۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۰
 رهایی از سلطه دلار با عضویت ایران در پیمان شانگهای
عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس مطرح کرد

رهایی از سلطه دلار با عضویت ایران در پیمان شانگهای

ارکانی، نماینده مجلس گفت: عضویت ایران در شانگهای دستاوردهای اقتصادی زیادی را برای ما به همراه دارد که خنثی سازی سلطه دلار از جمله آن است.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، احسان ارکانی؛ عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به عضویت ایران در پیمان شانگهای اظهار کرد: پس از چند سال ما در دولت آقای رئیسی شاهد عضویت دائم کشورمان در پیمان شانگهای بودیم.

وی افزود: شاید یکی از دلایل اینکه چرا در سال‌های قبل پیگیری‌های لازم برای عضویت کشورمان در پیمان شانگهای انجام نمی‌شد، رویکرد دولت قبل و نگاه آن به سمت غرب بود که از شرط و پیمان شانگهای غافل مانده بود.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس گفت: یکی از مزایای بزرگ پیوستن ما به پیمان شانگهای خنثی سازی سلطه دلار بر اقتصاد کشور است چرا که کشورهای عضو این پیمان استفاده از پول‌ کشورهای عضو به صورت دوجانبه را در دستور کار خود دارند که در این پیمان دلار هم تعیین کننده نیست.

ارکانی تصریح کرد: کشورهای عضو پیمان شانگهای نیم و حتی بیش از نیمی از جغرافیایی کره زمین را شامل می‌شود و جمعیت این کشورها نیمی از جمعیت جهان هستند و از ابعاد مختلف اقتصادی عضویت در این پیمان برای ما اهمیت دارد .

وی افزود: علاوه بر این کشورهایی مثل چین و روسیه در پیمان شانگهای عضویت دارند که بزرگترین تولیدکننده و بزرگترین مصرف کننده انرژی هم هستند که این مسئله می‌تواند برای ما و صادرات انرژی به این کشورها ثمرات قابل توجهی داشته باشد.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: ماه در پیمان شانگهای می‌توانیم به سهولت صادرات و واردات داشته باشیم و مبادلات بانکی خود را با سهولت با کشورهای عضو این پیمان انجام دهیم.

کد خبر: ۱۸۲٬۸۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha