۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
صنایع تبدیلی راهکاری برای توسعه کشت گیاهان دارویی

صنایع تبدیلی راهکاری برای توسعه کشت گیاهان دارویی

مجری طرح توسعه گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: اجرای یک برنامه زنجیره تولید گیاهان دارویی و احداث صنایع تبدیلی و تکمیلی یک راهکار برای توسعه کشت گیاهان دارویی است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، حسین زینلی در نخستین جشنواره ملی موسیر در شهرکرد با اشاره به زنجیره ارزش گیاهی موسیر و اینکه در جهان این گیاه برای برخی از کشورها به عنوان یکی از گیاهان ممنوعه صادراتی است، افزود: برای کنترل شرایط کشت و تولید این گیاه، شناسنامه‌دار کردن اراضی زیرکشت یک راهکار است که بتوان از کشاورزان و تولید کننده موسیر حمایت کرد.

وی اظهار داشت: با شناسنامه‌دار کردن اراضی زیر کشت این گیاه خوراکی توسط نظام صنفی و ارائه آموزش به جوامع محلی و همچنین کشاورزان و بهره‌برداران می‌توان تولید محصول را رصد و اصلاح کرد که این مساله نیازمند تشکیل تشکل و یا اتحادیه موسیرکاران در استان‌های زاگرس‌نشین و رویشگاه‌های موسیر است.

به گفته زینلی، استان‌های زاگرسی به خصوص چهارمحال وبختیاری به عنوان رویشگاه طبیعی و مخزن کشت موسیر و کلوس (کرفس کوهی) و گیاهان دارویی و خوراکی است که با تشکیل انجمن و تشکل‌های خاص برای گیاهان دارویی می‌توان از تولیدکنندگان این گیاهان حمایت کرد.

وی افزود: هم‌اکنون موسیر و کلوس در استان قابلیت ثروت‌آفرینی و ایجاد شغل را دارد و باید این ثروت بالفعل تبدیل شود.

زینلی اظهار داشت: امروزه گیاهان دارویی در وزارت جهادکشاورزی، وزارت بهداشت و درمان و صنعت، معدن و تجارت صاحب کرسی و یک مرکز خاص است که نیاز این مرکز نیاز به حمایت بیشتر دارد.

مجری طرح توسعه گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی با تاکید بر اینکه باید از گیاهان دارویی و خوراکی در کشور برای ثروت‌آفرینی استفاده کرد، گفت: امروزه در سطح کشور و همچنین چهارمحال و بختیاری شاهد کشت محصولات پرآب‌بَر هستیم در حالی که کشت گیاهان دارویی به عنوان جایگزینی برای کشت گیاهان پرآب‌بَر هستند.

وی اظهار داشت: کشت گیاهان دارویی در ایجاد اشتغال کاهش بیکاری اثرگذار است که برندسازی و جهانی کردن گیاهان دارویی به خصوص گیاهان بومی (آندمیک) استان یک اولویت برای توسعه کشت گیاهان دارویی است.

زینلی با بیان این که موسیر به عنوان " طلای سفید" معروف است، که دارای خاصیت‌های بالای است و باید کشت این محصول در استان ترویج داده شود، گفت: در چند دهه اخیر با برداشت بی‌رویه، برخی گیاهان دارویی از جمله موسیر رو به انقراض است، بنابراین توسعه کشت گیاهان دارویی در اراضی و همچنین در باغات یک راهکار برای جلوگیری از انقراض این گونه‌هاست.

مجری طرح توسعه گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی گفت: اجرای یک برنامه زنجیره تولید گیاهان دارویی و احداث صنایع تبدیلی و تکمیلی یک راهکار برای توسعه کشت گیاهان دارویی و همچنین گیاهان بومی در معرض انقراض و حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان است.

به گفته وی، هم‌اکنون بخشی از موسیر به صورت خام و یا فرآوری شده به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود، اما می‌توان با توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و فرآوری این گیاهان زمینه ارزآوری برای کشاورزان و تولیدکنندگان را فراهم کرد.

مالکیت معنوی موسیر به نام چهارمحال و بختیاری ثبت شود

مجری طرح توسعه کشت گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی گفت: ثبت مالکیت معنوی موسیر به نام استان‌های زاگرسی و به خصوص چهارمحال و بختیاری یکی از برنامه‌های در دست اقدام است، تا بتوان با برندسازی این گیاه به جهان معرفی کرد.

زینلی اظهار داشت: با توسعه فناوری و استفاده از صنایع تبدیلی و تکمیلی می‌توان زنجیره تولید این گیاه را تکمیل و با انجام فرآیند فرآوری زمینه صادرات این محصول را به سایر کشورها فراهم کرد.

وی بر رفع مشکلات سرمایه‌گذاران برای راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی به خصوص در استان‌های تولیدکننده این محصول تاکید کرد و گفت: در زمینه کشت محصول موسیر محدودیت کشت وجود ندارد و این محصول قابلیت کشت در همه اراضی کشاورزی، باغی و مرتعی را دارد.

زینلی از آمادکی یک شرکت ایرانی برای راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی گیاهان دارویی در استان چهارمحال و بختیاری خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این شرکت تحولات خوبی در حوزه کشت و فرآوری محصولات گیاهی و خوراکی در استان فراهم می‌شود.

گردشگری گیاهان دارویی در کشور توسعه داده شود

مجری طرح توسعه کشت گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی، به توسعه گردشگری گیاهان دارویی در کشور اشاره کرد و گفت: با توسعه گردشگری گیاهان دارویی می‌توان زمینه توسعه و تولید این محصول را فراهم کرد.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون ایران رتبه نخست جهان را در زمینه کشت موسیر دارد و باید این جایگاه حفظ و توسعه داده شود.

گفتنی است؛ نخستین جشنواره ملی موسیر با حضور معاون زیر جهاد کشاورزی و مسوولان استانئ و کشوری در شهرکرد برگزار شد و در حاشیه برگزاری این همایش از نقشه پراکندگی کشت موسیر در استان و کشور رونمایی و از فعالان در حوزه کشت موسیر در استان تجلیل شد.

کد خبر: ۱۸۲٬۷۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha