتورهای دیگری نیز همچون هزینه های خرید کود و سم بسیار سرسام آوربالا رفته است، افزود: تلاش دولت برای نهادینه کردن تولید سالم برای مصرف از نکاتی است که قیمت و جایگاه برنج یا دیگر محصولات کشاورزی را واقعی می سازد.

وی ادامه داد: اگرچه الان نمی توان قیمت واقعی برنج را اعلام کرد چون انواع و اقسام برنج تفاوت دارد و لذا قیمتها هم متفاوت است اما قیمت برنج های باکیفیت برای مصرف کننده گران است چون گران تولید می شود لذا از طریق مکانیزاسیون باید برای کاهش هزینه های تولید اقدام کرد.

کد خبر: ۱۸۲٬۹۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha